Kontrasten i valet: SD satsar på bilen – MP vill att busskort ska kosta 100:-

Publicerad:
Miljöpartiet vill att ett månadskort i kollektivtrafiken ska kosta 100 kronor. Foto: Tommy Andersson

Åk så mycket kollektivt du vill för 100 kronor i månaden.

Gör det lättare att åka bil.

Inför valet är Miljöpartiet och Sverigedemokraterna motpoler i synen på trafik.

Miljöpartiet vill att staten skjuter till pengar så att ett periodkort på kollektivtrafik i Värmland ska kosta 100 kronor i månaden.

– Det vore jättespännande, jag ser det väl främst under en period för att liksom prova på det och få över folk till kollektivtrafiken, säger Per-Inge Lidén, som toppar partiets riksdagslista i Värmland.

Per-Inge Lidén (MP) tror att lägre priser kan locka fler att åka kollektivt.
Per-Inge Lidén (MP) tror att lägre priser kan locka fler att åka kollektivt. Foto: Joachim Lagercrantz

Hur mycket det skulle kosta staten vet han inte.

Tyskland har testat en liknande lösning. Det har blivit en försäljningssuccé, men fått facket att slå larm om både förseningar och överfulla tåg.

Vad vill Miljöpartiet göra för alla de värmlänningar som faktiskt är beroende av bil?

– Vi vill se till att det blir en snabb övergång till elbilar, som jag tror passar väldigt bra, inte minst på landet, där man kan ladda hemma på natten och man blir inte beroende av dyra bensin- och dieselpriser.

Han nämner också mer anropsstyrd och flexibel kollektivtrafik och att ett antal mindre tågstationer i Värmland har öppnats igen.

”... en nödvändighet”

Sverigedemokraternas kandidat Runar Filper anser att det skulle krävas kraftiga skattehöjningar för att få lika god turtäthet i kollektivtrafiken i hela Värmland.

”Därför bör större vikt läggas på bilen, vilken är en nödvändighet och möjliggörare i vardagen för de flesta värmlänningar”, skriver han i NWT:s enkät om klimat och energi.

Runar Filper (SD)
Runar Filper (SD) Foto: Daniel Larsson

Han menar också att den sänkning SD vill göra av reduktionsplikten på diesel, från 30,5 till 5 procent, ”kommer att komma även kollektivtrafiken till del”.

När NWT frågar varför han inte vill underlätta för de värmlänningar som kan åka kollektivt att göra det svarar han: ”De flesta Karlstadsbor har trots allt bil, vilken används till att åka och handla i Bergvik eller skjutsa barn till idrottsplatsen, hockeyrinken eller ridskolan.”

NWT frågar också om det inte av hälsoskäl vore bra att minska utsläppen från trafiken, eftersom uppskattningsvis 2 850 svenskar dör i förtid varje år av fordonsavgaser.

Runar Filper svarar: ”I Sverige avlider ca 92 000 människor varje år av olika orsaker. Den av utredningen uppskattade siffran är sålunda ca 3 procent av dödsfallen i hela Sverige. Ser vi till att det i Värmland bor ca 280 000 och i Sverige totalt sett 10,35 miljoner invånare så förstår vem som helst att det är en försvinnande liten del i Värmland som dör på grund av fordonsavgaser.”

I NWT:s enkät om klimat och energi fick alla åtta riksdagspartier svara på hur de vill göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt kortare och längre sträckor. Du kan se deras fullständiga svar sist i artikeln.

Största utsläppskällan

Transporter stod för 40 procent av utsläppen av växthusgaser i Värmland 2019, enligt SMHI:s emissionsdatabas. Det är länets största utsläppskälla. Sverige har ett mål om att sänka utsläppen från trafiken med minst 70 procent mellan 2010 och 2030. För att Värmland ska klara det behöver utsläppen minska snabbare än de gjorde mellan 2010 och 2019.

I den av regionfullmäktige antagna Värmlandsstrategin pekar Region Värmland ut kollektivtrafiken som ett sätt att bidra till hållbara resor och åtar sig att ”arbeta för goda möjligheter att resa med kollektivtrafik” och öka tillgängligheten i hela länet. Åtta SD-ledamöter reserverade sig mot strategin.

Här kan du läsa alla riksdagspartiernas svar om kollektivtrafik, sorterade i bokstavsordning efter partinamn:

Daniel Bäckström, Centerpartiet
Daniel Bäckström, Centerpartiet

Daniel Bäckström, Centerpartiet

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Vi har sänkt avgiften på kollektivtrafiken på några områden och fryst priset på andra. Nu är det mer flexibilitet i kollektivtrafiken. Det är också viktigt att få ordning på Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan och öka turtätheten så det blir lättare att ta sig till och från Värmland.”

