Har ni någonsin blivit pissade på?
Det har jag. Precis i detta nu, faktiskt. Strålen breder ut sig över hela Sverige.
Tv-bråket – det här gäller för dig som drabbasJag pratar såklart om Telia och om hur företaget inför öppen ridå visar upp sitt svarta bälte i att grundlura sina kunder – och komma undan med det. Ett konststycke i sin allra mörkaste form.
Man kan även kalla det för en rävsax, en gigantisk sådan.
För just nu håller Telia alla de kunder som hoppade på sommarens stora sportpaketserbjudande som gisslan. Kampanjen kördes stenhårt och det utlovades all sport från såväl Telia som C More och Viaplay. Och nu, bara månader in, plockas allt innehåll från den sistnämnda bort i morgon, lördag.
Puts väck.
Vi abonnenter får helt enkelt snällt finna oss i att vara utan merparten av det vi beställt. Premier League, NHL, Formel 1 och världscupen i skidor är bara några exempel på allt som nu rycks ifrån oss sportälskare.
Anledningen? Telias förhandlingar med Viaplay har strandat.
Och visst, sådant kan ju hända. Men det är agerandet efter detta besked som får mig, liksom många andra, att helt tappa hakan. För första – och enda rimliga tanken – är såklart att man som kund har all rätt i världen att avsluta det ettåriga avtal som Telia lockade med.
Men icke. Företaget vägrar, står på sig och hänvisar till att villkoren säger att förändringar i tv-innehållet får ske. Det är så hål i huvudet att det inte finns.
Goodwill? Jo, jag tackar.
Det är som om man skulle gå och leasa en ny bil, och efter ett par månader får företaget för sig att plocka tillbaka både motor och chassi – samtidigt som kunden fortsatt måste betala enligt avtal.
Ja, precis så urbota dumt som det låter.
För även om det nu existerar ett liten ynka skrivelse som stödjer Telias tes vore det inte mer än rimligt att följa kundernas krav om uppsägning. Telia levererar trots allt inte varan som utlovats.
Istället försöker de nu gjuta olja på vågorna genom att göra en marginell prisreducering, addera annat innehåll såsom SkyShowTime (?!) och tröstar oss med att ”vi fortfarande har ett bra tv-paket”.
Det är rentav hånfullt.
Tänk om bilföretaget i ovan nämnda exempel skulle köra med samma argument; ”det blir ju lite svårt att köra och det kanske blir kallt om öronen men du har ju fortfarande en ratt, fyra hjul och fina säten. Som plåster på såren kan du även få ett paraply”.
Hur mycket vi än fajtas för konsumentens rätt tror jag dock vi får finna oss i att slå tomma slag i luften.
Telia är uppenbarligen en jätte som skiter i sina kunder och kommer undan med det.
Känslan av att bli lurad glöms däremot aldrig bort, sägs det. Bara att hoppas att det för Telia blir en smärtsam lärdom efter att varenda krona mjölkats ur och rävsaxen öppnas upp.
Det enda vi ville var att se vårt favoritlag.
Nu står vi bara här med tunnare plånböcker och helt nedstänkta i piss.