NWT har nyligen berättat om ett hisshaveri som har orsakat kommunala bostadsbolaget Sunne fastighets nästan 20 miljoner i extra kostnader.
Nu slår dess ordförande fast att bolaget visste om och godkände bytet till den hiss som drabbat hyresgäster i flera år.
– Det är klart att bolaget vetat om bytet, säger Håkan Thorell.
NWT kunde nyligen berätta om stora problem med bygget av tre hyreshus i centrala Sunne. Bland annat fungerar inte hissarna som de ska, och måste därför bytas ut.
Hisshaveriet kostar nästan 20 miljoner – Britt-Marie, 71, fastnade flera gångerHaveriet kostar bolaget nära 20 miljoner kronor.
Utöver den ekonomiska delen har hyresgäster suttit fast flera gånger i hissarna, som även brister på en rad andra punkter, som NWT har visat på.
Häggmarks, som var entreprenör i projektet, installerade andra hissar än vad som stod i ritningen. En ändring som företaget hävdar att Sunne fastighets godkänt.
Sunne fastighets vd Niclas Jansson är kritisk både mot sina företrädare inom bolaget och mot entreprenören Häggmarks.
– Jag begriper inte hur det här är skött både från entreprenören och hos oss som beställare, har han tidigare sagt till NWT.
Nu ger ordföranden i styrelsen för Sunne fastighets, Håkan Thorell, sin syn på granskningen.
– Det är många som har varit involverade som kunde ha gjort det bättre, väsentligt bättre, säger han.
Han är tydlig med att han har samma uppfattning som Niclas Jansson har delat med NWT. Men på en punkt är ordföranden ännu tydligare än bolagets vd.
Niclas Jansson uppger att det är ”svårt för mig att göra en bedömning” om huruvida bytet av hissmodell har skett i dialog mellan bolaget och entreprenören.
När ordföranden Håkan Thorell får samma fråga svarar han:
– Absolut, det står klarlagt att Sunne fastighets har vetat om det här bytet. Och det har varit en besiktning, så det är klart att bolaget vetat om det.
Kan anlitas igen
Den tidigare projektledaren från Sunne fastighets sida, Maja Hallberg, uppger till NWT att hon inte har något minne av att hissbytet diskuterades, och kan inte heller hitta någon relevant dokumentation.
Håkan Thorell har inte något emot att anlita samma entreprenör igen.
– Vi ser ingen anledning till att inte ha det. Det är en lokal aktör och vi har samarbeten med lokala aktörer.
Så det finns inget som skaver mellan er?
– Absolut inte, inte alls på det sättet.
Styrelsen har inte heller gått vidare med någon juridisk process mot entreprenören, då de anser att det inte finns någon anledning till det.
För att undvika att liknande brister sker igen säger Håkan Thorell att man ska jobba hårt med interna rutiner. Han framhåller också att han har ett stort förtroende för bolagets vd och att det finns ett stort antal mycket bra medarbetare på Sunne fastighets.
– Vårt fokus nu är hyresgästerna. Att se till att de blir nöjda, det är vår högsta prioritet. Vi kommer att sätta in nya hissar så snart vi kan.