Hoppa till huvudinnehållet

Karlstads musikkår – konsten att gå och spela samtidigt

Publicerad:
Tamburmajor Mia Zreloff styr stegen och musiken.
Tamburmajor Mia Zreloff styr stegen och musiken. Foto: Joachim Lagercrantz

– Vi lever och är tillbaka med full kraft, säger trumpetaren Alma Nystrand.

På måndag demonstrerar Karlstads musikkår den ädla konsten att musicera och gå samtidigt vid nationaldagsfirandet i Karlstad.

Det var en formulering i en NWT-artikel som fick Alma Nystrand att höra av sig och påpeka att ryktet om deras död är betydligt överdrivet.

– Vi lever och är tillbaka med full kraft. Det är inte bra om allmänheten tror att vi är nedlagda.

”Man känner sig fin i uniformen”, säger Alma Nystrand.
”Man känner sig fin i uniformen”, säger Alma Nystrand. Foto: Joachim Lagercrantz

Som för alla andra har det mesta varit inställt under pandemin. Nu repeterar de igen och NWT är med under sista repetitionen inför nationaldagsfirandet.

– Det är underbart att få träffas igen, säger föreningens ordförande Magnus Trapp som också spelar trumpet.

De ställer upp på led på parkeringen på Norra fältet. Lite ringrostiga i vändningarna efter den ofrivilliga vilan.

Först går flöjterna, sen kommer klarinetterna, trumpeterna och i de bakre leden finns det tyngre artilleriet med tuba, trombon och trummor.

Och längst fram går tamburmajoren med staven och styr hur man ska gå och när musiken ska börja.

Det funkar även att cykla med trumma.
Det funkar även att cykla med trumma. Foto: Joachim Lagercrantz

– Det ska vara festligt och snyggt att se på. Folk blir glada när vi kommer, säger Fredrik Toftgård som är musikalisk ledare och dirigent.

Militärisk tradition

Musikkåren var tidigare hemvärnets musikkår och den militäriska traditionen är tydlig med uniformer och räta led.

– Ursprunget är att trummor och trumpeter användes för att skicka meddelande i krig, säger Magnus Trapp.

Kårmusiken blev stor i Sverige från slutet av 1800-talet med folkrörelsen. Politiska partier, nykterhetsrörelsen och bruken hade sina egna kårer.

Karlstads musikkår vill gärna ha fler medlemmar.
Karlstads musikkår vill gärna ha fler medlemmar. Foto: Joachim Lagercrantz

På senare år har det varit lite sämre med återväxten även om åldersfördelningen i Karlstads musikkår är någorlunda jämn.

– Vi skulle gärna bli fler, säger Magnus Trapp.

Vad har ni att locka med?

– Det är rolig och varierande musik och det sociala är viktigt, säger Alma Nystrand.

Man får börja med att bara gå med utan att spela.
Fredrik Toftgård

Julia Bergman är relativt ny i kåren och har fått byta sitt vanliga instrument, fagott, mot cymbal.

– Det går inte att marschera med fagott, skulle jag ramla med den kan det gå illa.

Så för Julia var det två utmaningar i ett.

– Vi får se hur det går idag, säger hon.

En ”rättvänd genomgång” övas för vändning på små ytor.
En ”rättvänd genomgång” övas för vändning på små ytor. Foto: Joachim Lagercrantz

Så hur lär man sig att gå och spela samtidigt?

– Man får börja med att bara gå med utan att spela. I början får man gå nånstans i mitten. Sen börjar man spela när vi bara går rakt fram och är tyst när det är lite mer avancerade vändningar, säger Fredrik Toftgård.

Inga specialtrix alltså, bara att nöta på.

Litet utrymme

De ska öva ”rättvänd genomgång” som kommer att behövas på måndag när utrymmet att vända är litet framför scenen på Sandgrund.

Slagverkarna håller på in i det sista för att laga virveltrumman men till slut står de där med armlängds avstånd och tamburmajoren höjer staven.

Störst går sist. Det gäller att hålla avstånden både i sidled och framåt.
Störst går sist. Det gäller att hålla avstånden både i sidled och framåt. Foto: Joachim Lagercrantz

Artikeltaggar

KarlstadKarlstads musikkårMagnus TrappMusikNationaldagenNöje/Kultur

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.