Hoppa till huvudinnehållet

Svensk handel: ”Så kan butikerna överleva i Karlstads centrum”

Publicerad:
En mix av butiker, kontor, caféer, andra verksamheter och bostäder är det bästa för att en stadskärna ska upplevas som attraktiv och trygg, menar Svensk handel. För att få till den mixen krävs det samarbete och dialog mellan olika aktörer, menar organisationen.
En mix av butiker, kontor, caféer, andra verksamheter och bostäder är det bästa för att en stadskärna ska upplevas som attraktiv och trygg, menar Svensk handel. För att få till den mixen krävs det samarbete och dialog mellan olika aktörer, menar organisationen. Foto: Jonas Klint

Karlstads centrum har alla förutsättningar att vara en attraktiv handelsplats med livskraftiga butiker. Men för det krävs en dialog mellan kommunpolitiker, handlare och fastighetsägare. Det menar bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk handel.

– Planerar man för det får man det. Handeln vill ju vara här, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk handel.

Centrumhandeln i Karlstad är en ständigt omdiskuterad fråga. Nyheter om butiker som stänger kommer i samma takt som nyheter om restauranger och gym som öppnar. Vad händer med de gamla vanliga butikerna - minskar de så mycket att det snart inte finns någon anledning att åka till stan för att handla, kan man fråga sig.

Svensk handels högsta experter på nationell nivå menar att läget inte är så kritiskt.

– Det här är inte unikt för Karlstad, och det behöver inte bli så, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert Svensk handel och Mats Hedenström, näringspolitisk chef, Svensk handel. Bilden togs i samband med att de träffade Anna Hedberg, regionchef Svenskt näringsliv Värmland i Karlstad nyligen.
Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert Svensk handel och Mats Hedenström, näringspolitisk chef, Svensk handel. Bilden togs i samband med att de träffade Anna Hedberg, regionchef Svenskt näringsliv Värmland i Karlstad nyligen. Foto: Jonas Klint

Mötte politiker

Hon och organisationens näringspolitiska chef, Mats Hedenström, var nyligen i Karlstad för ett möte med några av medlemsföretagen, och passade också på att träffa politiker i kommunstyrelsen, från både oppositionen och majoriteten. Påverkansarbete riktat mot kommunpolitiker är viktigt för Svensk handel, för en stor del av handelns framtid avgörs av hur väl politiker och handlare drar åt samma håll, menar organisationen.

– Vår bild är att viljan finns. Bara det att några av Karlstads ledande politiker tar sig tid att sitta med oss tyder på att man vill utveckla Karlstad, säger Mats Hedenström.

Övervåningen på Duvanhuset i Karlstad är en rätt öde lokal i den delen som vetter mot Järnvägsgatan.
Övervåningen på Duvanhuset i Karlstad är en rätt öde lokal i den delen som vetter mot Järnvägsgatan. Foto: Jonas Klint

Analyserat Karlstad

Med sig till mötet hade han och Elisabet Elmsäter Vegsö rapporten ”Handeln - stadens motor” som tagits fram av Svensk handel. Den bygger på konsumentundersökningar och bidrag från forskare, experter och företrädare för stora butikskedjor. Den har till största delen ett nationellt perspektiv men innehåller också en analys av Karlstads utmaningar och möjligheter.

Svensk handel om konkurrensen från e-handel

”Det är fler som tittar digitalt och handlar fysiskt än tvärtom.”

”Man måste finnas finnas på nätet, men servicen finns i butiken. Det viktiga är förhållandet till din kundkrets. Det är fler och fler kunder som väljer att handla digitalt, men som ändå kommer in i butiken för att hämta ut varan.”

”Om man inte fullt ut kan konkurrera med pris måste man konkurrera med något annat; servicen, upplevelsen.”

En av de stora slutsatserna i rapporten är att den fysiska centrumhandeln, som drabbades hårt under pandemin och som för en tuff kamp mot näthandeln, mer än någonsin behöver dialog och samarbete mellan olika samhällsaktörer.

