Den 6 september inleder Trafikverket arbetet med att byta ut järnvägsspåren på Värmlandsbanan mellan Karlstad och Kil.
Det handlar om en cirka 16 kilometer lång sträcka som ska åtgärdas. Under tiden fram till den 9 oktober ersätts tågen med bussar.
”Värmlandsbanan får förbättrad pålitlighet och punktlighet efter spårbytet”Projektet ingår i arbetet med att byta ut alla spår de elva milen mellan Kil och Laxå. I somras genomfördes den första etappen, Karlstad–Kristinehamn där trafiken släpptes på igen den 9 augusti.
– Nu går vi vidare med den andra etappen Karlstad–Kil. Arbetena inleds tisdagen den 6 september och från då kommer alla tåg att ersättas med bussar på sträckan, berättar Trafikverkets projektledare Jörgen Olofsson.
Spårbytet görs eftersom dagens spår är cirka 40 år gamla, vilket är ungefär livslängden på rälsen. Sträckan Karlstad-Kil är dessutom Sveriges mest trafikerade enkelspår. Arbetet kommer att genomföras av ett jättelikt specialtåg som är 800-900 meter långt.
Från Österrike
– Det kommer från Österrike och ska vara det enda av sitt slag i Europa som utför alla moment i spårbytet inklusive utbyte av betongslipers och makadam. Spårbytet inleds ungefär vid Tingvallahallarna på Våxnäs och fortsätter till strax söder om Kils central, säger Jörgen Olofsson.
Specialtåget påbörjar sitt arbete den 13 september och avverkar cirka två kilometer per dag och intresserade kan se det på nära håll på många avsnitt på sträckan.
Punktligare trafik
– Arbetet med spårbytet beräknas vara klart den 9 oktober 2022 och kommer att ge en robust och mer pålitlig och punktligare tågtrafik med skarvfria spår som ger en bekvämt och tyst tågresande.
– Men det kommer även vara en del arbeten efter det i form av bland annat slipning av räl som gör att vissa tågavgångar även då blir inställda och ersatta med buss, säger Jörgen Olofsson.
Under byggtiden får man räkna med en del buller och det gäller även i Skåre där fem växlar ska bytas under vecka 39 och 40.
– Dessutom tvingas vi stänga av sex järnvägsövergångar mellan Karlstad och Kil under några dagar 07-18. Säterivägen på Våxnäs i Karlstad kommer vara avstängd mellan 13 och 17 september. Dyevägen på Råtorp stängs 14-18 september. Ilandavägen i Skåre kommer vara avstängd 16-20 september.
– Järnvägskorsningen i Ilandaholm stängs 17-21 september, korsningen över järnvägen i Våle avstängs 18-22 september och korsningen i Klingerud stängs 20-24 september, säger Jörgen Olofsson.
Mycket trafik berörs
För Värmlandstrafiks del innebär det att all regional tågtrafik väster, norr och söder om Karlstad kommer att beröras av spårbytet.
– Tågen kommer att gå till Kil och därefter reser du till Karlstad med ersättningsbussar eller vår linjebuss 201, där vi satt in extra avgångar. Kommer du från Kristinehamnshållet byter du till samma bussar i Karlstad för att ta dig till Kil, säger Per Sidetun, tågchef på Region Värmland.
Banarbetet påverkar också andra tågavgångar i länet, framför allt tågtrafiken mellan Torsby och Karlstad, där hela avgångar kommer att ställas in och ersättas med buss.
– Vår verkstad, där vi gör allt underhåll och alla reparationer på tågen, ligger i Kristinehamn. När länken mellan Torsby och Kristinehamn försvinner kommer vi inte att kunna ha lika många tåg i trafik, förklarar Per Sidetun.
Extra stort avbrott
Den 22–24 september är det ett extra stort avbrott i tågtrafiken. Då är hela Kils bangård stängd och inga tåg kan komma in i Kil.
– Under de här tre dagarna kommer många tågavgångar i Värmland att vara inställda och ersättas med bussar, både med vår ordinarie busslinjetrafik från Åmål, Säffle, Grums, Arvika och Kil och med ersättningstrafik
Den tredje och sista etappen av det stora spårbytet, sträckan Kristinehamn–Laxå, genomförs nästa sommar. Då ersätts tågen på det avsnittet av bussar under perioden 9 juni-9 augusti. Sedan fortsätter man med avstängningar på dagtid i två veckor till. Totalt ligger budgeten för hela projektet på cirka 1 miljard kronor.