Ett VIP-tält svävande fyra meter upp i luften är kanske det mest spektakulära i storsatsningen inför årets rallycross i Höljes.
– Jag hoppas att vi i alla fall kan passera 30 000 åskådare, säger tävlingens general manager Morgan Östlund.
Efter två upplagor i pandemins skugga blir det äntligen ”Magic Weekend” på riktigt igen nu under den klassiska helgen första veckan i juli.
Även om tävlingen gick miste om den nya elektriska VM-huvudklassen, som har premiär efter i Tyskland, kommer ändå över 50 ekipage till start, varav 25 i EM för supercar.
– Jag tror det blir bra, jag känner att vi är tillbaka i alla fall, bara det är ju gôtt, att komma ur det här träsket vi kört i två år nu, säger Östlund.
2018 sattes publikrekordet 51 600 och 2019 kom 48 350.
Nu önskar arrangerande Finnskoga MK att det blir folkligt, festligt och fullsatt igen. Husvagnar och husbilar rullar in på campingen.
– Det är folk på en del områden, speciellt norr om banan, det har de varit ända sedan midsommar. Det hörs musik därifrån, säger Morgan Östlund.
Hur ligger ni till med biljettförsäljningen?
– Det tickar på ganska bra, vi ligger lite under 2019, men det får man väl räkna med när det är en omstart. 17, 18, 19 gick det av bara farten, tills det kollapsade. Det pekar mot att det ska bli bra med folk, det är ju ett bra startfält och vi har mycket underhållning. Upplevelsen ska bli som det var förr.
Törs du tippa?
– Det är egentligen omöjligt. Jag hoppas att vi i alla fall kan passera 30 000 åskådare. Jag har i bland känt att folk har ett jättesug och att vi kommer slå publikrekord, men lite realist är jag också för att vara ärlig.
Väderprognoserna hotar med regn både fredag och lördag, något som inte bara kan hålla potentiella åskådare hemma, utan också påverkar underlaget.
– Det sliter banan lite ont.
Tävlandet tjuvstartar med svensk-norsk landskamp i klasserna supernationell och supercar lites på fredagen. Bland andra hemmaföraren Per Berglund och Simon Olofsson från Charlottenberg deltar.
EM-klasserna drar igång på lördagen.
– Det är 25 stycken i supercar och ett jättebra startfält. Vi har inte alls styrning på anmälningarna, det sköter promotorn. De har ett max på 20 normalt, men vi har fått fem extra, det är det största man kan få i deras tänk nu.
Bland de anmälda finns storfräsare som Johan Kristoffersson, Oliver Solberg och Andreas Bakkerud.
Att gå miste om de nya elbilarna, att inte ens planerade uppvisningen blev av, svider förstås.
– De fick backa ur den här launchingen som var tänkt. De skulle ju ha en presentation och avtäckning av bilarna, men bilarna var för ofärdiga.
Som NWT skrivit tidigare var Kristofferssonteamet upprört för de kunde ha varit färdiga och ville komma själva.
– Det där riktiga goet finns i en del team, och Kristoffersson är ett sånt som inte ger upp i första taget. Synd att det inte är fler som verkligen pushar på det här. Nu blir det ett år till med förbränningsmotorer och vi har ju båda framöver, de är kvar i EM.
Är det några förändringar på banan?
– Vi har byggt en massa grejer runtomkring, men själva banan är bara iordningställd så den är tipptopp.
Morgan Östlund berättar om en ny väg när förarna kör av banan, där de åker framför VIP-läktaren och igenom VIP-området, så VIP-gästerna får mer närkontakt.
VIP-läktaren är dessutom lägre och längre.
– Vi har byggt upp ett tält bakom fyra meter upp i luften, med utsikt mot banan, det är en storsatsning vi gjort. Vi har även byggt om och flyttat serveringstältet på publikplats och byggt en stor veranda, så det blir en väldig vy ut mot banan. Det är en utveckling så vi ska få nöjdare gäster.
Låter som en stor satsning ekonomiskt också?
– Ja, det är det. Vi har fått schakta bort massor och fyllt med grus. Presshuset är flyttat också, det är på VIP-sidan där podiet och allt är. Det blir inte så stökigt för fotografer när de ska gå in och ut på banan.
Stora planer på banan
Promotorn vill att banorna ska byggas om så det blir lättare att köra om och därmed bjuda publiken på mer action.
– Det är något vi tittat på hela vintern. Men det är inte lätt att bygga om en befintlig bana och det här med omkörningar sköter chaufförerna ganska bra själva också. Det är inte bara att säga, gör om banan så är det lättare att köra om.
Planeringen pågår dock.
– Jag har lite idéer och skisser på vad vi ska göra för att få omkörningsmöjligheter och mer spektakulärt, men vi har inte mäktat med att göra det till det här året. Det är ganska omfattande plan som eventuellt startar efter tävlingen.
Finnskoga har skrivit nytt treårsavtal i VM.
Klubben är i behov av intäkter från helgen för att planerna ska gå i lås.
– Ja, så är det och när man byggt banan ska man testa den och den ska få sätta sig så den funkar, så det inte blir för hastigt byggt, säger Morgan Östlund.
Dammar av Gamla Bettan i Höljes: ”Extra kul att vinna med den”Sjungande rallycrossföraren laddad för HöljesProgram
Torsdag: 11–01 Höljes racebar, 21.30 Partypolarna uppträder i tältet.
Fredag: 16 supportrace (landskamp mellan Sverige och Norge i supernationella klassen och supercar lites), 11–01 Höljes racebar, 19 Idol-Fredrik (Swedish Cowboy) och Partypolarna uppträder i tältet, 21.30 2 Blyga läppar uppträder på scenen.
Lördag: 9.30 supportrace heat 1, 13 RX2e och Euro RX3 heat 1, 14 Euro RX1 heat 1, 15 RX2e och Euro RX3 heat 2, 16 Euro RX1 heat 2, 16.50 supportrace heat 2, 11–01 Höljes racebar, 21.30 We are Puma uppträder i tältet, 21–01 dans till Rune Rudberg.
Söndag: 9.40 supportrace heat 3, 10.30 RX2e och Euro RX3 heat 3, 11.30 Euro RX1 heat 3, 13 progression RX2e och Euro RX3, 14 progression Euro RX1, 15 semifinaler Euro RX3 och RX2e och final Euro RX3, 16.10 final supportrace, 17 semifinaler Euro RX1 och finaler RX2e och Euro RX1, 18.05 prisutdelning, 11–15 Höljes racebar.