Hoppa till huvudinnehållet

Torgkioskens Instagramsuccé: "Hälften har betalat sina skulder nu"

Publicerad:
Efter 15 år vill Hussein Walizadah gå vidare från Torgkiosken.
Efter 15 år vill Hussein Walizadah gå vidare från Torgkiosken. Foto: Joachim Lagercrantz

NWT berättade tidigare i sommar att välkända Torgkiosken på Karlstads bargata är till salu.

Hussein Walizadah har blivit en lika välkänd profil som ”farfar habibi” efter att drivit kiosken i femton år.

Nu har fler än 100 000 sett videoklippet där ”farfar habibi” drar sin klassiska jargong.

När NWT besökte Torgkiosken tidigare under sommaren hälsade ”farfar habibi” välkommen in med sin klassiska hälsning.

Sen berättade han storyn om lapparna bakom disken från kunder som handlat på krita.

Och det är ingen lögn att påstå att han är ett välkänt ansikte i Karlstad.

NWT:s Instagramklipp från besöket blev snabbt viralt och har i skrivande stund 160 000 visningar.

Torgkiosken ska säljas – profilen ”farfar habibi” är för trött

Du är inte bara känd lokalt längre utan viralt också, hur känns det?

– Det känns helt okej, det är bra för mig och jag är känd genom Torgkiosken. Det var mina barn som visade mig det och alla tycker det är roligt, säger Hussein Walizadah.

Vad har du fått för respons på beskedet om att du ska sälja?

– Alla säger nej, nej, du måste stanna, du måste ha kvar den. Många hoppas att ingen köper kiosken så att jag måste bli kvar. Jag bara skrattar åt det.

Hur har det gått med försäljningen?

– Den är inte såld än. Några har visat intresse men sen inte fått tillståndet som behövs av kommunen om att få sälja tobak eller öl.

Hur känns det?

– Det har gått långsammare än jag trodde. Jag känner mig klar nu, men vad ska man göra, jag är kvar så länge den inte blivit såld.

Har någon kommit tillbaka och betalat sina skulder?

– Ja, haha, en del har kommit, nästan hälften har kommit och betalat tillbaka. Så några finns fortfarande kvar.

Artikeltaggar

InstagramKungsgatanMänskligtPå stan

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.