Miljöpartiet och Karlstadpartiet vill lägga ned Karlstad airport – men får inget gehör från de stora partierna.
I stället vill både Alexander Torin (M) och Linda Larsson (S) att kommunen ska kunna upphandla nya linjer.
– Så länge näringslivet ser ett behov av en flygplats tycker vi att det är viktigt att det finns en, säger Linda Larsson.
Karlstads kommun äger 95 procent av Karlstad airport och Region Värmland äger resterande del. Sedan regionen gick in tar de båda delägarna ansvar för att täcka var sin halva av det årliga underskottet.
Under de tre senaste åren har det handlat om ungefär 33 miljoner kronor i årligt underskott, som fått täckas med ägarbidrag.
Klart att regionen går in i Karlstad flygplatsPer-Samuel Nisser efter nya flygstödet: ”Regionen tar ett orimligt stort ansvar”En situation Miljöpartiet inte ser som hållbar. Partiet har i flera år velat lägga ned flygplatsen i dess nuvarande form och står fast vid det.
MP hänvisar till att alla åtgärder som kan sänka koldioxidutsläppen behövs och att Karlstad har goda förbindelser till större flygplatser.
– Det ska fortfarande finnas samhällsviktig verksamhet som ambulansflyg, men kommunen ska inte finansiera charter- och affärsresor. Det tycker vi att de som flyger ska stå för, säger kommunalrådet Monika Bubholz (MP).
Hur viktig kommer den här frågan vara för er i en förhandling om att bilda en ny kommunledning efter valet?
– Jätteviktig, men samtidigt ser vi utgångsläget att nästan ingen håller med. Men vi kommer absolut driva den här frågan hårt i förhandlingarna.
Kommunen ska inte finansiera charter- och affärsresor.
Karlstadpartiet livskvalitet vill också avveckla kommunens engagemang i Karlstad airport. Partiets talesperson Peter Sörensen anger klimatfrågan som ett tungt skäl. Han kallar flyget ”en otidsenlig resform” och konstaterar att många företag skär ned på antalet flygresor.
– Det här är en dinosaurie som vi inte ska hålla under armarna med skattemedel, säger Peter Sörensen.
Han tycker inte heller att nyttan för näringslivet har kunnat bevisas och anser att skattepengarna behövs bättre på andra håll.
– Vi har en jätteutmaning i äldreomsorgen och kommer behöva varenda öre för att lappa ihop den.
”Regionalt intresse”
I regionpolitiken var MP emot att gå in som delägare i flygplatsen. Två år efter beslutet försvaras det av regionstyrelsens ordförande Fredrik Larsson (M).
– Flyg är en del av vår infrastruktur och det finns ett regionalt intresse i att ha den infrastrukturen i Värmland, säger han.
Karlstad airport är beredskapsflygplats och finns tillgänglig för bland annat ambulansflyg. Det bedrivs även chartertrafik, men i nuläget finns inga reguljära linjer. Stockholmslinjen lades ned under pandemin och Frankfurtflyget avvecklades 2019.
Karlstads flygplats blir beredskapsflygplatsBåde Moderaterna och Socialdemokraterna hoppas att det snart finns reguljärflyg till och från Karlstad igen.
– Vi ser att det är viktigt med bra kommunikationer både inom och utanför Sverige från Karlstad och därför vill vi bevara flygplatsen, säger Alexander Torin, kommunalråd och förstanamn på Moderaternas lista i valet.
Biobränsle och el
Han tycker att det är rimligt att kommunen är med och finansierar infrastruktur som till exempel flygplatsen.
– Vi ska alltid använda kronorna med stor försiktighet, men det är viktigt att fortsätta vara en beredskapsflygplats och få ekonomisk bärkraft så långt det är möjligt.
Miljöpartiet vill lägga ned med hänvisning till klimatet. Hur ser du på det?
– Där tycker jag att Karlstad airport gör mycket och ska fortsätta göra mycket för att bidra till att ställa om flyget med biobränsle och kanske även elflyg i framtiden. Det spelar egentligen ingen roll om man flyger från Gardermoen eller Karlstad, vi ska se till att man kan fortsätta resa, men med hållbara drivmedel.
Både Alexander Torin och Linda Larsson – kommunalråd och Socialdemokraternas förstanamn – vill att kommunen ska få möjlighet att upphandla flygtrafik. I dagsläget är det bara staten som kan göra det.
Sätter press på näringslivet
Samtidigt konstaterar Linda Larsson att det krävs resenärer för att en linje ska kunna överleva.
– Vi har hela tiden gjort bedömningen att så länge näringslivet i Karlstad ser ett behov av en flygplats tycker vi att det är viktigt att det finns en. Men näringslivet behöver inte bara säga att man vill ha en linje utan också använda den, säger hon.
Linda Larsson pekar på statusen som beredskapsflygplats och den samhällsviktiga verksamheten som ambulansflyget, men tycker inte avsaknaden av reguljär trafik är hållbar.
– Det är alltid trevligt för Karlstadsborna att det finns destinationer man kan åka till, men det kan aldrig vara huvudsyftet att bara bedriva charter.
Liksom Alexander Torin lyfter hon utvecklingen med biobränsle och elflyg, men hon tror ändå att Karlstad airport kan ha gjort sitt om höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och Oslo blir verklighet.
– Då kanske det inte finns samma behov av en regional flygplats, men det återstår att se. Det ligger ganska många år framåt i tiden.
Läs mer om valet här:
Här är vägen som delar Karlstad: ”Oroande att klyftorna växer”Vargfrågan splittrar i Värmland: ”Som att det skulle vara våldtäktsmän”Annie Lööfs S-besked ändrar inte positionerna i Karlstad: ”Vi måste få ett valresultat”