Bygg ut kollektivtrafiken och sänk biljettpriserna

Debatt
PUBLICERAD:
Höga bränslepriser som motiverar att resa tillsammans. En ökad medvetenhet om klimatförändringarna talar för fossilfria resor med kollektivtrafik, skriver Elisabeth Björk och Lena Karlsson.
Foto: Tommy Andersson
En sänkning av biljettpriserna är ju inte så mycket värd om vi inte har tillräcklig trafik för att bussen eller tåget ska kunna ersätta den egna bilen för att resa till jobb, studier eller fritidsaktiviteter, skriver Elisabeth Björk och Lena Karlsson.

En utbyggd kollektivtrafik med låga biljettpriser är en viktig del av många människors vardag. I Värmland har vi för höga biljettpriser och vi har en utmaning i att bygga ut linjer och turer. Vi har en bra möjlighet att få fler att resa kollektivt just nu. Tre saker sammanfaller: Höga bränslepriser som motiverar att resa tillsammans. En ökad medvetenhet om klimatförändringarna talar för fossilfria resor med kollektivtrafik. Det tredje argumentet; vi är på andra sidan av de coronarestriktioner som avrådde från kollektivt resande.

Det är kollektivtrafiknämnden i Region Värmland som ansvarar för både Värmlandstrafik och Karlstadsbuss. Vi har för 2023 fått till en sänkning av biljettpriserna på de längre resorna och det är bra, men långt ifrån tillräckligt.

En sänkning av biljettpriserna är ju inte så mycket värd om vi inte har tillräcklig trafik för att bussen eller tåget ska kunna ersätta den egna bilen för att resa till jobb, studier eller fritidsaktiviteter. Men delar av Värmland är glest befolkat och överallt kommer det inte att gå att ha vanlig linjetrafik med stora bussar. Intressanta försök pågår i bland annat Säffle, där digitaliseringen gör att det går att samordna resor i ett mindre fordon och få resor från dörr till dörr på ett mer generöst sätt än vanlig. kollektivtrafik, med vanlig biljett. Delar av Karlstad och Hammarö har istället problem med trängsel som behöver lösas med fler turer.

Fryksdalsbanan är en viktig del av trafiken genom Värmland. Men det har varit helt orimliga problem med trafiken som prövat resenärerna hårt. Det måste först åtgärdas med tåg som fungerar men på sikt måste vi även ersätta dieseldriften med ett fossilfritt bränsle.

På sikt vill vi i Vänsterpartiet ha avgiftsfri kollektivtrafik, men vi kan inte ta ut det i skatt på regional nivå utan det kräver mer av statlig satsning. På nationell nivå har Vänsterpartiet ett förslag om att satsa 2,5 miljarder mer till de regionala trafikmyndigheterna för mer trafik. Nu jobbar vi på med stegvis utbyggnad av trafiken och sänkta biljettpriser i Värmland och söker väljarnas stöd för det i valet till Region Värmland 11 september.

Elisabeth Björk (V)

Ersättare i regionstyrelsen och regionrådskandidat

Lena Karlsson (V)

Ledamot i kollektivtrafiknämnden och kandidat till regionfullmäktige

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.