INSÄNDARE: El eller batteridrivna fordon?

Teknik och vetenskap
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Är elbilar den enda lösningen i bränslefrågan? Framtiden får utvisa menar skribenten.

Att överföra energi från en källa till en annan medför stora förluster. El som el tänker väl sådana som inte satt sig in i tekniken. Men visst får vi förluster både med överföringar typ ledningar, och för byte av energikälla. Det är ju en stor del av vinsten med vindkraftverk och solceller, att den kan placeras nära förbrukaren. Alla kanske inte vet att 25 % av elen från Harsprånget till Skåne försvinner i ledningen. Och ungefär lika mycket energi försvinner väl ifrån olja till el. Hur mycket som försvinner från el. till batteriet vet jag inte, men det kostar energi.

Svårt att förstå hur vi ska kunna ha lika mycket fordon i vår trafik drivs med batterier som vi har nu med fossilt bränsle i dag. Dessutom med det mänskliga tänkandet att vårt samhälle ska ha ständig expansion, något som är helt omöjligt i längden.

När fordonen går över till vätgas, ska vi då fortfarande tala om elbilar? Det talas nu om att vi kan ha mineraler till batteritillverkning här i Sverige. Känns som om ingen riktigt kan hela processen liksom hos kärnkraften även om batterierna till våra bilar är betydligt enklare. Ja, den närmaste framtiden (10-15 år) får väl visa hur genomtänkta våra batteridrivna bilar är.

Rune Jakobsson

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.