Oliver Solberg hade en mardrömssöndag i Safarirallyt i Kenya, främst orsakad av pudersand, så kallad fesh-fesh.
Han lyckades dock ta sig i mål och plocka VM-poäng.
Den 20-årige värmlänningen, tillsammans med brittiske kartläsaren Elliot Edmondson, var tillbaka i Hyundais fabriksbil i WRC-klassen efter två månader och lika många VM-rallyns uppehåll och slutade på tionde plats i den legendariska VM-tävlingen.
Bästa specialsträckan blev en femteplats på SS13 och som bäst sammanlagt låg han sexa.
Men den inträngande sanden förstörde möjligheten till slutlig framgång. Han var tvungen att stanna flera gånger på grund av mekaniska problem.
– Mitt första grusrally i värstingklassen kommer jag knappast att glömma. Absolut allt som kunde gå fel, gick fel, säger Solberg i ett pressmeddelande.
Avståndet till segrande Kalle Rovanperä i Toyota var 37 minuter och 36,6 sekunder. Den 21-årige finländaren dominerar stort hittills i årets VM och tog sin fjärde vinst av fem möjliga. Han drygade ut ledningen i totalen med ytterligare tio poäng till hela 65 poäng före Safarirallyts femma, Solbergs Hyundaiteamkamrat Thierry Neuville, Belgien.
Toyota hade riktig klang- och jubelföreställning nu i Afrika och lade beslag på de fyra första platserna.
Britten Elfyn Evans kom tvåa, 52,8 sekunder bakom Rovanperä. Japanen Takamoto Katsuta blev trea och Sebastien Ogier, Frankrike, fyra.
Oliver Solberg var sjua efter fredagen, behöll placeringen även efter lördagen och hade då drygt tolv minuter upp till täten med sex sträckor kvar under avslutningsdagen.
Men söndagen blev riktigt tuff. Redan på den första sträckan satte sand igen luftfiltret så att bilen stannade. Solberg och Edmondson fick kämpa för att få rent filtret.
– Det var sand överallt.
Sträckan rödflaggades på grund av att bilen stod mitt på vägen. Solberg lyckades komma igång igen, men fick drygt 14 minuters tidstillägg och dessutom var han sen till nästa sträcka och fick ytterligare fyra minuters påbackning.
– En liten tröst är att det gick mycket bättre än förra året. Vi har mycket att göra i framtiden, men det var en framgång att komma i mål. Det är faktiskt en prestation i sig efter allt vi fick gå igenom. Det är tack vare mekanikerna och teamet.
Förra året fick Solberg bryta redan på tredje specialsträckan med stora skador på bilen.
Han bröt inledningen i Monte Carlo i år, kom sexa i Svenska rallyt efter en hel del svårigheter och bröt igen i Kroatien. Han låg femma när bilen fick sladd, for baklänges in i ett träd och började brinna, men både han och kartläsaren klarade sig helskinnade.
Spanjoren Dani Sordo körde WRC-Hyundaien i Portugal och Italien innan Oliver Solberg nu fick chansen igen.
Andersson 15:e
Den andra värmlänningen i Safarirallyt, kartläsaren Jonas Andersson som åker med britten Gus Greensmith i Ford, kom på 15:e plats. Ekipaget hade stora problem och var över en timme efter Rovanperä.
Nästa VM-rally går den 14–17 juli i Estland och Oliver Solberg fortsätter i WRC. Dessförinnan gör han rallycrossinhopp i Höljes kommande helg.
Oliver Solberg: ”Även om det var ett helvete där ute så var det coolt”Oliver Solberg: ”Några av de galnaste sträckorna vi någonsin har upplevt”Solberg träffade presidenten och var nionde snabbastMinst fyra WRC-rallyn i rad för Solberg – men får Sordo ytterligare chanser?