Startupbolaget Bowter, Arvika, har hittills varit mest känt för sin eldrivna utflyktsbåt man hyr i mobilen – en Voi på vattnet.
Men grundarna tänker redan bortom det konceptet.
För att komma till nästa nivå tar de nu hjälp av SVT:s Draknästet.
Joakim Spetsmarks och Jonas Ulveseths självladdande elbåtar och deras digitala lösning för enkel uthyrning av dem har på kort tid blivit välkänd bland värmländska investerare och i innovationssystemet. De har deltagit på investerarforumet A-match i Karlstad, och de stänger just nu en finansieringsrunda som inbringar 5 miljoner kronor. Ett kvitto på deras framgångar fick de också när de vann det regionala Skapapriset förra året.
Driftiga entreprenörer prisadesIT-centret i Arvika blev verklighetBland övriga som på olika sätt stöttar Bowter kan nämnas Coop Värmlands förre vd Tomas Kovács (tidigare Sjölander) som har gått in i det operativa teamet.
Positivt test
De små solcellsdrivna båtarna har hittills gått att hyra i Arvika, där den gångna sommarens test utföll positivt.
– Vi har bara fått god respons och bra betyg, säger Joakim Spetsmark.
Kommer till Karlstad
Förhandlingar med destinationsorganisationer är långt framskridna i Karlstad och Västervik, där båtar kommer att finnas för uthyrning nästa sommar.
– I Karlstad blir det fem-tio båtar, säger Jonas Ulveseth.
Det händer med andra ord mycket bakom kulisserna, i produktutveckling och uppbyggnad av företaget.
– Det gick trögare än väntat i början, men sen började allt plötsligt hända mycket snabbare än väntat. Det blev en ketchup-effekt, säger Jonas Ulveseth.
Med i Draknästet
Kanske kommer det stora publika genombrottet om cirka en månad, då de kommer att synas i SVT:s Draknästet. Då får publiken se grundarparet pitcha sin produkt för de svårflirtade drakarna, som bestämmer om de ska investera i startupen eller ej.
– Vi är inte i första hand med för pengarna. Vi har andra investerare. Vi vill få del av personens kompetens och nätverk och vi hoppas också att få spridning till en större publik, säger Jonas Ulveseth.
Hur det gick kan de förstås inte avslöja i förväg. Publiken får snällt vänta till programmet sänds den 29 september.
Satsar 100 procent
Grundarna har haft civila jobb som konsulter inom olika tech-branscher men går nu ”all in” i Bowter. Ett stort steg förstås, men de tror på sin produkt och är inte rädda för att ta risker. Båda har lång erfarenhet av eget företagande och vet vad som krävs.
Båda säger att de får energi av den kreativa anda som råder dem emellan, och hur de kompletterar varandra med sina kompetenser.
– Jonas kan tung programmering och jag har jobbat med teknik för visualisering. Han kan komma med en abstrakt idé och två dagar senare har vi ett görbart koncept. Vi är brutalt effektiva i vår utvecklingsmetodik - det är en av våra superkrafter, säger Joakim Spetsmark.
Det är som båtdesigners och teknikutvecklare för själva uthyrningen de i första hand har blivit kända. En vattnets Voi i en tid då appar och delningsekonomi blivit en naturlig del av folks vardag.
Flera ben i verksamheten
Men det som ska göra företaget stort är inte bara intäkter från uthyrning. Produktutvecklingen har kommit långt, i flera parallella spår. Ett affärsområde blir utvecklingen av själva båtupplevelsen. Samarbeten med olika restauranger, naturturismcentra och andra näringsidkare längs vattenvägarna ska resultera i ett slags safari-upplevelse, där den sociala samvaron står i centrum.
– Vi bygger en hel tjänsteprodukt med båten som plattform, säger Jonas Ulveseth.
Båtarna, som enligt grundarna kommer att bli allt mer synliga i städer med mycket vatten, kommer att fungera som ett ”showroom” för båtarna och tekniken i dem.
Ska gå att köpa
Vissa delar av tekniken i båtarnas styrsystem har en egen marknad inom den marina industrin menar grundarna. Det går också att köpa båtarna. För 249 000 kronor får man en egen båt. Teknik för enkel delningsekonomi finns med även då.
– Man kan ha den i fritidshuset eller inne i stan, den är alltid laddad och tekniken gör det enkelt att dela den med andra familjer.
Kunder har börjat anmäla intresse och väntelistan blir allt längre, inför serieproduktionen som kommer i gång i november, i Arvika.
Konverteringsteknik
Andra elbåtar på marknaden styrs ofta med ett handtag på utombordsmotorn. Grundarna ser en stor potential i Bowters teknik som gör det möjligt att ha en styrpulpet, det vill säga motorn och ratten åtskilda.
– Alla pratar om elektrifiering i dag, och vi har den billigaste lösningen för konvertering av bensin- och dieseldrivna båtar till eldrift, säger Jonas UIveseth.