INSÄNDARE: Svårt med bankärenden för äldre

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Befolkningen blir äldre och har inte lätt att ta sig till banken alla gånger. Närstående som vill hjälpa till möts av ovilliga banktjänstemän. När ska bankerna börja anpassa sig efter de nya tiderna? frågar sig skribenten.

Min gamla svärmor (änka och snart 95 år och som bor på ett vårdboende sedan några år tillbaka) är i behov av sin dotters (enda barnet) hjälp med bland annat bankärenden. Detta har fram till nu kunnat hanteras genom att möjligheter finns att betala räkningar genom så kallade betalorder. För att ordna med detta var min fru tvingad att öppna konto i Nordea även om vi har Swedbank som ”vår bank”. Detta gick att ordna med genom en vanlig fullmakt.

Nu skulle vi vilja ha en förändring. Betalordrar är inte ett rationellt sätt att betala räkningar. Vi lever i en digital tid. Vi önskar att sköta svärmors bankärenden digitalt.

Svärmor har också en önskan att ge sina enda två barnbarn ett regelbundet ekonomiskt bidrag under den tid som hon har kvar att leva. Detta kan vi inte hjälpa henne med idag.

Vi har fyllt i bankens blankett för fullmakt (naturligtvis bevittnad). Denna är tyvärr inte till någon hjälp. Nordea i Karlstad kräver att svärmor personligen besöker bankkontoret för att ordna med detta. Svärmor är inte dement men har mycket begränsad rörlighet och minimal syn. Vi kan inte ta med svärmor till bankkontoret. Vi har föreslagit att banken kan kontrollera den mentala hälsan med personalen på vårdboendet. Vi har också föreslagit att någon från banken kan ta med en laptop och besöka henne på vårdboendet. Banken brukar ju ta betalt för allt så vi har sagt att vi kan betala för besöket. Vi gör inte sådana besök säger banken. Kanske dags att börja med det tycker jag. Jurister åker ut till kunder varför inte ekonomer från banken? Dags att tänka på att vi blir äldre och äldre och anpassa verksamheten efter detta.

Ett annat alternativ, som vi också nämnde för banken, är att vi försöker anlita Regionens sjuktransporter. Känns inte som en bra lösning då dessa resurser sannolikt behövs för annat ändamål.

Vi har även försökt att genom vår bank (Swedbank) flytta svärmors pengar från Nordea till Swedbank eftersom vi är kunder där. Borde vara lättare om det är samma bank tänkte vi. Swedbank kräver att man personligen besöker banken för att öppna ett konto. De genomför inte heller hembesök. Det är sjuktransport som gäller även här. Jag är kanske inte så förvånad då bankerna har en förmåga att erbjuda liknande villkor på ett oligopolliknande synsätt.

Jag tror inte att vi är ensamma med detta problem. Befolkningen blir äldre. Bankerna verkar inte möta detta med förändrade och mer kundvänliga rutiner för äldre personer.

Jag hoppas att mina barn får det lättare när jag och min fru sitter på hemmet.

Anonym

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.