Ett helt nytt bostadsområde med 700-800 nya lägenheter, ett stadsdelscentrum med butiker, restauranger och service, ett stort parkeringshus samt en ny multiarena.
Det planeras runt Löfbergs arena på Färjestad.
– Tanken är att bebygga dagens p-platsytor och skapa ett attraktivare område.
Orden kommer från Sture Emanuelsson på Prepart projekt som tillsammans med sju andra bolag i Karlstad står bakom jättesatsningen.
Under många år har det funnits planer på att utveckla ytorna runt Löfbergs arena där det finns två stora p-områden, den norra och södra parkeringen.
– Dessa ytor används bara cirka 50–60 dagar om året då det är evenemang vid Löfbergs arena och Färjestadstravet. I övrigt står de tomma. Vi anser att det går att utnyttja dessa ytor på ett mycket bättre sätt och skapa ett attraktivare område.
– Därför vill vi skapa ett helt nytt bostadsområde med totalt 700-800 nya lägenheter fördelade både på hyresrätter och bostadsrätter, säger Sture Emanuelsson.
Det handlar om att skapa en sammanhållen bebyggelse med olika typer av bostäder.
– Vi tänker oss tre punkthus längst norrut på den norra parkeringen och därefter ett antal huskroppar som bildar fina innergårdar längre söderut mot Klarälven och likadant på den södra parkeringen mot Färjestadstravet.
– Det här blir fina bostäder med en närhet både till älven och till arenorna. Framför allt lägenheterna på den norra parkeringen alldeles intill vattnet planeras som bostadsrätter. Samtidigt tillför vi många gröna ytor på platser som i dag bara är asfalt, säger Maria Frykblom, projektutvecklare på Prepart projekt.
På den norra parkeringen planeras också ett torg där den nya gång- och cykelbron ansluter.
– Här vill vi även få till någon restaurang och kanske någon annan service, säger Sture Emanuelsson.
Alla de nya bostäderna gör att det kommer att finnas ett stort behov av service på Färjestad och det är något som också ingår i projektet.
– Ja, vi planerar cirka 10 000 kvadratmeter handel och kontor där bland annat en livsmedelsbutik, en vårdcentral och andra verksamheter ingår.
– Det ska finnas i en byggnad som ska uppföras på den södra parkeringen mot Färjestadstravet. Vi tror att det blir ett väldigt fint tillskott för stadsdelen, säger Sture Emanuelsson.
Nytt stort p-hus
För att kunna förverkliga det stora Färjestadsprojektet behöver det skapas nya parkeringsplatser någon annanstans.
– Därför planerar vi för ett stort parkeringshus i tre plan med cirka 1 000 platser som ska byggas på den södra parkeringen intill handels- och servicebyggnaden. Det kommer att bli det första som anläggs runt Löfbergs arena eftersom det är förutsättningen för allt det vi planerar, säger Maria Frykblom.
Bygget av ett stort p-hus är något som även ska lösa mycket av de köproblem som i dag finns i området i samband med ishockeymatcher och stora travdagar.
– Genom att skapa ett p-hus med ett antal in- och utfarter samt trafikljus kommer det att bli en betydligt smidigare trafik. Från p-huset blir det även en gångbro över gatan Norra Infarten rätt in till Löfbergs arena.
– Och den nya gång- och cykelbron över Klarälven kommer också bidra till det, säger Färjestad BK:s vd Stefan Larsson som ser mycket positivt på allt det nya som planeras.
”Ser enbart fördelar”
– Ja, för vår del ser vi enbart fördelar med detta. Det kommer att utveckla stadsdelen Färjestad och tillföra väldigt mycket till området som även klubben får nytta av. Det gör att vi samtidigt vill ta steget och satsa på en utbyggnad av Löfbergs Ice Arena till en multiarena för sport och konserter med plats för 2 500–3 000 åskådare.
– Det skulle fylla ett glapp på arenasidan rent kapacitetsmässigt. Förhoppningen är att kunna komma i gång med arenan om ett par år. Redan den 1 december inleder vi en utbyggnad av Löfbergs arena med hotell, gym och kontor mot älven, en satsning på drygt 90 miljoner som ska stå klar våren 2024, säger Stefan Larsson.
Sammantaget är satsningen på Färjestad alltså mycket omfattande och det är många som står bakom den.
