Oliver Solberg har utsatts för rena näthatet under sin första säsong i WRC, speciellt efter kraschen i Finland.
– Jag har fått mycket stöttning och mycket skit, men det är väl så det är, säger han inför kommande VM-start på Nya Zeeland nästa vecka.
Året som fabriksförare i Hyundais tredjebil har kantats av bekymmer. Rallystjärnan Oliver Solberg har endast tagit VM-poäng i tre av sju körda deltävlingar. Tre har han stått över till förmån för spanske veteranen Dani Sordo. Bara sjätteplatsen i Sverige och fjärdeplatsen senast i Belgien är något att glädjas över.
Solberg om kraschen i Finland: ”Den värsta tävlingen jag haft”De flesta gångerna är det dock materialet som ställt till det. Två avåkningar, i Kroatien i våras och Finland i augusti, har berott på egna misstag.
– Det har varit två dåliga och det är sånt som händer. Jag är en av dem som har lägst kraschstatistik i år, men sånt ser ju inte folk, de ser bara noll, noll, noll...
Det har varit väldigt hårda kommentarer i sociala medier, vilket brittiske motorjournalisten Colin Clark upptäckte: ”Den här killen har fått utstå att folk spyr galla och han har fått ta emot det vidrigaste näthatet jag sett på länge efter misstaget i Finland.”
Här är några exempel:
”Finns många riktiga förare lediga. Borde vara nog nu med att fjanta runt med Solberg.”
”Det är tydligt att Oliver hoppade till WRC1 alldeles för tidigt. Det finns mycket bättre och mer erfarna förare i WRC2 eller WRC3, men han är son till en mästare och de känner till en del genvägar.
”De skulle ge platsen på heltid till Dani.”
”Jag skulle säga till honom att sakta ner för fan och slutföra rallyt först.”
”Oliver har Mick Schumacher-problemet. Han försöker följa i sin berömda pappas fotspår.”
”Stanna hemma.”
– Det som är ironiskt är att det är mest finnar och fransmän som skriver. De vill ha in sina egna förare. Men jag stängde av det där ett tag, säger Oliver Solberg.
Kan det bero på att du är son till Petter och de tror att du fått en gräddfil?
– Ja, kanske, det hjälper väl inte. Det är när det är tuffa tider folk biter som hårdast. Då ser du vem som stöttar och inte.
Solberg tillbaka i VM på Nya ZeelandHan känner fortsatt stöd i teamet.
– Mycket hände runt Finland både före och efter. De tog på sig skulden lika mycket som jag.
Kör du vidare nästa säsong?
– Jag har inget kontrakt klart, men vi väntar bara på att luckan ska öppna sig. Det ser bra ut med de diskussionerna vi har. Koreanerna är jättepositiva.
Succé för Solberg – fyra i Belgien: ”Jag är så lycklig”En del av tvivlarna lär ha tystats av körningen i Belgien, då Oliver Solberg slog personrekord med en fjärdeplats.
– Det var gôtt att komma så starkt tillbaka, så fort. Jag jobbade hårt den veckan, både med mig själv och teamet.
Solberg kritiserade teamet efter Finland.
– Jag sade att det går inte att jobba så här längre. Nu får vi göra det ordentligt, annars är det ingen idé. Då lyssnade de. De höll helt med och bad om ursäkt för att de inte kunde göra bättre.
I Finland ville teamet plötsligt testa att bestämma vilka inställningar Solberg skulle köra med, men från och med Belgien får han själv avgöra igen.
– Jag erkände vad jag gjorde fel och de erkände vad de gjorde fel, därför tror jag vi kunde jobba så fort fram till Belgien.
Ännu bättre ska det bli på grusvägarna på andra sidan jorden.
– Jag har perfekt startposition i Nya Zeeland. Jag startar långt bak och där är det väldigt viktigt. En stor fördel. Fredagen är den viktigaste dagen, också den längsta, och då borde jobbet vara lite klart. Lördag och söndag är jättekorta.
En annan fördel är att Nya Zeeland varit borta från VM ett tag.
– Ingen har varit där på nästan tio år, det hjälper för mig att det är en ny tävling för alla.
Pallplats möjlig
Han kanske kan ta sin första pallplats och första sträckseger i tungviktsklassen.
– Jag tror det är fullt möjligt. Sträckseger har jag varit väldigt nära flera gånger.
En nackdel är att han på grund av Dani Sordos inhopp i Grekland haft en månads uppehåll.
– Det är inte optimalt. Och jag har kört mer asfalt än grus i år. Jag har egentligen bara kört en hel tävling med WRC-bil på grus (Estland), någonsin.
Sordo får chansen igen på hemmaplan i Spanien och Solberg avslutar i Japan.
Toyotas unge finländare Kalle Rovanperä kan säkra titeln redan på Nya Zeeland.
– Han är värd att vinna, har gjort allt rätt. Men jag tror han får svårt på Nya Zeeland. Han startar först på fredag och då är det kört. Men i Spanien kan han avgöra.
Oliver Solberg är ett år yngre än Rovanperä, fyller 21 den 23 september.
När är du där uppe?
– Han har kört länge redan. Det är tredje året i WRC och mitt första, och bara deltid. Förhoppningsvis har jag två fulla år. Nästa år ska jag förhoppningsvis börja med pallplatser och kanske någon seger. Året efter hoppas jag att jag kan vara med och fightas om mästerskapet.