Karlstads energis vd: "Vi ser en växande marknad för vätgasen”

Publicerad:
Erik Kornfeld säger att vätgasinvesteringen kommer att landa på ett par hundra miljoner kronor. Mer precis än så kan han inte vara i det här tidiga skedet. Karlstads energi går in med en mindre del av den totala summan. Statliga klimatstödpengar finns också med i finansieringen. Foto: Tommy Andersson 2020

Det blir en investering på flera hundra miljoner kronor när Karlstads energi och danska Everfuel ska börja producera vätgas intill fjärrvärmeverket på Heden.

– Anläggningen ska i första steget försörja marknaden inom 20-30 mils radie, säger Erik Kornfeld, vd på Karlstads energi.

Det kommunala bolaget vill vara en motor i regionen för omställning från fossila bränslen till förnybart. Det säger Erik Kornfeld, som ser vätgas som en av nycklarna i omställningen.

– Vår partner, Everfuel, har gjort en ordentlig marknadsanalys och ser att marknaden för vätgas växer inom väg- och tågtransporter. Hyundai har en lastbil, och Daimler, Volvo och Scania satsar också stora pengar på det här.

Ett steg närmare vätgasproduktion: ”Tankstation i Karlstad och Torsby”

– Vätgas är också ett alternativ för de tåg som ännu inte är elektrifierade. Vätgas blir också allt mer intressant inom industrin.

”Stor anläggning”

Anläggningen som ett gemensamägt bolag ska bygga är planerad att producera 20 megawatt i starten, som planeras till 2025.

– Med dagens mått är det en relativt stor anläggning. Men för framtida behov så ser Everfuel att det finns en marknad för en anläggning i Karlstad som är fem gånger så stor - 100 megawatt. När den första byggs ska vi ha med det i tankarna, att det ska gå att skala upp.

Vätgashubb planeras

En vätgashubb ska byggas upp på Heden. Där är det en fördel att en del av infrastrukturen - logistik, lager, driftspersonal - redan finns på plats.

Vätgasen ska inledningsvis distribueras i flaskor. Senare kan det bli aktuellt att bygga pipelines till de största kunderna, som kan vara den planerade gastankstationen i Välsviken, bussdepåer, tågstationer eller större industrier.

Jättar går ihop – mångmiljonsatsning på gröna transporter i Värmland

Karlstad har ett bra geografiskt läge, menar Erik Kornfeld, för både den öst-västliga trafiken mellan Stockholm och Oslo, och för den nord-sydliga trafiken.

Gasmack i Torsby

I planerna ingår också att en gastankstation ska byggas i Torsby. Den kommer att underlätta en övergång till vätgas för de timmerbilar som kör från skogen i norr till bruken i södra Värmland. Omställning till batteri-el försvåras av att det inte finns ett utbyggt nät för snabbladdning av batterier. Då är gas på flaska, eller på en mack i Torsby, ett alternativ för lastbilar med den gasdrivna bränslecellstekniken.

– Det går inte att ha snabbladdare var som helst, så då kan gasdriven bränslecells-el vara ett komplement, säger Erik Kornfeld.

Gas blir till el i lastbilar, där vätgasen driver bränsleceller som genererar elektricitet.
Gas blir till el i lastbilar, där vätgasen driver bränsleceller som genererar elektricitet. Foto: Pontus Lundahl/TT

Stärker bolaget

För Karlstads energi kommer vätgasproduktionen att ge flera fördelar, menar Kornfeld.

– Vi behöver inte producera lika mycket värme i Hedenpannan. Vätgasbolaget ska dessutom bli lönsamt och ge intäktsströmmar till Karlstads energi, som stärker fjärrvärmen på sikt.

– Vi är också stora uppköpare av transporter med 6000- 7000 flistransporter per år till Hedenverket. De går idag till största delen på fossila bränslen, och det här kommer att hjälpa oss att ställa om till fossilfritt.

Artikeltaggar

DrivmedelErik KornfeldIndustrierKarlstadKarlstads energiKlimatNäringslivTorsbyVätgas

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare