En man i 18-årsåldern är misstänkt för grov olovlig körning efter att ha blivit stoppad i en A-traktor som framfördes i 101 kilometer i timmen.
Det är inte första gången och polisen ser ett stort problem med unga som manipulerar sina A-traktorer så att de kan köras i samma hastigheter som personbilar.
– Min uppfattning är att det inte finns ett riktigt konsekvenstänk, säger David Askeröd, chef för trafikpolisen i Värmland.
Under måndagskvällen stoppades en man i 18-årsåldern när han körde en A-traktor i 101 kilometer i timmen på en 50-väg i Deje, Forshaga kommun.
– Det gick ju väldigt fort. Dels med anledning av hastighetsbegränsningen på vägsträckan men också för hur fordonet är tillämpat, säger Tommy Lindh, utredare hos polisen.
Polisen var på plats i området för att göra hastighetskontroller med laser när A-traktorn kom åkandes.
– Eftersom bilen går så fort är den att betrakta som personbil, vilket man ska ha körkort för, vilket vederbörande inte hade. Då blir det grov olovlig körning.
Det gjordes även en bedömning kring vårdslöshet i trafik.
– Jag bedömer att det inte är tillräckligt för misstanke för vårdslöshet i trafik. Hade det varit ett mer tätbebyggt område, en mörkare tid på dygnet och en högre trafikintensitet så kunde det bli aktuellt.
Det är ett problem att vi har olyckor med våra unga medborgare.
Efter händelsen togs a-traktorn i beslag och kommer nu undersökas för att se hur den är manipulerad. Om den unge mannen kommer få tillbaka A-traktorn återstår att se.
– Det är inte jag som beslutar om det, vi får se hur det blir i förlängningen, säger Tommy Lindh.
Förekommer dödsolyckor
Det är långt ifrån första gången som det har rapporterats om en A-traktor som kör fortare än den tillåtna hastigheten på 30 kilometer i timmen.
– Det är inte helt ovanligt, det händer att de kör väldigt fort. Så är det. Vi hör ju om folk som berättar att de blir omkörda av A-traktorer. Så det förekommer nog mer frekvent än vad vi har ärenden på, säger David Askeröd.
– När de ändrar A-traktorerna gör de oftast det så att de går som en vanlig bil eller lastbil.
Hur stort är problemet?
– Det är ett ganska stort problem skulle jag vilja påstå. Det har ju kommit till mycket fler A-traktorer efter den här lagändringen och med takt med det blir det fler olyckor också. Det är ett problem att vi har olyckor med våra unga medborgare. Tack och lov så är det inte jättemycket dödsolyckor. Men det förekommer dödsolyckor bland de här fordonen och det är oerhört tragiskt. Så det är klart att det är ett stort problem. Sen ser jag också att det är ett problem med att de spelar väldigt hög musik, att det är väldigt många fler fordon och att det blir mer allmän störning på samhället i stort.
Vad kan man göra för att få bukt på de här problemen?
– Det är Transportstyrelsen som behöver göra en ny reglering på hur fordonet ska vara utformat. Det kom ju en ny lagändring för något år sedan som gjorde det mycket lättare för ungdomarna att ändra A-traktorerna. Man behöver göra det svårare helt enkelt. Är det lätt att göra så gör de det. Så är det.
Något som påverkas när en A-traktorförare blir stoppad genom den här typen av hastighetsöverträdelser är möjligheten för ett framtida körkort, där förarna riskerar förseningar, vilket Transportstyrelsen gör bedömning på.
– Det vanligaste när man blir stoppad som första gång och det handlar om olovlig körning brukar det landa på fyra till sex månader, kanske vanligast runt sex månader. Är det så att man har gjort någonting tidigare och det blir grov olovlig körning brukar det landa någonstans på runt nio månader.
A-traktorförare stoppades – efter vansinnesfärd i 101 kilometer i timmenBilinspektörerna vittnar: Så försöker A-traktorförare lura polisen