Hoppa till huvudinnehållet

Stora lyftet för Branäs – och till ett mastigt pris: ”För ett bättre flöde”

Publicerad:
Reporter Morgan Bäckvall
Morgan Bäckvall
morgan.backvall@nwt.se
Nya Toppexpressens master lyfts på plats i Branäs med helikopter.
Nya Toppexpressens master lyfts på plats i Branäs med helikopter. Foto: Morgan Bäckvall

Den kostar 85 miljoner och är den dyraste lift som någonsin byggts i Branäs. Den blir det stora lyftet för anläggningen i dubbel bemärkelse: i åkkapacitet och att arbetet utfördes med helikopter under torsdagen.

När Branäs expanderar så sker det inte på smått vis. En ny sexstolslift som ska stå klar inför öppnandet 16 december blir den dyraste som någonsin byggts med en prislapp på – 85 miljoner kronor.

En specialhelikopter används för lyfta masterna i brant terräng.
En specialhelikopter används för lyfta masterna i brant terräng. Foto: Morgan Bäckvall

Under torsdagen skulle höga master sättas på plats och på grund av oländig och brant terräng utfördes jobbet med helikopter, en av endast två specialiserade i norra Europa.

– Helikoptern kommer från Norge. Det finns bara två stycken av dem i norra Europa. Norge har lite mera historik i att använda helikopter jämfört med vad vi har i Sverige, med tanke på deras terräng, oljeplattformar och så vidare, säger Anton Renström, platschef teknik i Branäs.

Toppexpressen blir den nya stora liften i Branäs, som ska förbättra liftkapaciteten i södra delen av Branäs, från Mattesdalen.

Den kommer kunna transportera 2 400 personer i timmen.

Anton Renström är nöjd över hur arbetet med Toppexpressen fortskrider inför säsongspremiären 16 december.
Anton Renström är nöjd över hur arbetet med Toppexpressen fortskrider inför säsongspremiären 16 december. Foto: Morgan Bäckvall

Vid lunchtid anlände en specialhelikopter med den första masten och det såg onekligen spektakulärt ut när media på plats kunde bevittna allt från Branäsbergets topp. På marken och uppe i masterna fanns montörerna som inväntade helikopterns nästa transport från lastningen en bit längre bort på Branäsberget.

Vi ska vara klara till säsongstarten 16 december och än så länge håller vi tidsplanen.
Anton Renström, platschef teknik, Branäs

– Nu håller vi på att montera vår stora nyhet inför vintersäsongen. Det vi gör nu är att vi lyfter på plats nio av våra totalt 13 master ute i terrängen med helikopter. Det är brant och det är på det sättet man gör, säger Anton Renström.

Masterna varierar i höjd beroende på placering, från fyra till 15 meter. Toppexpressens totala sträckning blir ungefär 1 300 meter och på den sträckan ryms ungefär 60 stycken sexstolskorgar.

Varför bygger ni Toppexpressen?

– Det gör vi för att få ett bättre flöde på berget. Många av våra gäster gillar backarna nere i Mattesdalen och att åka från toppen ner mot Mattesdalen. För några år sedan byggde vi en ny backe som heter Långsvängen som är väldigt populär och med hjälp av Toppexpressen kan man ligga och ”snurra” och åka flera gånger, förklarar Anton Renström.

– Vi ska vara klara till säsongsstarten 16 december och än så länge håller vi tidsplanen.

– Tack vare liften binds alla områden ihop på ett ännu smidigare sätt och vi skapar ännu bättre möjligheter för långa åk per dag, tillägger Mikael Forsell, platschef service i ett pressmeddelande.

Se helikoptern i klippet nedan:

Artikeltaggar

Anton RenströmBranäsBranäsgruppenDoppelmayrHelikopterTorsby kommunTurism

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.