Hoppa till huvudinnehållet

Trots nya lagen – Karlstadsborna snubblar fortfarande över elsparkcyklarna

Publicerad:
Felparkerade elsparkcyklar.
Felparkerade elsparkcyklar. Foto: Eva Häggdahl

Sen första september gäller nya regler.

Men det verkar inte ha löst problemet med dumpade elsparkcyklar längs gångvägarna.

– Vi ser över var vi kan behöva fler cykelställ, säger Elin Nordenborg Hård, trafikingenjör på Karlstads kommun.

En ny lag för elsparkcyklar infördes den 1 september.

Det är inte längre tillåtet att köra elspark på gångbanor eller att parkera på gång- och cykelbanor.

Nu har det snart gått en månad med de nya reglerna. Och än verkar de inte ha löst problemet.

NWT har fått läsarbilder från upprörda hundrastare och när NWT:s fotograf tog ett svep genom stan på onsdagsförmiddagen – så fanns de där. De felparkerade sparkarna.

Dålig kunskap om nya regler för elsparkcyklar
Felparkerade elsparkcyklar.
Felparkerade elsparkcyklar. Foto: Eva Häggdahl

Men kommunen ser det inte som ett stort problem.

– Vi har inte fått in mycket klagomål om det till kommunen sedan nya regeln, säger Elin Nordenborg Hård, trafikingenjör på Karlstads kommun.

I andra delar av landet har stora mängder av felparkerade elsparkcyklar samlats in sedan nya regeln trädde i kraft. Men ännu inga i Karlstad.

– Nej, vi har inte behövt samla in eller flytta på några, säger Elin Nordenborg Hård.

Över 500 omhändertagna elsparkcyklar i Malmö – inga i Karlstad

Tittar på fler parkeringar

Med nya lagen så får elsparkcyklar nu endast parkeras vid cykelställ eller andra avsedda ytor.

I Karlstad finns det en sådan yta vid Stora torget.

– Där finns det en sträcka där det är godkänt att parkera mellan cykelställena också, säger Elin Nordenborg Hård.

Samtidigt håller kommunen på att se över fler ställen för parkering.

– Just nu ser vi över alla cykelställ för att se vart vi kan behöva ha fler. Så att vi kan planera in fler ställen att parkera på vid ytterområdena i stan där uthyrningsföretagen är aktiva. Det är ju främst i stadskärnan de används och vid universitetet, men där har inte vi jättemycket mark, så där kan vi inte göra mycket.

Runt 1 000 elsparkcyklar i Karlstad

Totalt finns det tre stycken olika uthyrningsföretag i stan och varje företag får ha max 350 elsparkcyklar var, säger Elin Nordenborg Hård.

Det gör att det finns runt 1 000 elsparkcyklar i omlopp i Karlstad som behöver en parkeringsplats.

Elsparkcyklar förbjuds på gångbanor – "slutlekt"

Och den nya lagen som infördes i början av månaden har varit på tapeten längre än så – redan i början av året flaggades det om den nya regeln. Men kommunen har inte gjort i ordning några nya parkeringsplatser under tiden.

– Vi har velat avvakta och se hur det skulle bli. Vi har inte samma problem här som i storstäderna, så vi ville avvakta, säger Elin Nordenborg Hård.

Foto: Eva Häggdahl

Artikeltaggar

ElfordonKarlstadKarlstads kommunLokala trafikföreskrifterTrafikTrafikregler

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.