Ett utvecklat kommunalt arbetsmarknadsuppdrag

Debatt
PUBLICERAD:
Det är knappast en slump att gruppen utan arbete i 24 månader eller mer ökat i samband med att Arbetsförmedlingen de senaste åren har bytt skepnad och till synes resignerat från den lokala nivån, skriver Ferman Brodrej.
Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Men resignationen från Arbetsförmedlingen ställer också krav på att Karlstads kommuns hantering av långtidsarbetslösheten måste förändras och bli mer tidsenligt, skriver Ferman Brodrej.

Arbetslösheten sjunker men långtidsarbetslöshet i gruppen utan arbete i 24 månader eller mer har genomgående ökat. Mot bakgrund av den ökningen, så måste frågan ställas om det görs tillräckligt från samhällets sida för att bryta långtidsarbetslösheten, och om de befintliga arbetsmarknadsinsatserna fyller sitt syfte?

Det är knappast en slump att gruppen utan arbete i 24 månader eller mer ökat i samband med att Arbetsförmedlingen de senaste åren har bytt skepnad och till synes resignerat från den lokala nivån. Men om den frågan lämnas därhän och man istället börjar med att konstatera att det uppstått ett vakuum efter Arbetsförmedlingen, så kan man fråga sig hur det hålet i stället fyllts?

Nya aktörer har tillkommit, men många av Arbetsförmedlingens samarbetspartner, framförallt kommunerna, håller fortfarande på att leta efter sina nya roller. Arbetsförmedlingen har fortfarande ett samordningsansvar, men går än så länge (i ovisshetens tid i svensk politik så kan det gå fort i svängarna och även det ändras om fort) mot att bli en ”expertmyndighet”.

Men resignationen från Arbetsförmedlingen ställer också krav på att Karlstads kommuns hantering av långtidsarbetslösheten måste förändras och bli mer tidsenligt. För det är ju kommunen som i slutänden betalar ut försörjningsstöd, och de nivåerna har också varit höga den senaste tiden.

Det mest paradoxala är att det samtidigt råder personalbrist inom många områden och branscher, och näringslivet skriker efter kompetens. Men det råder också brist på yrken som inte kräver några särskilda förkunskaper, utan det brukar räcka med att ”man är villig att jobba”.

Socialdemokraterna Karlstad lade i ljuset av detta motionen ”Utred kommunens organisation och uppdrag för ett starkare kommunalt arbetsmarknadsuppdrag” (kommunfullmäktige, mars 2022), och som glädjande nog bifölls av en bred majoritet i kommunfullmäktige. Vi tycker det saknas ett helhetsgrepp när det kommer till den politiska viljeyttringen i dessa frågor i kommunen.

Kommunen näringslivsenhet jobbar med företagsetableringar, har den enheten ett självklart politiskt direktiv att samarbeta med enheter inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen, som har till syfte att stötta de som går på försörjningsstöd ut i arbete/utbildning? Eller vad har man för utbildningsambitioner hos det blågröna styret?

Vi alla vet ju att den bästa insatsen att motverka arbetslösheten är en uppdaterad och högkvalitativ utbildning som har ett nära samarbete med näringslivet. Det är av den anledning vi också drivit på att utveckla ett modernt yrkescenter på Nobelgymnasiet.

Med ett utvecklat kommunalt arbetsmarknadsuppdrag så kan vi sänka långtidsarbetslösheten vilket innebär mer skatteintäkter som kan gå till en förbättrad välfärd. Det innebär samtidigt att vi bidrar till att bryta roten till segregation, nämligen utanförskapet. Och som vi alla vet är också ökad segregation roten till att kriminella gäng kan rekrytera unga personer.

Ferman Brodrej (S)

Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.