Vilket värde har Värmlandstrafiks chaufförer?
Då presenterades tilldelningen av upphandlingen gällande sjukresor och sjuktransporter med start nästa år. Den stora vinnaren blev Trend Taxi AB som blev tilldelad 9 av 16 körområden. Bolaget som förlorade sitt trafiktillstånd för drygt ett och halvt år sedan, och strandsatte Värmlandstrafiks resenärer genom att ställa alla sina fordon. Ett företag som Värmlandstrafiks ledning i intervju efter intervju benämnde som oseriöst och olämpligt.
Trend Taxi och deras dotterbolag har blivit en följetong i medier runt om i Sverige, deras kamp med Transport och de olika regionerna som har sagt upp avtal. I Värmland efterlämnade man en rad djupt skuldsatta underentreprenörer, obetalda löner, övertidsersättningar och sjukersättningar. Veckorna innan det indragna trafiktillståndet så fördes anställningarna över till ett dotterbolag, med enda målet att slippa betala uppsägningstider på de chaufförer som man hade anställda under Trend Taxi.
Sedan det indragna trafiktillståndet har det startas en rad bolag som familjemedlemmar har stått som ägare och man har ”lånat” trafiktillstånden mellan bolagen och man kört på som vanligt. I de senaste årens upphandlingar har det bara stått två vinnare, ägaren till Trend Taxi som plockat ut cirka 60 miljoner i aktieutdelningar bara under de senaste fyra åren. Och Värmlandstrafik som får lägre och lägre anbud av de bolag som man benämner som oseriösa.
Värmlandstrafik är skyldiga chaufförerna en förklaring nu när man återigen skickar dem i händerna på ett bolag som sänker löner, inte betalar övertidsersättningar och sjukersättningar. Vad är det som gjort att ni omvärderat detta oseriösa företag?
Ni skryter på sociala medier och i pressmeddelanden att ni har Sveriges nöjdaste kunder. Men har ni någon gång funderat över vilka det är som gör dessa kunder så nöjda? För ni har återigen visat att vi chaufförer är mindre värde än skiten under era skor.
En av era värdelösa chaufförer
Svar direkt:
I en insändare i NWT (publicerad i papperstidningen den 5 juli, reds. anm.) ställer en chaufför inom servicetrafiken bland annat frågan om hur Region Värmland och Värmlandstrafik ser på deras insats i sitt uppdrag. Svaret är att vår uppskattning är stor vilket vi delar med Värmlands kunder som ger både förare och trafikföretagen toppbetyg, faktiskt bland de högsta i Sverige i de regelbundna mätningar som genomförs. Resultatet av hur vi lyckas i vårt uppdrag att ta hand om värmlänningarnas behov av färdtjänst och sjukresor är en kombination av många medarbetares dagliga insats. Allt från hur vårt bokningssystem fungerar, hur vi planerar och samordnar resor, hur vår beställningscentral tar hand om våra kunders beställningar och inte minst trafikföretagen och dess förare. Tillsammans görs uppskattade och viktiga insatser varje dag.
Med viss regelbundenhet så upphandlas nya avtal vilket är fallet just nu. Nyligen fattades tilldelningsbeslut för nya avtal för färdtjänst och sjukresor i Värmland från 1 september 2023. Konkurrensen är hård och hela 18 trafikföretag deltog i den pågående upphandling som vi nu genomför. Vår ambition är att upphandla en bra och stabil trafik med hög kvalitet och korrekta villkor, vilket bland annat inkluderar arbetsrättsliga villkor.
Allt i enlighet med gällande lagstiftning. Den trafik vi upphandlar betalas till största del av alla värmlänningar gemensamt och en mindre del av de kunder som använder trafiken.
Anders Wahlén
servicetrafikchef Region Värmland