Kristofferssonteamet är inne i slutfasen av elbilsbygget till VM-premiären i Tyskland, men Johan tar en paus i arbetet och dammar av fossil-Folkvagnen i Höljes.
– Det vore extra kul att vinna med den, säger han.
Hemligt kring VM-projektet: ”Så nära fabrikssatsning det går att komma”De kallar bilen skämtsamt Gamla Bettan, och hon har varit ganska säker i den fyrfaldige rallycrossvärldsmästarens händer.
Frågan är om den nästan tioåriga Volkswagen Polo GTI Supercar räcker till i dagens läge, även om det ”bara” handlar om EM. Startfältet är 25 bilar starkt.
– Egentligen gör den absolut inte det, den är alldeles för gammal, men Johan har varit duktig att hitta rätt inställningar och ta ut det sista. Det finns inget mer i materialet att hämta, säger teamchefen Tommy Kristoffersson, och räknar upp viktiga samarbetspartners.
– Mats Karlsson i Säffle gör all teknik med transmission, vilket är oerhört viktigt, och där har Johan och han haft jättenära samarbete. Per Johansson tillsammans med Kent Karlsson på motorsidan, som utvecklat och gjort sista finjusteringen.
Med tanke på den stora elbilssatsningen ville teamet inte offra någon större summa pengar på gamlingen.
– Det är mer finess och kunskap. Det är en utmaning jobba med äldre material och försöka utmana dem som på papperet har nyare och bättre material. Nu kan vi bilen utan och innan.
– I och med att vi byggt den här själva 2014 är det extra kul att vinna med den, säger Johan.
33-åringen har skaffat sig rutin som han kan dra nytta av, speciellt om förhållandena inte är perfekta hela tiden.
– Ändrar det sig lite grann är vi ganska duktiga att förutse vad vi ska göra med bilen, för att maximera varje gång.
Så du vill gärna ha regn?
– Det räcker att de lägger tillbaka gruset och vattnar en liten skvätt så gör det så stor skillnad, att man måste kanske ändra lite på bilen eller ändra sig som chaufför. Vi kanske bara pratar någon tiondel per varv, men det är ju det som skiljer i slutändan.
Vilka har bäst material?
– Oliver har väl bäst i Hyundaien, säger Tommy.
– Bilen som jag vann VM med i fjol är ju med, Bakkerud med Audin, den blir också tuff, säger Johan, och räknar vidare upp letten Janis Baumanis, Jean Baptiste Dubourg från Frankrike, belgaren Enzo Ide och Anton Marklund.
– Marklund vann ju och var ganska dominant i Ungern (EM-premiären). Han och Enzo var i en klass för sig där.
Johan Kristoffersson saknar några av storfräsarna.
– Startfältet är bra, men inte som när Loeb, Hansen, Ekström och Solberg var med. Det hade varit kul om Hansen och Grönholm kört, men de har väl fullt upp med elbilarna. Nu är det bara jag från VM.
De fyra första gångerna i Höljes, 2013–2016, var mindre lyckosamma, bland annat punktering i två raka finaler. Sen lossnade det.
– 17 och 18 vann jag och allt gick som på räls.
2019 körde han inte VM, 2020 blev det en seger och en andraplats i dubbeltävlingen och i fjol ”bara” semifinal efter en punktering.
I år var genrepet lyckosamt, då han vann båda finalerna i RallyX i maj.
Under EM-testet på banan senare fick han dock stryk i varvtider av Oliver Solberg.
– Vi lärde oss första åren i Höljes att det har inte så mycket med varvtider att göra. Det är så komplext, säger Johan Kristoffersson.
Han får ladda om snabbt. Redan helgen efter väntar nämligen Extreme E på Sardinien och uppgiften att tillsammans med Mikaela Åhlin-Kottulinsky försvara ledningen i mästerskapet.
Det finns ännu fler förare av Värmlandsintresse i tungviktsklassen.
Oliver Solberg från Mitandersfors åker Hyundai för Torsbyteamet Hedströms motorsport, Linus Östlund från Sysslebäck kör Volkswagen för samma team, Dan Öberg från Klässbol framför en Volkswagen i egen regi, upplänningen Gustav Bergström rattar en Volkswagen för Kristoffersson motorsport och norrmännen Ole Christian Veiby och Sondre Evjen kör Audi för JC Raceteknik i Kil.
Anmälda i supercar
Anmälda i supercarklassen med startnummer:
2) Oliver O’Donovan, Irland, Proton.
3) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen.
6) Janis Baumanis, Lettland, Peugeot.
12) Anders Michalak, Sverige, Volkswagen.
13) Andreas Bakkerud, Norge, Audi.
14) Oliver Solberg, Sverige, Hyundai.
17) Dan Öberg, Sverige, Volkswagen.
21) Linus Östlund, Sverige, Volkswagen.
24) Sivert Svardal, Norge, Volkswagen.
26) Gustav Bergström, Sverige, Volkswagen.
30) Tom André Saetnan, , Norge, Volkswagen.
31) Stefan Kristensson, Sverige, Ford,
33) Ulrik Linnemann, Danmark, Ford.
38) Mandie August, Tyskland, Seat.
44) Dariusz Topolewski, Polen, Ford.
50) Attila Mózer, Ungern, Ford.
52) Ole Christian Veiby, Norge, Audi.
55) Paulius Pleskovas Litauen, Ford.
67) Frank Valle, Norge, Ford.
69) Sondre Evjen, Norge, Audi.
73) Tamás KÁRAI Kárai, Ungern, Audi.
87) Jean Baptiste Dubourg, Frankrike, Peugeot.
88) Marcin Gagacki, Polen, Ford.
91) Enzo Ide, Belgien, Audi.
92) Anton Marklund, Sverige, Hyundai.