Oliver Solberg laddar om med Belgiens VM-rally fredag–söndag, två veckor efter kraschen i Finland.
– Den tävlingen är den värsta jag haft, säger han.
NWT fick en pratstund med 20-åringen från Mitandersfors i en paus under onsdagens rekognosering för Ypres Rally Belgien på asfalt.
– Det är fina vägar, men ganska lurigt med vädret, ändrar sig mellan regn och torrt, berättar han.
Sådana förhållanden kan vara en fördel för Solberg och Hyundaiteamet.
– Vi vet att bilen inte är fantastisk på asfalt, men blir det blött tror jag det jämnar ut allt lite mer. Hoppas det gör det lite lättare.
Bara två sträckor är identiska som 2021. Då ledde Solberg klart i WRC2, tills bilen lade av vid starten av avslutningsdagen.
Vilka förhoppningar har du nu?
– Svårt att säga. Det är inte så lätt med varken bil eller team nu, för någon av oss. Okej, Tänak vann senast (Finland), men ingen av oss fattar hur han gjorde det, inte ens han själv. Bilen är väldigt svårkörd, så vi har mycket problem med det, sen är det mycket politik och grejer så det är svårt att gå framåt.
– Nu i Finland gjorde jag ett misstag som inte var bra.
I en kurva bara 300 meter in på fredagens första sträcka, SS2, körde Solberg av och voltade. Han och kartläsaren Elliot Edmondson klarade sig helskinnade, men bilen skadades så illa att omstart var omöjlig.
I våras orsakade han ännu en avåkning, i Kroatien, som gjorde att bilen började brinna.
– Det är två fel jag har gjort, men det händer ju, det har hänt alla.
Däremellan har tekniska problem avlöst varandra på den nya hybrid-Hyundaien.
Tungt att inte få lyckats i någon tävling?
– Ja, det är det som gör det tufft. Allt ser mycket värre ut.
Hur kändes det efter Finland?
– Det var mycket problem med bil och allt redan före. Det slutade mycket tidigare än jag hoppats, men bilen är så oförutsägbar så man vet inte. Det är det vi sliter med och då gör jag misstag.
Självförtroendet får sig en knäck.
– Man vet inte riktigt vad bilen gör i alla typer av svängar, det är det som är läskigt. Neuville (Thierry) sliter också jättemycket.
Håller du igen?
– Ja, man måste ju det. Bättre att komma i mål än att stå i skogen som jag gjorde.
Ett problem, som Solberg uttrycker det, är att Ott Tänak lyckats vinna två VM-tävlingar av de åtta avverkade.
– Tänak har gjort ett otroligt jobb och några tycker att det går bra. Men vi chaufförer tycker inte det är så bra, och många håller med oss.
Vad säger teamledningen?
– Det är det som är lite svårt. Vi har inte så mycket ledning just nu, och alla jobbar lite åt olika håll.
Andrea Adamo lämnade som teamchef efter sex år inför den här säsongen. Ingen ny har ännu utsetts. Hyundai motorsports högste chef Scott Noh leder även tävlingsverksamheten.
Solberg ser ändå positivt på framtiden.
– Det ser bra ut med kontraktet. Jag hoppas och tror att jag kan vara kvar. Alla är jättepositiva med farten och grejer. De vet att det är svårt och lägger inte skulden på mig. Jag har aldrig tappat tron på att jag kan köra, och ingen annan heller, men klart det blir tuffare när det går tungt så länge.
Blev de inte förbannade i teamet efter Finland?
– Nej, de tog på sig sin egen del, för de vet att de gjorde fel hur de förberedde med bilen.
Han utvecklar:
– Jag fick inte göra som jag ville med inställningarna, de låste på det de trodde på. Jag kan inte köra på det här, sa jag. Men det är bäst för dig, sa de. Den tävlingen är den värsta jag haft, både före och efter.
Är det bättre inför Belgien?
– Ja, det är lite bättre nu. Det blir bättre och bättre.
Har du andra erbjudanden?
– Nej, jag tror helt klart att Hyundai är bästa stället att vara på.
Oliver Solberg delar märkets tredje fabriksbil, bakom Ott Tänak och Thierry Neuville, med Dani Sordo. Den spanske veteranen har gjort två inhopp och ska göra två till i de fem återstående tävlingarna.
– Jag kör alla som är kvar utom Grekland och Spanien. Jag är nöjd med upplägget, men vi får se hur det blir i framtiden.
Blir det full säsong nästa år?
– Jag hoppas ju det.
Belgiens VM-rally omfattar 20 sträckor på totalt 281,58 kilometer.
Ytterligare en värmlänning finns med – Jonas Andersson som är kartläsare till britten Gus Greensmith i Ford.