Problematisk skolfrånvaro hög bland elever med NPF

Debatt
PUBLICERAD:
En stor majoritet av elever som i dag som befinner sig i skolfrånvaro beskriver den fysiska skolmiljön och brist på anpassningar som orsak till att de mår dåligt, skriver Anki Sandberg och Maria Christensson-Fröman.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Barn och unga ska inte behöva gå miste om sin utbildning eller sakna ett socialt sammanhang på grund av sin funktionsnedsättning, skriver Anki Sandberg och Maria Christensson-Fröman.

Enligt Riksförbundet Attentions årliga enkät kring oro inför skolstart har tre av fyra barn haft någon typ av skolfrånvaro kopplat till sin neuropsykiatriska funktionsnedsättning (NPF). Fyra av tio har haft en frånvaro som sträcker sig mellan några gånger varje vecka till helt frånvarande hela förra läsåret.

Siffrorna är skrämmande men inte förvånande. Attentions olika undersökningar har visat liknande mönster i flera år. En stor majoritet av elever som i dag som befinner sig i skolfrånvaro beskriver den fysiska skolmiljön och brist på anpassningar som orsak till att de mår dåligt. Många beskriver också att de saknar någon vuxen som de litar på och som förstår en och att de inte får rätt stöd.

Barn och unga ska inte behöva gå miste om sin utbildning eller sakna ett socialt sammanhang på grund av sin funktionsnedsättning. Det är ni politiker som är ytterst ansvariga för skolan. Ni har både ett ansvar och en möjlighet att faktiskt förändra liv.

Ni måste tillsammans med skolhuvudmän och skolledning ge elevhälsan tillräckliga resurser att arbeta förebyggande för att stötta eleven i tid. Vi vill se att alla skolor har en plan för att förebygga skolfrånvaro och en plan för hur eleven ska komma tillbaka om den redan befinner sig i frånvaro. Satsa på resurser i form av trygga vuxna med god kunskap som kan stötta kring både den fysiska och sociala miljön. Ge alla barn möjlighet att må bra i skolan.

Anki Sandberg

Ordförande, Riksförbundet Attention

Maria Christensson-Fröman

Vice ordförande, Attention Karlstad/Värmland

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.