Hoppa till huvudinnehållet

Enda Nitro RX-tävlingen stundar för Kristoffersson: ”Skräckblandad förtjusning”

Publicerad:
Rasmus Isaksson
rasmus.isaksson@nwt.se
Johan Kristoffersson tävlar för första gången i rallycross med en elbil i helgen.
Johan Kristoffersson tävlar för första gången i rallycross med en elbil i helgen. Foto: Joachim Lagercrantz

Rallycrossföraren Johan Kristoffersson tar sig an en ny utmaning i helgen. Då kommer han, för första gången, att tävla i rallycross med en elbil, då han kör Nitro RX-deltävlingen i Strängnäs.

– Jag ser det som en stor utmaning, säger han.

Den första deltävlingen av Nitro RX gick i år av stapeln på Lydden Hill i Cantenbury i Storbritannien, den 18–19 juni. Deltävling två kommer i helgen att avgöras i Strängnäs, där en värmlänning får chansen att göra ett gästspel: Johan Kristoffersson.

– Det känns kul att få möjligheten med Dreyer & Reinbold Racing och JC Raceteknik, JC som jag vann VM med. Kul att få frågan att vara med en tävling, säger han och fortsätter:

– Det är ett annat format än rallycross-VM och de andra har kört en deltävling innan, så det blir en brant inlärningskurva att lära sig bilen, formatet och konkurrenterna. Men jag ser det som en stor utmaning.

Nitro RX är en serie som den här säsongen för första gången använder sig av elbilar. Det är snarlikt traditionell rallycross, men det finns vissa skillnader. Som elbilarna till exempel, som förvisso rallycross-VM kommer att införa nästa säsong.

– Sen är det mer ”gap jumps”, där du hoppar över en bil som åker under dig. Banan är lite mer extrem, annars påminner det mycket om rallycross, säger Johan Kristoffersson.

Helgens tävlingar kommer inte bara att vara premiär för honom i serien, utan även rallycrosspremiär med en elbil.

– Det ska bli spännande, det är en ganska extrem bil med mycket effekt. Det blir en utmaning att lära sig den och komma ikapp konkurrenterna.

Han är dock inte orolig, då han har som tidigare nämnts kört med teamet tidigare och de var med på den första deltävlingen i Storbritannien.

Du säger att det är en extrem bana och en extrem bil, vad tänker du om det?

– Att det ska bli kul och att det blir en utmaning. Jag försöker lära mig så snabbt som möjligt. Travis Pastarna är väldigt involverad i banorna och han gillar extrema saker, så det blir säkert skräckblandad förtjusning att hoppa över bilar och så. Men det ska bli spännande. Det är svårt att veta vad man ska förvänta sig.

Kalendern full

Tävlingen i Strängnäs blir dock Kristofferssons enda i Nitro RX-serien. Därefter är schemat fullspäckat.

– Jag har ett schema i rallycross-VM som jag ska köra. Och tillsammans med Extreme E är kalendern full.

– Jag tar den här möjligheten att försöka lära mig inför VM, där det också kommer att vara elbilar.

Vilka är de största utmaningarna med att köra en elbil?

– Det svåraste är nog att vi inte har några direkta växlar, även om Nitrobilen har det. Det är svårare att bedöma hastigheten än i en bil med fem-sex växlar, då har du mer uppfattning om hur fort det går, säger Johan Kristoffersson och fortsätter:

– När man kör på grus och när det är halt är det svårt att uppfatta hur mycket hjulspinn man har, eftersom det inte är något motorljud. Man vill försöka begränsa hjulspinnen, men det är svårt i en elbil. Det är nog största utmaningen, annars är det en väldigt odramatisk övergång från en förbränningsmotor.

Som tidigare nämnts har övriga förare i fältet en deltävling i kroppen och har därmed hunnit prova på bilarna. En extra lång startsträcka blir det med andra ord för Johan Kristoffersson, som inte lägger någon press på sig själv inför helgen.

– Jag ska göra så bra jag kan, säger han.

Kristofferssons nya utmaning – debuterar i Nitro Rallycross

Artikeltaggar

Johan KristofferssonMotorsportNitro RXSträngnäs

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.