De olycksdrabbade järnvägsövergångarna på Kärrsmossen försvinner. Trafikverket har beslutat att stänga dem och sätta upp stängsel.
– Äntligen, säger Linda Fryklund, som förlorade sin son i dödsolyckan förra året.
Alltsedan katastrofen i oktober har hon kämpat för att de två obevakade övergångarna på Kärrsmossen ska stängas.
– Som jag ringt och tjatat på Trafikverket. Det får inte ske fler olyckor. Övergångarna måste bort. Hur svårt kan det vara? Det skulle egentligen redan ha varit gjort, säger hon. De lovade att det skulle vara klart innan sommaren.
Linda bor granne med järnvägen och påminns dagligen om farorna.
– Jag går hit ner, men jag korsar aldrig spåret.
Jesper, 21, dog i tågolyckan – mamman kritisk mot övergångarna: ”Måste bort”Välkända brister
Riskerna har varit kända under lång tid. Flera svåra olyckor har hänt. Efter den senaste, då 21-årige Jesper klarström miste livet, slog Trafikverkets egna olycksutredare fast att den obevakade övergången hade stora säkerhetsbrister.
Dålig sikt och att det saknades staket längs järnvägen var ”avgörande för att olyckan kunde inträffa”, skrev utredarna.
Ändå en seger
Beslutet om vad som ska göras har tagit lång tid, för lång tycker Linda Fryklund, men nu är det fattat.
– Det känns ändå som en seger. Jag får inte Jesper tillbaka men det ska i alla fall inte hända fler olyckor här, säger hon.
Kontakt med boende
Trafikverkets åtgärdsplanerare, Peter Thörn, berättar att Trafikverket haft kontakt med de som bor i området.
– Vi har enbart fått positiva reaktioner på att övergångarna stängs.
Tillgängligheten till länsväg 172 försämras något för de som går och cyklar, men den ökade säkerheten uppväger, tycker de boende.
Förutom att övergångarna tas bort sätts ett kilometerlångt stängsel upp längs hela raksträckan på Koppsängsvägen, ingen ska kunna gena över järnvägen.
All trafik hänvisas till den undergång som finns vid vägen mot Högvalta.
– Vi kommer även att flytta busshållplatsen hundra meter österut i anslutning till undergången, säger Peter Thörn.
Händer i år
Beslutet är fattat och Trafikverkets entreprenör har fått beställningen, men när arbetet drar igång kan inte Peter Thörn säga.
– Det ska göras så fort som möjligt, men när entreprenören har tid vet jag inte.
Tidigare tidsplan var ”före sommaren”, den har reviderats till ”under året”.
Kommunen betalar
Kostnaden för staketet landar på cirka 1,4 miljoner kronor och betalas i huvudsak av Arvika kommun. Enligt stängsellagen ska Trafikverket stå för 10 procent, resterande 90 kommer från den kommunala budgeten.
Samhällsbyggnadschef Ida Svensson bekräftar att pengarna tas från årets budget.
– Det här är prioriterat och ska åtgärdas i närtid. Det hade varit bättre om Trafikverket betalat men vi har inget att invända, säger hon.