Resultatlösa kontakter med fyra Värmlandskommuner

Debatt | Ukrainakriget
PUBLICERAD:
Vi som hämtar och transporterar människors sopor är en del av den växande cirkulära ekonomin, skriver Per-Eric Bjurenborg och Mackis Tiflidis.
Foto: Bertil Ericson / TT
Kontakten med de fyra värmländska kommunerna Hagfors, Sunne, Torsby och Munkfors har dock varit resultatlösa, skriver Per-Eric Bjurenborg och Mackis Tiflidis.

Ingen har undgått att kostnaden för diesel och bensin har ökat explosionsartat. Sedan januari 2021 har dieselpriset ökat med 70 procent. Situationen beror framför allt på det höga oljepriset på världsmarknaden som orsakats av Rysslands illegala anfallskrig mot Ukraina. Politiska styrmedel såsom reduktionsplikt och skatt på diesel driver också upp priset.

De höga drivmedelspriserna drabbar alla – enskilda individer, företag och kommuner. Flera branscher har kommit överens med sina uppdragsgivare om ekonomisk kompensation för att slippa konkurser och försämring av tjänsterna. När det gäller exempelvis Trafikverket och kollektivtrafiken på många håll i landet har motparterna kommit överens om kompensation för de höga priserna på drivmedel.

Som transportörer av hushållsavfall och matavfall i ett flertal av landets kommuner brottas vi på Urbaser/Nordren med de höga priserna. Vinstmarginalerna i branschen är inte stora, inte ens under ett normalläge. Varken vi eller någon annan aktör har kunnat förutse, och ännu mindre ta höjd för, de kraftiga prishöjningarna som hotar vår verksamhet.

Därför för vi en dialog med våra uppdragsgivare för att hitta en hållbar väg framåt. I nästan alla kommuner har vi kommit överens om att dela på de förluster vi haft sedan årsskiftet som orsakats av de extrema kostnadsökningarna. Förståelse och kompromissvilja har präglat dialogen med våra uppdragsgivare.

Kontakten med de fyra värmländska kommunerna Hagfors, Sunne, Torsby och Munkfors har dock varit resultatlösa. Det förvånar oss eftersom vårt avtal anger att båda parter kan begära förhandling när situationer uppstår som står utanför parternas kontroll.

Kostnadsökningen på drivmedel är så pass omfattande, och vår önskan gäller endast det innevarande året, trots att prisökningen pågått i över ett år. Risken som kommunerna tar när de inte tar sin del av ansvaret för situationen är att både medborgare och företag drabbas av stora störningar i hanteringen av avfall.

Vi som hämtar och transporterar människors sopor är en del av den växande cirkulära ekonomin. En bransch som kan lösa flera av de utmaningar som samhället brottas med i dag. Det gäller inte minst klimat- och miljöfrågor, där näringsliv, kommuner och offentliga organisationer behöver samarbeta och hantera utmaningar tillsammans.

Per-Eric Bjurenborg

Vd, Urbaser

Mackis Tiflidis

Affärsområdeschef, Urbaser

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.