30 000-40 000 väntas invadera Filipstad när det är dags för Oxhälja

Publicerad:
Nu drar höstmarknaderna igång. Här en bild från Oxhälja 2018. Foto: Göran Persson

Nu är de här – höstmarknaderna!

I helgen är det dags för Oxhälja i Filipstad och sedan rullar det på alla helger fram till den första helgen i oktober.

När kalendern byter blad till september så gnuggar marknadsälskarna händerna.

Och efter ett par år med pandemi och inställda evenemang så är nu dags knallarna att möta kunderna igen.

Krimförfattaren har boksläpp på Oxhälja: ”Klart man vill vara med på festen”

– Det är helt otroligt att det kommer igång så bra som det gör det här året, många gamla kunder kommer tillbaka till oss, säger Ulf Elmér, marknadschef för Oxhälja, som håller på med de sista justeringarna inför marknaden.

Ulf Elmér, här på en bild från 2016, är ordförande i Oxhäljakommittén och ser fram emot att åter få hälsa knallar och besökare välkomna till Filipstad.
Ulf Elmér, här på en bild från 2016, är ordförande i Oxhäljakommittén och ser fram emot att åter få hälsa knallar och besökare välkomna till Filipstad. Foto: Göran Persson

Det fanns viss oro för att många knallar skulle ha kastat in handduken under de senaste två åren, men:

– Vi har det fullbokat just nu. Det blir runt 250–300 knallar på 800 platser. Vi har minskat lite grand på området. Som mest har vi haft 1 100 platser så det är inte så stor skillnad.

Höstens stora marknader

Oxhälja (Filipstad) 2–4 september

Torsby marknad 9–11 september

Årjängs marknad 16–18 september

Säffle marknad 23–24 september (då pågår även Smaka på Värmland)

Arvikamârten 30 september–2 oktober

Den klassiska marknaden i Filipstad är bland de första ut i knallarnas ”Värmlandssväng”, som vanligt dukas allsköns attiraljer den första lördagen i september.

Är det en fördel för er?

– Vi har alltid löningshelgen vilket är en fördel, men vi tävlar inte med varandra. Knallarna besöker ofta de andra marknaderna också, för det finns inte begränsat med knallar, säger Ulf Elmér.

Det som kommer att säljas sträcker sig från avloppsreningsverk till klassiska marknadskarameller.

– Besökarna kommer verkligen att känna igen sig.

Förutom att området minskas så plockas det ena tivolit bort, men det som ligger i centrum blir kvar. På torget blir det mat och servering och gatorna börjar stängas av runt lunch på fredag.

Hur många besökare som kommer är svårt att veta, men:

– Vi räknar med minst 30 000–40 000 för det verkar som det kommer bli bra väder.

Marknader – från slagsmål och fylla till mobilskal och ballonger

Efter Oxhälja följer sedan Torsby marknad under valhelgen. Därefter är det Årjängs tur att få besök av knallarna.

– Det känns underbart att få komma i gång igen. Vi har inte kört fullskaligt sedan 2019, men vi hade en minimarknad i fjol för att känna lite på pulsen och det visade sig att intresset var stort hos både besökare och knallar, säger ”marknadsgeneralen” Lars Gustafsson, ordförande i marknadskommittén.

Även om det varit lite paus så kommer besökare att känna igen många av knallarna.

– En del har varit hos oss i 30–40 år och de står på samma ställe.

Tivoli blir det så klart, serveringsplatser och opissad kålsoppa, hälsar Lars Gustafsson och förklarar för en oinvigd att det är en referens till tv-serie Morsarvet.

Helgen därpå blir det marknad i Säffle och ”Värmlandssvängen” avslutas i Arvika första helgen i oktober.

– Det blir en fullskalig marknad. Det är gôtt att man kan köra igång på det vanliga sättet igen, säger Sven-Erik Strömberg, marknadsgeneral.

Att man ligger sist ut av de större marknaderna har ingen betydelse, besökarna som vill på marknad kommer ändå.

Så nu kommer det åter eka ”hej på mârten” i Arvika?

– Ja, nu blir det som det brukar.

Artikeltaggar

ÅrjängÅrjängs marknadArvikaArvikamârtenFilipstadMarknaderOxhäljaSäffleSamhälleSven-Erik StrömbergTorsbyTorsbymârtenUlf Elmér

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare