Beskedet att OK Värmlands nya mack i Välsviken inte ska sälja bensin och vanlig diesel utan bara vara en anläggning för laddning elbilar samt tankning av vätgas och HVO-bränsle möter kritik.
Flera insändarskribenter ifrågasätter i NWT beslutet.
I förra veckan berättade vi att OK Värmland ska bygga en drivmedelsanläggning bredvid Bauhaus nya varuhus i Välsviken och intill ska även restaurangkedjan Chopchop etablera sig. Det beräknas ge ett 30-tal nya jobb.
Då berättade OK Värmlands vd Stefan Särnehed att det inte blir någon försäljning av bensin och vanlig diesel utan att man bara kommer att kunna ladda elbilar samt tanka vätgas och HVO-bränsle, alltså förnybar diesel.
Läsare är kritiska
Men beskedet möter kritik. På tisdagen publicerade NWT tre insändare som sågar OK Värmlands beslut.
– Givetvis skall man satsa på framtidens drivmedel, men i så fall i kombination med bensin och diesel för att sedan fasa ut de gamla drivmedlen om fem till tio år, anser en av skribenterna.
– En mack utan butiksförsäljning som inte säljer bensin eller diesel. Om detta var det vinnande förslaget för etablering på Välsviken så måste de andra förslagen ha varit mycket dåliga, skriver en annan läsare.
Så här säger Stefan Särnehed om kritiken:
– Att investera i försäljning av bensin och diesel är inte längre försvarbart när de här produkterna håller på att fasas ut. I år har över hälften av de bilar som har sålts i Sverige varit eldrivna fordon.
Men fortfarande är ju majoriteten av bilarna i Sverige sådana som går på bensin och diesel. Ändå väljer ni att inte sälja dessa drivmedel. Varför?
– Därför att vi vill satsa på framtidens drivmedel. Den här macken i Välsviken kommer inte att stå klar förrän 2024 och då har andelen fordon som går på el, vätgas eller HVO ökat ytterligare.
– Samtidigt förstår jag kritiken som kommer, men vi måste som företag välja när vi ska bygga en helt ny anläggning och väljer då de drivmedel som kommer att ta över på marknaden, säger Stefan Särnehed.
Sju bolag deltog i markanvisningstävlingen för tomten i Välsviken. I den första delen bedömdes bland annat markanvändning, disposition och utformning, fördelning mellan drivmedel och handel och bolagens finansiella styrka och kapacitet.
I den andra delen det totala värdet på markområdet. Kommunen ställde inga särskilda krav på drivmedelslag i tävlingen.