– Vi tror på en levande handel och levande städer. Förutsättningarna finns, men om vi inte gemensamt, vi från handelns sida, fastighetsägarna men också kommunerna tar ett ansvar tillsammans för vilken handel vi vill ha framöver då kommer vi att få tråkigare stadskärnor, det är det ingen tvekan om, säger Mats Hedenström.

Bilen viktig

Omställningen som pågår inom transportsektorn mot mer miljövänliga alternativ har en stor påverkan på hur och var konsumenterna gör sina inköp

Att folk även i framtiden kan ta bilen till centrum kommer att vara viktigt för butikerna, tror Svensk handel.
Att folk även i framtiden kan ta bilen till centrum kommer att vara viktigt för butikerna, tror Svensk handel. Foto: Jonas Klint

”I ambitionen att vara en hållbar stad satsar Karlstad stort på kollektivtrafik och cykel. Den omställning som nu sker behöver ske i takt med det förändrade beteende som invånarna uppvisar. Om en stad vidtar för drastiska inskränkningar gällande tillgängligheten riskerar handeln att försvinna” heter det i rapporten.

– Information är A och O, säger Mats Hedenström. Kommunen behöver vara öppen och transparent om vad kan man förvänta sig. Jag tror att de flesta av våra medlemmar förstår att ibland måste det bli sämre innan det kan bli bättre. Är det riktigt omfattande projekt, Resecentrum till exempel, då måste det från kommunens sida finnas en bra idé om hur man ska kunna klara den här perioden emellan, innan det blir bättre.

Hamngatan är den gata som kommer att påverkas mest när bygget av Resecentrum drar igång.
Hamngatan är den gata som kommer att påverkas mest när bygget av Resecentrum drar igång. Foto: Jonas Klint

Måste gå i takt

Svensk handel menar att det är förödande att börja minska tillgängligheten med bil långt innan en ny kollektivtrafiknod som Resecentrum öppnas. Då minskar flödena av människor drastiskt, och butiker i centrum kräver flöden. ”Omställningen måste därför gå i takt med konsumenternas förändrade behov för att inte riskera att handeln försvinner.”

– Det är klart att vi kommer att ha färre personbilar inne i stadskärnorna. Det är en utveckling som är ganska tydlig. Men vi höjer ett varningens finger att börja i fel ände. Vi tror att det är viktigt att hitta alternativen, och mer jobba med morot än med piska, och inte heller glömma bort det faktum att varorna måste kunna komma fram. Storstäderna har haft en väldig förtjusning i att ha helt bilfria områden inne i city. Då ska man inte bli helt förvånad om man sedan inte har så mycket butiker kvar, för om varorna inte kommer fram, så kommer inte kunderna att kunna handla någonting, säger Mats Hedenström.

Svensk handel om responsen från Karlstads politiker

”Det finns ingen kommun i landet där vi upplever att intresset är så stort. Det är väldigt öppet och båda sidorna engagerar sig i samtalet. Det bådar gott för handeln och näringslivet i övrigt. Vi upplever ett genuint engagemang.”

– Karlstad är ett regionalt centrum för hela Värmland och även delar av Örebro län åker hit och köper sällanköpsvaror. Då är tillgången till biltransporter ganska central, och det kommer det nog att fortsätta vara, Elisabet Elmsäter Vegsö.

– Tillgängligheten är en planeringsfråga och den behöver man ta med om man vill ha en levande stad. Utvecklingen är i högsta grad påverkbar. Det går att ha en blomstrande och levande handel i framtiden.

