I veckan kunde NWT avslöja att bara en knapp tredjedel av den första utbyggnadsetappen på E18, Töcksfors–Bäckevarv, är finansierad i nya infrastrukturplanen.
– Men signalen från regeringen är tydlig – satsningen på E18 är prioriterad, säger Tomas Eneroth (S).
Nytt bakslag för E18: Bara en tredjedel av utbyggnaden är finansieradKlart: E18 byggs ut västerifrånOlyckorna har varit många på de åtta milen vanlig landsväg på E18 utan mitträcke mellan Valnäs vid Segmon och Töcksfors, det enda avsnittet med den standarden som finns kvar på E18 i Sverige.
Det var därför positivt att sträckan Töcksfors–Bäckevarv hade lagts in i den nya nationella infrastrukturplanen för 2022-2033 som presenterades förra måndagen. Men i veckan kunde NWT berätta att bara 224 miljoner kronor av de cirka 750 miljoner som 2+1-vägen kostar är finansierad.
– Därför behöver vi titta på och stämma av vad vi kan göra för de pengarna. Det är ju inte tillräckligt för att kunna genomföra hela etappen, sade Trafikverkets regiondirektör Jörgen Einarsson då.
– Pengarna räcker ju bara till en knapp tredjedel av bygget. Nu måste jag kontakta infrastrukturdepartementet och höra hur de har tänkt, sade kommunalrådet Daniel Schützer (S).
Men när NWT får kontakt med infrastrukturminister Tomas Eneroth ser han inte det som ett problem.
”Säkerställer finansiering”
– Förra veckan kunde regeringen meddela en satsning på över 200 miljoner kronor till E18 Valnäs-riksgränsen, deletapp Töcksfors–Bäckevarv. Det innebär att regeringen säkerställer den finansiering som behövs för den här planperioden.
– Det finns flera projekt i planen som inte är fullfinansierade eftersom det är så infrastrukturplaneringen fungerar.
– Satsningarna säkerställs för den innevarande planperioden och sedan tar regeringen fortsatt ställning i kommande planrevidering, det vill säga om fyra år. Infrastrukturprojekt tar tid att planera och det är många steg i planläggningsprocessen som ska klaras av innan ett objekt kan börja byggas, säger Tomas Eneroth i en skriftlig kommentar.
Ska göra ny bedömning
På NWT:s fråga om byggstarten för den första etappen som ligger sent i planperioden, runt 2030, kan tidigareläggas säger Tomas Eneroth så här:
– Vad det gäller de satsningar där regeringen skjuter till pengar eller lägger in i plan, såsom E18 Valnäs–riksgränsen, ska Trafikverket snarast inkomma med ny bedömning i fråga om byggstart. Signalen från regeringen är tydlig – satsningen på E18 är prioriterad.
Redovisning i oktober
I samband med presentationen av den nya nationella infrastrukturplanen berättade infrastrukturministern att Trafikverket och Jernbanedirektoratet i Norge ska snabbutreda järnvägen Stockholm–Oslo.
– De ska utreda förutsättningarna för åtgärder på järnvägen på stråket Stockholm–Oslo. Uppdraget ska redovisas redan 1 oktober 2022. Signalen är tydlig – det här är prioriterat av regeringen, säger Tomas Eneroth.
Så här säger Trafikverkets regionchef Jörgen Einarsson om infrastrukturministerns besked att Trafikverket ska inkomma med en ny bedömning om byggstart för sträckan Töcksfors–Bäckevarv:
– Det är lite tidigt att uttala sig om det är möjligt att tidigarelägga byggstarten. Vi ska nu studera vilka förändringar som den nya nationella planen innebär för oss och ska återkomma till regeringen.
”För tidigt att säga”
– Vi påbörjar inte ett vägbygge om vi inte vet att projektet kan fullföljas. Samtidigt är E18 i Värmland en av de sträckorna där det behöver göras fler åtgärder, bland annat stigningsfält. Det är dock för tidigt att säga om en sådan satsning kan komma med när den nationella planen uppdateras 2026.
Jörgen Einarsson tycker att det är bra att järnvägssträckan Stockholm–Oslo ska snabbutredas.
– Vi ser verkligen behovet av en utbyggnad av Värmlandsbanan. Vår målsättning var att få in den i den nya planen, men så blev det inte. Vi hoppas dock att det kan ske 2026.