Jättar går ihop – mångmiljonsatsning på gröna transporter i Värmland

Publicerad:
Ett viktigt steg mot ett fossilfritt Värmland, menar ägarna av Laddbolaget i Värmland, här representerade av Stefan Särnehed, vd OK Värmland, Lars Reinholdsson, vd LBC Frakt Värmland och Erik Kornfeld, vd Karlstads Energi. Foto: LBC Frakt/pressbild

Ett nybildat bolag, Laddbolaget i Värmland, ägt av LBC Frakt i Värmland, OK Värmland samt Karlstads Energi har av Energimyndigheten beviljats stöd på 22 miljoner kronor för byggandet av fler laddstationer för den tunga lastbilstrafiken.

– Det som nu sker i Värmland är starten på en jättestor omställning till fossilfria och gröna transporter. Något som kunderna i allt större utsträckning kräver, säger Lars Reinholdsson, vd i LBC Frakt Värmland.

I dag finns det bara en ellastbil i Värmland. Den ägs av LBC Frakt Värmland med Texas Åkeri som entreprenör.

– Redan nästa år kommer det att finnas ytterligare tre ellastbilar i Värmland. 2023 kommer det enligt vår prognos att öka till 15 ellastbilar.

LBC Frakt Värmland har antagit en plan som innebär en minskning av utsläppen från lastbilarna med hela 70 procent redan 2026.

– Både kunderna och samhället i stort kräver att vi agerar.

Här byggs stationerna

De nya laddstationerna kommer att byggas i Arvika, Filipstad, Karlstad, Kristinehamn, Årjäng samt i Åmål.

– Redan nästa år går vi in med en ny ansökan. Vi måste få med norra Värmland i nätet av laddstationer.

Ett viktigt steg mot ett fossilfritt Värmland, menar ägarna av Laddbolaget Värmland, här representerade av Erik Kornfeld, vd Karlstads Energi, Lars Reinholdsson, vd LBC Frakt Värmland och Stefan Särnehed, vd i OK Värmland.
Ett viktigt steg mot ett fossilfritt Värmland, menar ägarna av Laddbolaget Värmland, här representerade av Erik Kornfeld, vd Karlstads Energi, Lars Reinholdsson, vd LBC Frakt Värmland och Stefan Särnehed, vd i OK Värmland. Foto: LBC Frakt/pressbild

Även personbilar får möjlighet att använda sig av laddstationerna.

Snabbladdarna i nätverket skall leverera förnyelsebar el. Därför är Karlstads Energi en viktig partner i nätverket.

– En av våra prioriterade hållbarhetsfrågor är att bidra till en minskad klimatpåverkan för både oss och våra kunder. Elektrifieringen av de tunga transporterna är en av de mest betydelsefulla åtgärderna i omställningen till ett fossilfritt Värmland, säger Erik Kornfeld, vd i Karlstads Energi.

Laddstationerna i det nya nätverket kommer att vara utplacerade med närhet till större vägsträckor och trafikflöden. Två laddningspunkter kommer att finnas på respektive station och varje punkt kommer att leverera minst 350 kW i kontinuerlig effekt.

Överrumplade

Vid Energimyndigheten blev man mer eller mindre överrumplade av det stora intresset för att bygga ladd- och vätgasstationer för den tunga trafiken.

– Vi hoppades på ett 30-tal ansökningar, men det kom in 150 ansökningar, säger Gustaf Länn, handläggare vid Energimyndigheten, till tidningen Ny Teknik.

Totalt uppgår det statliga stödet till den regionala utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer till 1,5 miljarder kronor. Energimyndigheten har nu fördelat 1,4 miljarder kronor.

Hur det blir nästa år återstår att se.

– Jag skulle tro att den nya regeringen som bildas efter valet i september fortsätter att ge myndigheten ytterligare medel för en fortsatt utbyggnad av ladd- och vätgasstationer, säger Lars Reinholdsson.

Ny vätgasfabrik

OK Värmland kommer också att bygga en anläggning vid Välsviken i Karlstad för att sälja vätgas. Anläggningen skall stå klar någon gång 2024.

– Satsningen på elektrifiering av den tunga trafiken, biogas och vätgas blir tillsammans Värmlands del i den stora landsomfattande satsningen på fossilfria transporter, säger Stefan Särnehed, vd i OK Värmland.

När det gäller ellastbilar handlar det främst om transporter inom länet. Biogas och vätgas använder transportföretagen för lastbilar som jobbar på längre distanser.

Snabb utveckling

Inom transportbranschen räknar man också med att tillverkarna av lastbilar snabbt kommer att utveckla fordonen tekniskt sett och att de går längre sträckor på en laddning.

– En av våra medlemmar förklarade häromdagen att det som skett de senaste åren när det gäller teknisk utveckling och förnyelse av drivmedel är riktigt häftigt. Man får gå tillbaka flera tiotals år i tiden när gengasen ersattes av andra drivmedel för att hitta en jämförelse, säger Lars Reinholdsson.

Artikeltaggar

EnergimyndighetenErik KornfeldKarlstadKarlstads energiLars ReinholdssonLBC FraktNäringslivOKQ8Stefan Särnehed

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare