Kulturen och i all synnerhet musiken är lockbetet när turisterna ska lockas till Värmland. Då ska ett mycket speciellt, och mycket värmländskt, album fronta Värmlandsdelen av nya pr-satsningen ”Cover Sweden”.
”Svenska författare, svensk film, svensk musik och svensk konst tar världen med storm och intresset för kulturupplevelser under Sverigesemestern är stort - både bland svenska och internationella turister.”
Så skriver Visit Värmland i ett pressmeddelande om kampanjen Cover Sweden, där svenska skivomslag ska inspirera till kommande Sverigeresor och ledighet.
Värmland representeras av klassiska skivan “Sven Ingvars i Frödingland” från 1971, vars omslag pryds av sjön Värmeln och Brunskogs kyrka i Arvika kommun.
”Väldigt stolta”
– Vi är väldigt stolta över att man valde Sven-Ingvars omslag för att representera Värmland. Sven-Ingvars har inte bara skapat en av Värmlands, utan en av Sveriges, stora musikskatter. Lika stolta är vi över att bandet fortfarande är aktiva, turnerar och att de fortfarande är ett stort bidrag till vårt värmländska kultur och musikutbud, säger Mia Landin, vd på Visit Värmland, i pressmeddelandet.
För henne är det tydligt hur kultur i olika former gör resan ”mer spännande och innehållsrik”.
– Levande kultur och en spännande historia är något du kan hänföras av när du befinner dig i Värmland. Värmlands kultur är folklig, frigjord och levande, säger hon.
I kampanjen ingår också en film där musiken får visa vägen till andra upplevelser som finns i landskapen.
Pajaskostymer och älskade dansbandsklassiker när museet bjuder upp i sommar