Hoppa till huvudinnehållet

Daniel Persson: Gretagenerationens besvikelse

Publicerad:
Disney, ett företag av gigantiska mått, lät sig nyligen pressas en mindre grupp anställda att ta politisk ställning mot ett lagförslag i den amerikanska delstaten Florida där företaget har sin jättepark Walt Disney World, skriver Daniel Persson.
Disney, ett företag av gigantiska mått, lät sig nyligen pressas en mindre grupp anställda att ta politisk ställning mot ett lagförslag i den amerikanska delstaten Florida där företaget har sin jättepark Walt Disney World, skriver Daniel Persson. Foto: Phelan M Ebenhack/AP

Detta är en ledarartikel som uttrycker Nya Wermlands-Tidningens politiska linje. NWTs politiska etikett är konservativ.

Arbetsgivare är bäst när de fokuserar på verksamheten och lämnar politiken åt andra. Det är olika sfärer och bör behandlas så, skriver Daniel Persson.

Den blomstertid nu kommer. Och med den en ny kull av studenter som ska ta sig an vuxenlivet. För många återstår givetvis ett antal år av högre utbildning innan något som liknar ett faktiskt vuxenliv tar vid. Oaktat detta är det intressant att se vad många unga vill få ut av framtiden.

En artikel från BBC Worklife från 1 mars i år poängterar att generation Z, eller Gretagenerationen som den också har kommit att kallas här i landet, mer än sina föregångare känner ett behov av att arbetet ska spegla deras egna värderingar.

Detta tar sig givetvis uttryck i bland annat en ökad vilja att arbeta med klimatrelaterade frågor för att på så sätt bota sin klimatångest. Något som måste betraktas som ett produktivt sätt att hantera såväl sin rädsla som sin passion.

Som vi har sett på senare år slutar dock inte anspråken där. Kraven på att arbetsgivare ska stödja aktivistiska anställdas politiska ställningstaganden har ökat dramatiskt på senare år. Den så kallade vakna vänstern, efter engelskans woke, har skördat stora framgångar genom ett utbrett och högljutt kravställande i många år.

Till exempel har förläggare pressats av sina anställda att inte ge ut böcker av människor som en grupp anställda inte uppskattar. De klarar helt enkelt inte av att arbeta på ett företag som inte agerar helt och fullt i enlighet med sina egna preferenser. Det är vansinnigt narcissistiskt.

I ett litet företag med blott ett par personer kan det möjligtvis fungera att kräva en sådan aktivism, men även i bara något större företag blir det ganska uppenbart och ganska snabbt problematiskt. Människor har väldigt olika uppfattning om hur de vill ordna världen på bästa sätt.

Disney, ett företag av gigantiska mått, lät sig nyligen pressas en mindre grupp anställda att ta politisk ställning mot ett lagförslag i den amerikanska delstaten Florida där företaget har sin jättepark Walt Disney World. Lagen innebär ungefär att lärare i offentliga skolor inte får använda klassrummen för att instruera eleverna om sexuell läggning och könsidentitet. Det kan man förstås tycka vad man vill om men det har ingenting att göra med Disneys verksamhet överhuvudtaget. Ändå klarade detta megaföretag inte av att hålla emot de interna protesterna.

Resultatet blev att Disney nu lär förlora de särskilda rättigheter företaget har haft i Florida i 55 år. Ett dråpslag för företaget och något som ledningen borde ha sett komma.

Det var definitivt en seger för den aktivistiska vänstern, men det verkar bli en dyrköpt sådan. Skeendet har skrämt andra företag som insett att deras ställningstaganden kan få väldigt kostsamma effekter för resultaträkningen.

Strömningstjänsten Netflix, en av världens absolut största producenter av film och tv-serier, hör till de företag som faktiskt i viss mån har stått upp för sin verksamhet. Det är inte alltför länge sedan som en liten grupp anställda gick ut i ministrejk och lämnade sitt arbete för att demonstrera mot att plattformen visar komikern Dave Chappelles stå upp-specialer. Chappelle skämtar nämligen med bland annat transpersoner och därmed bör han inte få visas alls, menade de.

Netflix har dock en tradition av att vara väldigt överseende med sina aktivistiska anställda. Ingen straffades ens för att ha lämnat sitt arbete för att demonstrera mot företaget. En person fick dock sparken för att läckt hemlighetsstämplat internt material. Men Disneys agerande i Florida verkar ha ändrat inställningen något.

För någon månad sedan gick företaget därför ut med ett brev till sina anställda där de förklarar att företaget producerar underhållning för många publiker runt om på planeten. Det innebär att alla inte kommer att uppskatta allt som tillverkas. Och de som inte klarar av att ändå göra sitt jobb kanske ska se sig om efter ett annat jobb.

Signalen är tydlig. Aktivisternas tidigare obehindrade framfart i företagen är förbi. Räkna med att fler kommer att ta efter ju längre tiden går. Arbetsgivare är bäst när de fokuserar på verksamheten och lämnar politiken åt andra. Det är olika sfärer och bör behandlas så.

Att det sedan inte kommer att uppskattas av de mer aktivistiska medlemmarna av generation Z är väl helt enkelt något som både och vi andra får försöka leva med.

Daniel Persson

Politisk redaktör, Norrbottens-Kuriren

Artikeltaggar

ArbetsgivareBBCDisneyDisney WorldFloridaGreta ThunbergIdentitetspolitikNetflixSignerat