Hoppa till huvudinnehållet

Kanonsäsong för hotellet och pizzerian i Svaneholm

Publicerad:
Tobias Gundahl är ägare för Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen som han driver med god hjälp av mamma Ulrika Gundahl.
Tobias Gundahl är ägare för Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen som han driver med god hjälp av mamma Ulrika Gundahl. Foto: Jenni Jansson

Det har varit en bra säsong för både Svaneholms Hotell och Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen som dessutom har utvecklat ett välfungerande samarbete. Hotellet har varit fullbelagt under sommaren och på pizzerian har kunderna strömmat in från öppning till stängning.

Det var i februari som hotellverksamheten på Svaneholms herrgård drog igång på allvar och den första säsongen har gått över förväntan, enligt herrgårdens ägare, Björn och Tanja Henningsson.

– Ja, det får man säga. Det är första året, så allt är ju nytt, men det har gått bra, säger Björn.

De har startat hotell i Svaneholms herrgård: ”Vi insåg att här finns en marknad”

Tidigt inledde hotellet ett samarbete med Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen där hungriga gäster tipsades om pizzerian, som även anlitades för att erbjuda gästerna frukost. Till en början handlade det om frukostpåsar som levererades till hotellet, men då efterfrågan blev stor på frukost så började man med buffé.

Ulrika Gundahl dukar undan frukostbuffén på Svaneholms hotell som levererats av Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen. Ulrika tar sedan början av sommaren hand om hotellets bokningar, kundkontakter och marknadsföring.
Ulrika Gundahl dukar undan frukostbuffén på Svaneholms hotell som levererats av Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen. Ulrika tar sedan början av sommaren hand om hotellets bokningar, kundkontakter och marknadsföring. Foto: Jenni Jansson

Sedan i början av juni har även samarbetet utvecklats ytterligare då Ulrika Gundahl, som arbetar vid pizzerian, anlitats för att sköta bokningar, kundkontakter och marknadsföringen av hotellet. Hon instämmer i att det varit en mycket bra säsong. Alla de 17 hotellrummen, belägna i herrgårdens flyglar, har i stort sett varit uthyrda under sommaren.

– Det är först nu som vi inte har alla rum ute. Men på helgerna fyller det fortfarande på med mer gäster, säger Ulrika.

Här är en av herrgårdens två flyglar där hotellrummen finns.
Här är en av herrgårdens två flyglar där hotellrummen finns. Foto: Jenni Jansson

Ungefär hälften av gästerna har varit utländska turister, och detsamma gäller gästerna på pizzerian. Många kommer från Nederländerna, Tyskland och Belgien, men i sommar har det också varit många fransmän. Ulrika berättar att flera sagt att det varit så varmt i södra Europa att de därför velat semestra mer norrut.

Under sommaren har det även hållits två bröllop vid herrgården och sådan verksamhet, samt konferenser och olika event är något som Ulrika Gundahl vill utveckla mer vid hotellet.

– Vi har så mycket att erbjuda och en fin miljö, så det vore synd om folk inte använde det även som en konferenslokal, säger hon.

Hotellets gäster kan promenera i herrgårdens park, paddla kanot, bada bastu och ta sig ett dopp i sjön.
Hotellets gäster kan promenera i herrgårdens park, paddla kanot, bada bastu och ta sig ett dopp i sjön. Foto: Jenni Jansson

Ökat sin omsättning

Samtidigt som hotellverksamheten har haft en kanonsäsong så har det gått minst lika bra för Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen.

– Om vi ökade med 100 procent i fjol så har vi nu ökat med 100 procent igen, säger Ulrika.

Pizzerian ägs av sonen Tobias och Ulrika hjälper till med driften. Sedan en tid tillbaka har företaget även en anställd.

Förutom de vanliga kunderna har man under sommaren varje fredag och söndag levererat pizzor till scoutläger i Ödebyn. Standardordern har varit 74 pizzor. En dag låg beställningen på 160 pizzor till de hungriga scouterna. Det blev en utmaning, men det gick, berättar Ulrika med ett skratt. Det har också hänt att 40 pizzasugna motorcyklister rullat in på parkeringen en söndag.

Det låter inte som ni kunnat vara lediga i sommar?

– Nej, det har varit sju dagar i veckan, 15 timmar om dagen hela sommaren.

Under hösten och vintern väntas det bli lugnare för både pizzerian och hotellet och då blir det istället tid för reflektion och planering framåt, menar Ulrika.

Både hon och Björn Henningsson är överens om att samarbetet ska fortsätta och att det är något som båda verksamheterna vinner på. För hotellet är maten en service till kunderna som hade varit svår att erbjuda annars, eftersom det inte vore lönsamt för hotellet med en egen kock, förklarar Björn. För pizzerian är det en möjlighet att få fler ben att stå på och utveckla den del av företaget som är ”Gyllene Svanen”, som lagar en annan typ av mat än pizza, säger Ulrika.

– Vi vill kunna erbjuda lyxig och avancerad mat också.

Att det råder ett gott samarbete mellan företagen blev också tydligt när pizzerians ugn nyligen gick sönder. Då valde Björn och Tanja Henningsson att sponsra en del av kostnaden när en ny ugn köptes in.

– Det är viktigt för oss i Svanskog att vi har pizzerian. Med rätt utveckling kan det absolut bli en knutpunkt för oss i Svaneholm, säger Björn.

Tobias Gundahl bakar pizza i den nya ugnen på Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen.
Tobias Gundahl bakar pizza i den nya ugnen på Svanskogs pizzeria Gyllene Svanen. Foto: Jenni Jansson

Tobias Gundahl är mycket nöjd med den nya ugnen när ST gör ett besök på pizzerian.

– Den steker jämnare och det är mycket lättare när man kan se in i ugnen. Det gick inte med den gamla.

Sedan han tog över pizzerian sommaren 2021 har det hänt en hel del i lokalen, men framöver finns planer på ytterligare renovering och Tobias vill även uppdatera utrustningen i köket ytterligare.

Hur skulle du beskriva den här sommaren för pizzerian?

– Det har varit mer eller mindre fullt ös från öppning till stängning.

Pizzerian i Svaneholm har blivit en träffpunkt: ”Vi har fått en oerhört positiv respons”20-åriga Tobbe tar över pizzeria: ”Älskar att laga mat”

Artikeltaggar

Björn HenningssonMat och dryckNäringslivSvaneholmSvaneholms herrgårdTurismUlrika Gundahl

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.