– Det är fyra huvudägare; Löfberg fastigheter, NWT Gruppen, Paritt och Färjestad BK. Dessutom finns det fyra mindre ägare. De är Prepart projekt, Consto fastigheter, Älvstranden fastigheter och Fläktteknik holding.
Bara lokala bolag
– Alla ägare är lokala och kopplade till Karlstad vilket är väldigt roligt. De flesta har deltagit i många stora satsningar i stan under åren, bland annat bygget av Löfbergs arena, Mitticity, Karlstad CCC och Bryggudden.
– Man har stor erfarenhet, ekonomisk styrka och tänker långsiktigt. Det är oerhört viktigt för Karlstad att vi har den här typen av bolag som vill göra de här satsningarna, säger Sture Emanuelsson.
Hur stor är den här investeringen i pengar?
– Det handlar om cirka 3 miljarder kronor och projektet är tänkt att genomföras över ungefär tio års tid. Det nya parkeringshuset beräknas kosta cirka 250 miljoner kronor.
Hur snabbt kan det bli byggstart för projektet?
– Först måste det göras en ny detaljplan för området. Vi kommer lämna in en begäran om det och därefter räknar vi med att det arbetet tar cirka två år. Planen är därefter att börja bygga p-huset och sedan bostäderna i ett antal etapper, säger Sture Emanuelsson.
Han är mycket nöjd över att jätteprojektet på Färjestad har kommit så långt att det kan presenteras.
– Det är en jätterolig dag. Vi har jobbat hårt för att förverkliga detta. Samtidigt har vi många utmaningar framför oss, men vi tror stenhårt på det här.
Tre ägarfamiljer
Maria Frykblom och Stefan Larsson håller med. Det gör även Lars-Erik Olsson från City Advisors som har bidragit till att få alla avtal på plats.
– De här bolagen med ägarfamiljerna Löfberg, Ander och Pettersson har under lång tid bidragit till att utveckla Karlstad via en rad projekt, säger Lars-Erik Olsson.
– Ja, de har även samarbetat under 60 år med Färjestad BK, säger Stefan Larsson.
Maria Frykblom konstaterar att den stora investeringen på Färjestad är unik.
– Under många års tid har det satsats och byggts väldigt mycket på en begränsad yta i centrala Karlstad. Därför är det extra roligt att vi kan sprida investeringarna lite och nu kommer vi att utveckla Färjestad rejält, säger hon.
”Ett framtidsprojekt”
– Detta är verkligen ett framtidsprojekt, säger Sture Emanuelsson.
Det håller de övriga huvudägarna förutom Färjestad BK med om.
– Det här är en satsning som det är jättespännande att vara med på. Vi skapar ju en helt ny stadsdel och jag tror det blir väldigt bra med en mataffär. Det saknar Färjestad i dag och det blir otroligt bra tajmat med den nya bron över älven, säger Paritts vd Britt Eriksson.
– Kul att kunna vara med och utveckla en väldigt outnyttjad yta med ett så fint läge. Det känns väldigt bra, säger Sture Bergman, vd för NWT Gruppen.
– Ja, det bidrar verkligen till samhällsutvecklingen i stan, säger Magnus Henriksson, vd för NWT fastighet.
”Tillsammans för Karlstad”
– Det är extra roligt att kunna göra den här satsningen på Färjestad som är en väldigt populär stadsdel. Och vi är många som gör det tillsammans för Karlstad. En så stor investering är det ingen som klarar att göra själv, säger Tomas Rhöse, vd för Löfberg fastigheter.
– Med det här projektet knyter vi ihop Färjestad och gör området komplett. Det är samtidigt ganska jämförbart med Bryggudden; en utveckling i etapper över många år som vi känner till väl, säger Therese Gustafsson, styrelseordförande för Löfberg fastigheter.
Kommunen är positiv
Från kommunens sida är man positiv till allt det som planeras på Färjestad.
– Absolut! Förutom alla nya bostäder innebär det att det även blir ett riktigt stadsdelscentrum där. Färjestad är nog den enda stora stadsdelen i Karlstad som saknar det.
– Jag tror det här blir jättebra. Samtidigt får vi titta på kapaciteten på vägar och utreda andra saker i samband med att en ny detaljplan tas fram, säger kommunalrådet och stadsbyggnadsnämndens ordförande Erik Nilsson (KD).