Jättelik specialmaskin har inlett bytet av spår mellan Karlstad och Kil

Publicerad:
Nu har arbetet med att byta järnvägsspåret på en 16 kilometer lång sträcka mellan Karlstad och Kil inletts. Nio dagar kommer det ta för en gigantisk specialmaskin, berättar entreprenören Infrakrafts platschef Peter Erixon. Foto: Christer Wik

På tisdagsmorgonen inleddes arbetet med att byta ut järnvägsspåret mellan Karlstad och Kil.

– Arbetet görs av en jättelik 700-800 meter lång specialmaskin som utför alla moment. Den klarar av 1,8-2 kilometer per dygn, säger Peter Erixon, platschef på Infrakraft.

Ett kraftigt buller hördes över Våxnäs tidigt på tisdagsmorgonen. Den gula gigantiska specialmaskinen hade startats på rälsen för att inleda sitt uppdrag, att byta ut järnvägsspåren mellan Karlstad och Kil.

Det är en sträcka på 16 kilometer av Värmlandsbanan som ska uppdateras. Peter Erixon konstaterar att spårbytet mellan Karlstad och Kristinehamn som genomfördes i somras fungerade bra.

Maskinen byter både räls, betongslipers och makadam och klarar av 1,8 till 2 kilometer per dygn.
Maskinen byter både räls, betongslipers och makadam och klarar av 1,8 till 2 kilometer per dygn. Foto: Christer Wik

– Ja, och nu drar vi i gång nästa etapp. 125-150 personer kommer att arbeta dygnet runt med det här projektet och till vår hjälp har vi en jättelik 700-800 meter lång specialmaskin som utför alla moment.

– Den byter ut både spår, slipers och makadam. Det finns bara två sådana här maskiner i hela Europa. Det här exemplaret som ägs av det österrikiska bolaget Swietelsky kom upp hit från Berlin för två dagars sedan, säger Peter Erixon.

Det finns bara två sådana här specialmaskiner i hela Europa. Den här kom till Karlstad från Berlin för två dagar sedan.
Det finns bara två sådana här specialmaskiner i hela Europa. Den här kom till Karlstad från Berlin för två dagar sedan. Foto: Christer Wik

Infrakraft har gjort en del förarbeten innan den stora maskinen kunde dra i gång sitt arbete.

– Vi har knäppt loss spåren, stängt signaler och kopplat bort kontaktledningar. Nu är vi klara att köra. Vi ser hur betydelsefullt det är att spåren byts. De är väldigt slitna och det är inte konstigt med tanke på att detta är Sveriges mest trafikerade enkelspår, säger Peter Erixson.

Den stora maskinen alstrar en hel del buller, men eftersom den rör sig ganska fort påverkas omgivningen under begränsad tid.
Den stora maskinen alstrar en hel del buller, men eftersom den rör sig ganska fort påverkas omgivningen under begränsad tid. Foto: Christer Wik

Sakta, sakta drar jättemaskinen i gång och plockar bort de gamla rälarna och ersätter dem med nya samtidigt som gamla betongslipers byts ut. Även makadamet uppdateras.

– Maskinen klarar 1,8-2 kilometer per dygn och på nio dagar ska vi vara klara. Totalt byts cirka 15 mil järnvägsspår i Sverige om året, säger Peter Erixon.

125-150 personer kommer att arbeta dygnet runt i samband med spårbytet.
125-150 personer kommer att arbeta dygnet runt i samband med spårbytet. Foto: Christer Wik

Mycket viktigt projekt

– Projektet är verkligen viktigt att genomföra. Det är cirka 40 år sedan som spåren senast byttes här, vilket är ungefär livslängden på rälsen.

– Arbetet med spårbytet beräknas vara klart den 9 oktober 2022 och under den tiden ersätts alla tåg mellan Karlstad och Kil med bussar.

– Spårbytet kommer att ge en robust och mer pålitlig och punktligare tågtrafik med skarvfria spår som ger ett bekvämt och tyst tågresande, säger Trafikverkets projektledare Jörgen Olofsson.

”Projektet är verkligen viktigt att genomföra. Det är cirka 40 år sedan som spåren senast byttes här, vilket är ungefär livslängden på rälsen”, säger Trafikverkets projektledare Jörgen Olofsson
”Projektet är verkligen viktigt att genomföra. Det är cirka 40 år sedan som spåren senast byttes här, vilket är ungefär livslängden på rälsen”, säger Trafikverkets projektledare Jörgen Olofsson Foto: Christer Wik

Men det kommer även vara en del arbeten efter det i form av bland annat slipning av räl som gör att vissa tågavgångar även då blir inställda och ersatta med buss.

Sex övergångar stängs

Förutom själva spårbytet ska också fem växlar i Skåre och en i Stenåsen utanför Kil bytas under den här perioden. Sex järnvägsövergångar kommer att stängas av några dagar 07-18 under byggtiden.

Säterivägen på Våxnäs i Karlstad kommer vara avstängd mellan 13 och 17 september. Dyevägen på Råtorp stängs 14-18 september. Ilandavägen i Skåre kommer vara avstängd 16-20 september.

Sex järnvägsövergångar mellan Karlstad och Kil kommer att stängas av under några dagar i samband med spårbytet. Här ses Säterivägen på Våxnäs i Karlstad som kommer vara avstängd mellan 13 och 17 september.
Sex järnvägsövergångar mellan Karlstad och Kil kommer att stängas av under några dagar i samband med spårbytet. Här ses Säterivägen på Våxnäs i Karlstad som kommer vara avstängd mellan 13 och 17 september. Foto: Christer Wik

För Värmlandstrafiks del innebär det att all regional tågtrafik väster, norr och söder om Karlstad kommer att beröras av spårbytet. Banarbetet påverkar också andra tågavgångar i länet, framför allt tågtrafiken mellan Torsby och Karlstad, där hela avgångar kommer att ställas in och ersättas med buss.

Stort avbrott

Den 22–24 september är det ett extra stort avbrott i tågtrafiken. Då är hela Kils bangård stängd och inga tåg kan komma in i Kil.

– Under de här tre dagarna kommer många tågavgångar i Värmland att vara inställda och ersättas med bussar, både med vår ordinarie busslinjetrafik från Åmål, Säffle, Grums, Arvika och Kil och med ersättningstrafik, säger Per Sidetun, tågchef på Region Värmland.

Maskinen är närmare 800 meter lång.
Maskinen är närmare 800 meter lång. Foto: Tommy Pedersen

Nästa sommar genomförs den tredje och sista etappen av spårbytet på Värmlandsbanan, de cirka sex milen mellan Kristinehamn och Laxå inklusive byte av tre växlar i Kristinehamn och två i Strömtorp.

Artikeltaggar

InfrakraftJärnvägJörgen OlofssonKarlstadKilTrafikTrafikverket

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare