30 000 i ett publikhav vid Klarälven i Karlstad. Finansieringen var säkrad, alla praktiska detaljer finputsade och allt verkade klart för ett andra konsertbesök i Värmland för Paul McCartney under midsommarhelgen 2014.
Men tillfälligheternas spel styrde Beatleslegendaren i en annan riktning. Nu reder NWT ut vad som egentligen hände.
Nyligen firade Sir Paul McCartney 80 år och hyllningar och gratulationer for som en löpeld genom nyhetskanaler och sociala medier. På lördag står han som dragplåster på Glastonburyfestivalen i England, en festival som lockar ungefär 135 000 personer. Någon kommande konsert i Sverige finns ännu inte med i de officiella planerna, men genom åren har han varit en hyfsat flitig gäst här med konserter bland annat 2003, 2009 och 2015. I Karlstad var han redan 1963 då The Beatles gjorde två konserter i Sundstaaulan.
Men det var nära att det blev ytterligare ett konsertbesök i Värmland. I februari 2013 nåddes NWT av uppgifter om ett omfattande arbete för att få tillbaka McCartney till Karlstad. Det var många aktörer involverade – från kommunen och lokala näringsidkare till arrangörer på både nationell och internationell nivå. Plus då artistens eget management.
– McCartney planerade en turné i Europa sommarhalvåret 2014. Tanken var att inte spela i Stockholm eller Göteborg utan i någon annan, mindre stad. Jag föreslog Karlstad, berättar Thomas Johansson på konsertjätten Live Nation.
Han är konsertarrangör sedan slutet av 60-talet och har arbetat med Paul McCartneys turnéer i Europa under många år.
– Första gången var när Paul turnerade med Wings i Sverige 1972. Då åkte hela hans familj, dottern Stella var väl nyfödd då, och bandet runt landet i en dubbeldäckare med öppet tak. De spelade på Gröna Lund och Scandinavium i Göteborg bland annat.
Efter den sistnämnda konserten greps Paul McCartney av svensk polis och fick tillbringa natten i häktet.
– Någon hade skickat cannabis till honom, poste restante. Men han fick genomföra konserten och blev anhållen med handbojor först efteråt. Han fick dagsböter på några tusen sedan var saken ur världen.
Thomas Johansson ler åt minnet och fortsätter att berätta om konsertplanerna i Karlstad.
– Tillsammans med Lennart Åhs, som skötte den lokala biten, började jag undersöka tänkbara konsertplatser i Karlstadsområdet. Vi tittande bland annat på området vid den gamla flygplatsen.
Den gamla flygplatsen, söder om stadsdelen Sommarro, ställde dock en hel del krav på uppbyggnad av infrastruktur.
– Det skulle innebära väldigt mycket jobb att ha konserten där. Men sådant går att ordna, det är samma sak som vi gör på bland annat Sweden Rock eller Way Out West i Göteborg, fortsätter Johansson.
Hur stor var den tänkta publiksiffran?
– Ganska mycket folk. Minst 25 000–30 000 personer. Det är en dyr operation att bygga upp en sådan här grej. Och det är väldigt få artister som kan dra folk i den här storleken. Man "köper" inte Paul McCartney till en konsert utan man får presentera ett upplägg, en idé som man tror på. Sedan får man invänta svar. I fallet med McCartney handlar det också om vad han vill göra.
– Vi började göra budgetar och när vi hade en tänkbar plan framförde jag den till McCartneys folk.
”Karlstad by the River”
För Lennart Åhs blev arbetet med Paul McCartneykonserten i det närmaste en besatthet. Än i dag kan han känna ett sting i hjärtat när den inställda konserten kommer på tal.
– Flygfältet var en bra, öppen yta. Men det skulle innebära för mycket jobb att genomföra konserten där. I stället utforskade vi parkeringen vid Löfbergs arena, den som går längs älven, berättar Lennart Åhs.
De skissade upp ett tänkbart konsertområde som skulle kunna hantera den tänkta publiksiffran.
– Vi kallade spelplatsen för "Karlstad by the River". Den närliggande travbanan var tänkt att bland annat husera alla fordon – långtradare med scenutrustning och bilar för personal. Vägen som går vid arenan skulle stängas av och fyllas med stånd för merch och annat samt en massa food trucks.
Arbetet med den planerade konserten inleddes 2012, nästan två år innan konserten var tänkt att äga rum. Datumet för konserten i Karlstad var den 27 juni 2014, under midsommarhelgen. Thomas Johansson arbetade parallellt med McCartneykonserter i bland annat Danmark och Norge.
– Roskildefestivalen, Karlstad, Bergen. Så var planen. Anledningen till att McCartney inte ville göra storstäderna var att han nyligen hade gjort det, minns Thomas Johansson.
Planerna blev allt mer konkreta.
– Vi hade klart vad det skulle kosta att göra i ordning konsertområdet och vad biljettpriset skulle bli. Planerna var så långt gångna att jag kände att det skulle bli av. Men så rycktes mattan bort under våra fötter. Alla planerna kastades omkull. Paul ändrade hela turnéperioden.
"Vansinnigt stora pengar”
Att arrangera en konsert med en publikkapacitet på drygt 25 000 är ett avancerat maskineri. Det finns en stor mängd aspekter som ska motsvara den standard som en artist av Paul McCartneys magnitud kräver. Thomas Johansson uppskattar att ungefär 500 personer skulle vara involverade lokalt och att det i McCartneys följe skulle finnas ytterligare 200 personer som såg till att arrangemanget avlöpte enligt plan.
– Folk tänker sällan på alla aspekter av ett arrangemang i den här storleken, menar Johansson.
Lennart Åhs har samlat alla kalkyler, kontrakt med underleverantörer och samarbetspartners i en pärm. Han visar indexsidan som skvallrar om omfattningen.
– Här finns även budgetar och en massa annat. En del av siffrorna vill jag inte gå ut med, säger han och börjar berätta om hur projektet finansierades.
– När jag fick en konkret fråga från Thomas Johansson om att få McCartney till Karlstad insåg jag vilka belopp det handlade om – det var vansinnigt stora pengar. Det går inte att få ihop, tänkte jag.
Genom slumpens förtjänst hade Åhs och Johansson en gemensam bekant i företagaren Ulf Bemler.
– Ulf har ett gediget musikintresse och när jag nämnde projektet för honom tände han stenhårt på idén. Tanken var att samla en garantisumma för ett eventuellt underskott. Så vi började leta efter företagspartners som ville vara med.
Totalt gick 13 företag in med garantimedel.
– När alla hade skrivit på juridiska dokument meddelade jag Thomas att nu kör vi. Då rullade allt igång med en jäkla fart.
Vilka belopp handlade det om?
– Det var över tio miljoner, bara garantibeloppet. Det blev fundamentet för att det överhuvudtaget skulle gå. In alles handlade det om någonstans 17 miljoner.
Lennart Åhs tystnar för en klunk kaffe.
– Det var så häftigt att se hur företagen hakade på, de gick inte in i det här för att tjäna pengar. Min uppfattning är att de gjorde det av en gedigen omtanke för Karlstad. De drevs av en stolthet – "fan, vi vill vara med och bidra!". Det är stort att uppleva engagemanget. Karlstads kommun var också med i samarbetet såklart, intresset från politiskt håll var väldigt stort.
"Luften gick ur mig helt”
Det har spekulerats en hel del kring anledningarna till att Paul McCartneys konsert i Karlstad inte blev av. Från foliehattsförklaringar som menar att de första bokstäverna i de städer som McCartney besökte skulle bilda ett speciellt ord (!) till att den svenska sommarkvällen inte var mörk nog för att göra McCartneys ljusshow rättvisa.
– Det kan ha varit en produktionsteknisk grej för just den turnén, men det är inget jag minns. Vi har gjort sommarkonserten med McCartney på Ullevi och där är det lika ljust på kvällen som i Karlstad, menar Thomas Johansson.
Det som sägs vara anledningen till att McCartneys turnéplaner kastades om var att vid Grammygalan 2013 fick han pris för albumet "Kisses on the Bottom" och uppmärksamheten kring detta ledde till ett ökat intresse i både Syd- och Nordamerika varpå turnén bytte kontinent. När sedan Europaplanerna återupptogs 2015 landade Sverigebesöket i Tele 2 Arena i Stockholm i stället för i Värmland.
Lennart Åhs minns det tunga beskedet.
– Luften gick ur mig helt. De efterföljande månaderna var det inte trevligt att umgås med mig. Det var en tuff period. Arbetet var nere på mikronivå – vi hade bokat svarta Mercedesbilar som skulle hämta honom på flygplatsen, det var tider klara, allt var klart!
Var skulle han bo?
– Två förslag fanns. Först – Stadshotellet. Sedan hade Georg Möller som äger Dömle herrgård erbjudit logi. Och till den historien hör den här kuriosan: Georg hade genom mitt arrangemang Vin & Delimässan köpt en flaska rom för 180 000 kronor. "Bor Paul hos mig så öppnar jag flaskan för honom", lovade Georg.
Lennart Åhs ler åt minnet.
– Georg var – precis som alla vi andra – jäkligt taggad på att få hit McCartney.
Hur lång tid efter att konsertplanerna kollapsade dröjde det innan du lyssnade på The Beatles eller McCartney igen?
– Jag lyssnade på "Help" samma kväll som jag fick beskedet att det inte skulle bli av. Det tog mig ett tag att samla ihop mig.
Hur mycket tid lade du på det här?
– Ofantligt mycket tid. För mig blev det en dröm jag levde med. Det blev en livsstil under en period. Tidigare hade jag fått – genom Thomas – en hel del stora artister till Karlstad.
Bland de namn som genom Johanssons och Åhs samarbete uppträtt i Karlstad finns Dolly Parton, Motörhead, Mark Knopfler, Bob Dylan, Rod Stewart och Elton John.
– De var alla drömmar som gick i uppfyllelse, men McCartney var något annat, något större. Det triggade mig så in i satan!
Är du bitter?
– Haha, nja. Nej. Egentligen inte. Men med tanke på allt arbete som lades ner, när jag tänker på hur häftigt det hade varit och hur mycket det hade gett Karlstad både då och i framtiden – vi pratar fortfarande om besöket 1963! – så kan det kännas tungt. Det kändes som om det var klart, all kommunikation med managementet talade för att allt var på banan.
Thomas Johansson förstod att något inte stod rätt till utifrån kommunikationen med Paul McCartneys ombud.
– Det var inte en enstaka händelse utan jag märkte att det inte flöt på som det skulle. Jag började fundera, vad händer nu? Varför kommer vi inte framåt?
Till slut informerades Thomas Johansson om de ändrade turnéplanerna.
– Jag förstår att det kan kännas tufft för en stad som Karlstad, men den här typen av svängningar är vanliga i mitt jobb. Det är så branschen fungerar.
När Thomas Johansson får frågan om det kan tänkas bli en konsert i Värmland med en artist av Paul McCartneys dignitet ser han ljust på framtiden.
– Det tycker jag man kan hoppas på. Först ska vi komma igång med bokningar i Löfbergs arena. Vi får börja där. Som sagt, ska vi locka 30 000 så är det få artister vi pratar om. Men idén att göra något i Karlstad på den här nivån, den finns kvar.
Han harklar sig och avslöjar en viss besvikelse när han konstaterar:
– I fallet med McCartneys Karlstadskonsert – vi hade dragit upp alla planer, vi var nästan där men pucken gled inte in i mål. Det blev stolpe ut. Men det var väldigt nära.
Ulf Lundell till Mariebergsskogen trots vägran: "Aldrig mer"