Karlstad har alla möjligheter att fortsätta utvecklas som handelsstad, menar Svensk handel. Men då behöver man hitta en balans mellan olika trafikslag,  där även bilen har en plats, säger de näringspolitiska experterna i organisationen.
Karlstad har alla möjligheter att fortsätta utvecklas som handelsstad, menar Svensk handel. Men då behöver man hitta en balans mellan olika trafikslag, där även bilen har en plats, säger de näringspolitiska experterna i organisationen. Foto: Jonas Klint

När det gäller tillgång på p-platser säger Mats Hedenström:

– Sen kan vi väl i ärlighetens namn säga att vi är lite bekväma av oss ibland också. Man kanske kan gå några meter, man måste inte köra sju varv för att få de där fyra meterna närmare entrén.

Svensk handel om Månsberget kontra citybutikerna

”Det finns inte en motsättning mellan framgångsrik cityhandel och en utveckling av Bergvik mot Månsberget. Vi får inte glömma bort att Karlstad är en ständigt växande stad. Det är rimligt att handelsutbudet precis som annat utbud av service och attraktioner hela tiden ökar för att serva en växande befolkning.”

”De olika handelsplatserna har olika syften. Det är viktigt att inte ställa olika delar av handeln mot varandra”.

Hyrorna en utmaning

Hyresnivåerna är en annan viktig faktor för centrumhandeln. Här efterlyser Svensk handel en större förståelse hos fastighetsägarna. Svensk handel försöker påverka genom att föra dialog med Fastighetsägarna nationellt och man ser gärna att Karlstadspolitiker tar initiativ till sådana samtal lokalt.

– Vi har uppmanat Karlstads politiker till att facilitera sådana samtal där vi är med, våra medlemmar men också fastighetsägarna, kring ”vilket Karlstad vill vi ha framöver?” Marknadshyror måste gå åt båda håll, är det så att marknaden viker är det rimligt att hyrorna går ner.

Svensk handel om Karlstads besöksnäring

”Ju fler reseanledningar det finns till Karlstad, desto bättre är det. Det har funnits projekt som skapat låsningar. Det krävs mod och offensiva satsningar.”

”Idrotten är viktig för Karlstad. FBK:s SM-guld i ishockey var toppen för våra medlemmar. Arenasatsningen är positiv och att Karlstad har sökt SM-veckan var en god nyhet.”

”KCCC är en av Sveriges bästa konferensanläggningar. Men vi ska ges anledning att åka hit även i andra sammanhang.”

Det som är bra för handeln är också på längre sikt bra för värdet på fastigheterna, menar Svensk handel. Fastighetsägarna borde därför vara intresserade av att ha hyresgäster som har råd att bedriva verksamhet, menar man.

– Ju mer attraktiv staden är, desto bättre förutsättningar är det att hålla uppe fastighetsvärderingarna över tid också. En tråkigare stad kommer alla att förlora på.

Är det självklart att fastighetsbolagen har möjlighet att sänka hyrorna för butiker som har det tufft?

– Jag tror att man behöver vända på det och säga att man inte har råd att inte göra den förändringen. Annars riskerar vi att ha tomma lokaler hellre än att fylla på med en verksamhet och det skapar en både mindre attraktiv stadskärna och också i förlängningen en otrygg stadskärna. För just trygghetsfrågorna är centrala. Levande städer blir också tryggare städer.

Svensk handel om kundernas ansvar för ett levande centrum

”Oavsett vad företagen gör så hänger det mest på vad du som kund gör. Om du väljer att gå ner och handla här lokalt, hos den lokala butiken, så kommer den butiken också att vara kvar. Alla har ett ansvar.”

Det vore önskvärt om fastighetsägarna inte bara såg till sin fastighet, utan till helheten, menar Mats Hedenström, och det var något han tog upp med Karlstadspolitikerna.

– Bjud in oss. Bjud in handeln, restaurangföreträdare och fastighetsägare till ett samtal; hur skapar vi det goda Karlstad framöver? Vad vill vi göra tillsammans, för att ta det här ansvaret? Ingen kan förväntas göra allt, men alla kan faktiskt göra något.

Artikeltaggar

CentrumhandelHandelKarlstadSvensk handel

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.