Kristoffersson kritisk till VM-formatet: ”Tankevurpa så man blir kallsvettig”

Publicerad:
Johan Kristoffersson vann elektriska VM-premiären, men är kritisk till nya formatet. Foto: @World/Red Bull Content Pool

Johan Kristoffersson tog en historisk el-seger senast i Norge, men glädjebägaren smolkades av det nya kvalförfarandet.

– En tankevurpa så man blir kallsvettig, säger han inför helgens dubbeltävling i Riga.

Johan Kristoffersson är redan fyrfaldig världsmästare i rallycross. 33-åringen från Arvika kan sätta ytterligare avtryck genom ta första elektriska tungviktstiteln. Han vann premiären i norska Hell och laddar nu för Lettland lördag–söndag.

Kristoffersson hoppas också på en förändring av kvalindelningen. Han är starkt kritisk till nuvarande nymodighet, som påverkar extra när det är dubbeltävlingar, vilket det är resten av säsongen.

– Med det här lotteriartade formatet blir det ännu mer när det är en kvalomgång mindre. Det är också dubbelt så många poäng på spel, säger Kristoffersson.

Det han stör sig på är att den snabbaste i tidskvalet (superpool) får pole position i första kvalheatet och näst snabbast får pole position i andra heatet, vilket var fallet med honom och Timmy Hansen i Norge.

– I Hell vann jag mitt heat och var snabbast och Timmy vann sitt och var näst snabbast. Men då fick han ändå starta pole i Q2, vilket är en sån tankevurpa så man blir kallsvettig när man tänker på det.

Det är en fördel att starta etta i heat två jämfört med i heat ett.

– Andra heatet har prioritet om du har samma platssiffra som den i heat ett. Fyran i superpole startar tvåa i andra heatet och trean i superpole startar tvåa i första tillsammans med den som var snabbast. Man blir bestraffad för att vara etta i stället för tvåa och trea istället för fyra. Det är ju helt bakvänt.

Johan Kristoffersson har framfört sitt missnöje.

– Jag har protesterat högljutt.

Har flera protesterat?

– Vet inte, jag vet bara att jag har påpekat det för FIA, redan i mars.

Kan det bli ändring?

– Jag hoppas det, men det får vi se.

Inget verkar dock ha hänt till Riga.

– Inte vad jag kan förutspå. Annars får vi sikta in oss på en andraplats, säger han ironiskt.

Trots ofördelaktig heatstartplacering lyckades Kristoffersson tråckla sig fram till final i Hell, och väl där säkra sin 28:e VM-seger. Det blev till slut klar marginal till tvåan Timmy Hansen och trean, teamkamraten Ole Christian Veiby.

– Jag hade bra tempo och jämna varvtider.

Kristoffersson motorsport leder även teammästerskapet.

Folkvagnarna visade sig alltså konkurrenskraftiga, men utvecklingspotentialen för elbilarna är stor. Anton Marklund, som toppade EM-klassen med en gammal supercar, hade snabbare varvtider än samtliga i VM. Tappet sker i kurvorna. På raksträckorna är de elektriska något kvickare.

– Vi har en motor fram och en bak och de kommunicerar inte med varandra. Det blir som att köra en framhjulsdriven och bakhjulsdriven bil samtidigt. Det finns utrymme i reglementet som gör att vi kommer kunna åka fortare, om vi får simulera en drivaxel. Då blir det roligare att både se på och köra.

När kan det ske?

– Inte till tävlingen nu, men därefter hoppas jag vi kan ha tillgång till det. Tekniken finns redan, men teamen och FIA måste komma överens om att den ska användas.

Johan Kristoffersson har goda förhoppningar inför Riga.

– Det är en bana som jag gillar. Den är utmanande, teknisk svår och svår att köra om på. Historiskt har det gått bra för mig.

Nils Andersson slåss i toppen i RX2e.
Nils Andersson slåss i toppen i RX2e. Foto: QNIGAN

I lilla elbilsklassen, RX2e, fightas Kristofferssons teamkamrat Nils Andersson om titeln. Med två deltävlingar av fem körda ligger han tvåa, sex poäng bakom ledaren Viktor Vranckx. Belgaren och svensken var etta och tvåa i både Höljes och Hell.

Nils Andersson har aldrig tidigare kört rallycross på banan i Riga, men väl crosskart med gott resultat. Han beskriver fästet som otroligt, vilket ökar däckslitaget och gör startpositionen extra viktig.

– Efter otur i lottningen av första heatet både i Höljes och Hell, hoppas jag nu på bättre tur i lottningen, säger Arvikaföraren, som förberedde sig med debut i gokart-SM gångna helgen. Kartarna var helt eldrivna och Andersson slutade på 14:e plats.

I EM för supercar gör teamchefen i Hedström motorsport, Peter Hedström, ett inhopp. En av bilarna (VW Polo Supercar) blev ledig eftersom upplänningen Anders Michalak väljer att stå över.

– Det var ett ypperligt tillfälle. Allt var bokat å klart, så det var bara att hoppa på, säger 38-åringen från Torsby i ett pressmeddelande.

Euro RX1-fältet i Riga består av 18 bilar och Peter Hedström är tillsammans med EM-ledande Anton Marklund de enda två svenska förarna.

Kristoffersson vann elbilarnas VM-premiär: ”Otroligt kul”

Kalendern

Rallycross-VM 2022: 1) Ungern 21–22 maj (bara EM), 2) Höljes 2–3 juli (bara EM), 3) Norge 13–14 augusti (VM-premiär), 4) Lettland 1 3–4 september, 5) Lettland 2 3–4 september, 6) Portugal 1 17 september, 7) Portugal 2 18 september , 8) Belgien 1 8 oktober, 9) Belgien 2 9 oktober, 10) Spanien 1 29 oktober, 11) Spanien 2 30 oktober, 12) Tyskland 1 12 november, 13) Tyskland 2 13 november.

Artikeltaggar

Johan KristofferssonNils AnderssonPeter HedströmRallycrossRallycross-EMRallycross-VM

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare