Hoppa till huvudinnehållet

Höjda hastigheter ska minska A-traktorolyckorna: ”Går ändå för fort”

Publicerad:
En A-traktor får åka i max 30 kilometer i timmen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

A-traktorolyckorna ökar i takt med att A-traktorerna blir fler.

Senast i morse rapporterades en olycka.

Lösningen kan vara att höja hastighetsbegränsningen och införa ett nytt körkort.

Senast i morse rapporterades en olycka med en A-traktor i Värmland. A-traktorn körde av vägen och krockade mot en vägtrumma.

Det blev en kraftig smäll och enligt insatsledaren Conny Sundberg måste farten varit högre än tillåtna 30 kilometer i timmen.

– Tyvärr så är det så att många A-traktorer går fortare än vad de får göra, säger Anders Kalborg, verksamhetschef för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, Värmland.

A-traktor krockade med vägtrumma – tonårsflicka intensivvårdas

Fenomenet är inte ovanligt.

– Pratar man i förtroende med en som ska ta körkort kommer det ofta fram att A-traktorn nog går fortare. Enligt 15-åringarna är föräldrarna också okej med det.

På söndagsmorgonen rapporterades att en A-traktor kört in i en villaträdgård.

Anders Kalborg berättar att det naturligt blir fler olyckor i takt med att det blir fler A-traktorer.

Förslaget: Förbjud mopedbilar och låt A-traktorer köra snabbare

För att minimera olyckorna har Transportstyrelsen arbetat med en utredning som föreslår att hastighetsgränsen för A-traktorer ska höjas.

– Deras tes är att det blir lättare för förarna att följa trafikrytmen.

NTF ställer sig positiva till förslaget, och menar att det även behövs en annan utbildning.

– Vi har suttit med som ett bollplank i den här utredningen, det är nog inte fel väg att gå att höja hastigheten och följa upp med en annan utbildning.

Tanken är att forma ett nytt typ av körkort. I nuläget måste en person övningsköra på moped trots att hen senare ska köra en A-traktor.

– Det kan också vara en orsak till att det blir så många olyckor för plötsligt har man körkort och då sätter man sig i en A-traktor för första gången. Det är ganska sjukt. Många A-traktorer går dessutom fortare.

Han gissar att lagstiftaren inte har hunnit med i utvecklingen.

– Det går otroligt segt, det har pågått länge men det händer inte så mycket.

Förhoppningen är även att färre ska vilja trimma en A-traktor om hastighetsbegränsningen höjs.

Innebär det inte större risker att hastigheten höjs?

– Det går ändå för fort, man kan stifta vilka lagar som helst men om folk inte följer dem måste man prova ett annat grepp.

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomNTFTransportVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.