Kjell-Arne Ottosson, Kristdemokraterna.
Kjell-Arne Ottosson, Kristdemokraterna. Foto: Henrik Montgomery/TT

Kjell-Arne Ottosson, Kristdemokraterna

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Kollektivtrafiken är redan kraftigt subventionerad. Att subventionera ytterligare när drivmedlet stigit så mycket skulle öka orättvisan mellan de som har möjlighet att åka kollektivt och de som verkligen inte har någon sådan möjlighet, framförallt de som bor på landsbygden. Det är inte heller i första hand biljettpriset som avskräcker majoriteten av bilisterna, utan andra saker som turtäthet, pålitlighet, livspusslet etc.”

Arman Teimouri, Liberalerna.
Arman Teimouri, Liberalerna. Foto: Ali Lorestani/TT

Arman Teimouri, Liberalerna

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Framför allt måste kollektivtrafiken vara så attraktiv att den blir ett intressant alternativ. En del av det är priset, men den måste också vara snabb, punktlig och bekväm.”

Per-Inge Lidén, Miljöpartiet.
Per-Inge Lidén, Miljöpartiet. Foto: Håkan Strandman

Per-Inge Lidén, Miljöpartiet

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Vi vill göra som i Tyskland och rikta ett statligt stöd till att sänka biljettpriserna till 100 kronor för ett månadskort istället för att subventionera bensinen som övriga partier vill.”

Marléne Lund Kopparklint och Pål Jonson, Moderaterna
Marléne Lund Kopparklint och Pål Jonson, Moderaterna Foto: Anton Eriksson

Pål Jonson, Marléne Lund Kopparklint, Moderaterna

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Vi ser gärna prisvärd kollektivtrafik. Det är även viktigt att kollektivtrafiken är punktlig, vilket bland annat kräver ökat underhåll av vägar och järnvägar. Därför satsar vi betydligt mer på detta än vad regeringen gör.”

Lars Mejern Larsson, Socialdemokraterna
Lars Mejern Larsson, Socialdemokraterna Foto: Joachim Lagercrantz

Lars Mejern Larsson, Socialdemokraterna

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Ett av våra vallöften är avgiftsfri kollektivtrafik för unga och studenter under sommaren. Det är en viktig frihetsreform. Regionalt vill vi även införa avgiftsfria resor under lågtrafik, dvs. då man inte behöver åka under rusningstrafik för pensionärer och studenter. Vi vill även öka möjligheten för fler att till exempel på landsbygden kunna åka kollektivt genom att bygga ut den anropsstyrda trafiken som anpassas efter när du vill resa. Vidare ser vi investeringar i infrastrukturen som en förutsättning för att Sverige och Värmland ska klara såväl befolkningsökning som tillväxt, nå klimatmålen och bli världens första fossilfria välfärdsland. Genom satsningar på kollektivtrafiken klarar vi klimatmålen, stärker jämlikheten och möjliggör för människor att leva och bo i hela landet. Det innebär att om vi ska uppnå våra högt uppsatta klimatmål så måste fler börja åka kollektivt, därför är det en mycket viktig fråga i såväl valrörelsen som för vårt parti.”

Runar Filper, Sverigedemokraterna
Runar Filper, Sverigedemokraterna

Runar Filper, Sverigedemokraterna

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Att kollektivtrafiken är underdimensionerad i Värmland är ett faktum. Värmland är en region som är glest befolkad och har långa avstånd, vilket gör att turtätheten inte är lika god i hela regionen utan kraftiga skattehöjningar. Därför bör större vikt läggas på bilen, vilken är en nödvändighet och möjliggörare i vardagen för de flesta värmlänningar. Ökat fokus på framkomlighet, säkerställa investeringar, drift och underhåll av vägnätet är vår inriktning.”

Håkan Svenneling, Vänsterpartiet
Håkan Svenneling, Vänsterpartiet Foto: Henrik Montgomery/TT

Håkan Svenneling, Vänsterpartiet

I Tyskland har priserna i kollektivtrafiken sänkts tillfälligt till 9 euro per månad. Hur vill ditt parti göra det lättare för värmlänningar att åka kollektivt både kortare och längre sträckor?

”Att resa kollektivt är ett sätt att värna miljön och ska vara tillgängligt för alla. Det ska vara enkelt att resa oavsett storlek på plånbok och var man bor. Vi vill sänka biljettpriserna och utnyttja digitaliseringen till att göra anropsstyrd trafik till ett alternativ till dem som bor långt ifrån en hållplats.”

Artikeltaggar

Arman TeimouriBilCenterpartietDaniel BäckströmDieselHåkan SvennelingKjell-Arne OttossonKlimatKollektivtrafikKristdemokraternaLars Mejern LarssonLiberalernaMarléne Lund KopparklintMiljöMiljöpartietModeraternaPål JonsonPer-Inge LidénPolitikRunar FilperSocialdemokraternaSverigedemokraternaTrafikValVal 2022VänsterpartietVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare