Det har försenats gång på gång men nu är det dags. I helgen körs den efterlängtade elektrifierade premiären av rallycross-VM i Hell i Norge.
Och det kommer bli fartfyllt – de nya elbilarna gör 0-100 km/h snabbare än en F1-bil.
Den elektrifierade premiären av rallycross-VM har flyttats flitigt i tävlingskalendern och säsongen har blivit alltmer senarelagd. Inledningsvis var tanken att premiären skulle gå i Höljes för över en månad sedan men den flyttades då till Nürburgring några veckor senare. Inte heller där blev den av, men när rallycrossen intar norska Hell till helgen är det så äntligen dags.
– Jag känner mig som ett barn på julafton om jag ska vara ärlig, jag kan knappt vänta på att få se de revolutionerande World RX bilarna tävla för första gången. Vi har jobbat outtröttligt mot den här dagen, säger Arne Dirks, Executive Director på FIA, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– Det här är en helt ny start för World RX, en nystart som kommer störa och transformera motorsportslandskapet genom att demonstrera den otroliga potentialen i den banbrytande nya teknologin. Att se bilarna på racingbanan i Hell kommer bli ett stolt ögonblick för alla involverade – och starten på vad som utan tvekan kommer bli ett fantastiskt äventyr för den här otroliga sporten.
Kritisk mot framflyttandet
Anledningen till framflyttningen är att många team av olika anledningar behövt ännu mera tid att hinna klart med de nya elbilarna.Tommy Kristoffersson, teamchef i Arvikabaserade Volkswagenteamet KMS där sonen Johan är en av förarna, har varit kritisk till att det dragit ut på tiden.
– Jag tycker det är dåligt om vi kunde haft tre bilar klara till Höljes att de andra inte kan ha en. Det gjorde att vi var rätt irriterade. Vi har tagit en massa extra kostnader för att vara färdiga i tid, ändrat leveranser och haft personal som jobbat mer än de skulle, sa han i en tidigare intervju med NWT.
Sonen Johan Kristoffersson, tillika fyrfaldiga världsmästaren, kommer till start i premiären med de nya teamkamraterna Ole Christian Veiby och Gustav Bergström som blir Volkswagen Dealerteam Bauhaus hopp i nya elektriska rallycross-VM.
– Rallycross med elbilar känns helt rätt och vi har sytt ihop ett bra paket. Jag tror vi kommer att slåss i toppen, säger Ole Christian Veiby i ett pressmeddelande och passar på att hylla Kristoffersson:
– Johan är enligt min mening världens bäste motorsportsutövare och han har hävdat sig på flera områden. Det är ingen tvekan om att hans erfarenhet är guld värd när vi ska kämpa om just guldet.
Även Kristoffersson själv är laddad inför premiären.
– Nu börjar vi på ett nytt kapitel i historien och det är otroligt häftigt att få vara med på det här utvecklingsarbetet tillsammans med bästa tänkbara teammedlemmar, säger han.
Med de nya elbilarna tillkommer också nya tävlingsregler, regler som bland andra Kristoffersson och hans team varit kritiska till. Det mångåriga systemet med fyra poänggivande tidskval, följt av dito semifinaler och final är skrotat i alla klasserna i VM-cirkusen till den här säsongen.
Nu gäller tre heat, ett så kallat progressionheat med nya chanser att ta semifinalplats, semifinaler och final. Fem bilar startar genomgående på ett led och det delas bara ut poäng i finalen.
Norsk stjärnglans
Förutom rallycross-VM så körs även EM-serien i Hell till helgen. En av de tävlande är unge värmlänningen från Torsby, Linus Östlund, som kör på den klassiska banan för första gången.
– Det ska bli intressant och roligt på samma gång, har sett fram mot att få prova den här banan, jag siktar på en semifinalplats först och främst, säger Östlund i ett pressmeddelande.
Karaktären på banan är speciell, något som tilltalar nordvärmlänningen.
- Jag har varit där och kollat, men aldrig kört den själv, ligger lite udda uppe vid ett berg och är spektakulär, menar Östlund.
Men det är inte bara värmlänningarna som bidrar med stjärnglans på den ondulerade Lånkebanen i Hell. Detta då även norska skidlegendaren Aksel Lund Svindal kommer till start i sin rallycrossdebut. Han får också sällskap av sin mer meriterade rallykollega, tillika hemmafavoriten, Andreas Bakkerud.
Förseningarna till trots så kommer rallycross-VM fortfarande bestå av åtta tävlingar. Tävlingen som skulle körts på Nürburgring i juli har flyttats fram till november och dessutom kommer man köra dubbla tävlingar när rallycirkusen kommer till Barcelona senare i höst.