Amerikanen David Lynch är främst känd för kultserien "Twin Peaks" och filmer som "Wild at Heart" och "Blue Velvet". Men hans konstnärskap rör sig över flera uttryck.
Nu visas "Infinite Deep" på Värmlands museum, en fotoutställning som samlar en bildskapare som både fascinerar, skrämmer och roar.
Inför David Lynch utställning på Värmlands museum skickar jag en intervju-förfrågan som letar sig fram till David Lynch genom hans ombud i New York. Svaret blir nekande med en ursäktande ton – "Please thank Carl and assure him that it’s nothing personal, but David is painting (preparing for an upcoming art show) and he’s keeping his eye on the donut!"
Oavsett om det nu råkar vara just munkar som David Lynch målar eller om det bara är ett uttryck för att fokusera på en sak i taget, rimmar orden väl med David Lynch konstnärskap. Ofta har han blicken där ingen annan har den. Hans uttryck är udda – oavsett om det rör svar på intervjuförfrågningar eller filmer, serier, musik och fotografi. Det är genomgående förvridet, suggestivt och fantasieggande. Ibland läskigt, ofta humoristiskt.
I sin konst verkar han drivas av det undermedvetna, uttrycket styrs av känsla.
– Jag tror att hans drivkraft är att visa upp saker som på ett eller annat sätt har gjort ett känslomässigt intryck på honom, säger danske Christian Nørgaard och slår ut handen mot de svartvita bilderna som är tagna på ett övergivet industriområde i Polen.
– Han är mån om att visa något som har en berättelse – ett före, ett nu och ett senare. Här finns det en skönhet i det "fula". Saker faller isär, fabriksmiljön vittrar sönder och blir något annat. Ett fotografi är en ögonblicksbild som vi tar med in i framtiden.
Utställningen har fått namnet "Infinite Deep", en fras som Christian Nørgaard hörde David Lynch säga vid ett tillfälle i ett annat sammanhang. Det kändes direkt som en passande titel på en utställning som summerade Lynch fotografi.
– Han vill att vi reflekterar, inte bara slänger ett öga på konsten och går vidare utan att vi tar in den. På djupet.
FAKTA: David Lynch
David Lynch, 76, studerade måleri innan han inledde sin karriär som filmregissör. Under åren har han uppmärksammats för filmer som ”Elephant Man”, Mulholland Drive”, ”Blue Velvet” och ”Wild at Heart”. Han fick ett stort genombrott med tv-serien ”Twin Peaks” som hade premiär 1990. En tredje säsong av serien kom 2017.
Parallellt med filmarbetat har han varit verksam inom flera andra konstformer, bland annat foto och musik.
Aktuell: Med fotoutställningen ”David Lynch Infinite Deep” som visas på Värmlands museum.
Kopplingar till hans filmer
Christian Nørgaard, som själv är fotograf, har kurerat utställningen och samlat de drygt 120 bilderna från olika platser runt om i världen – från museum och privatpersoner, men också direkt från David Lynch hem i Los Angeles.
– I sitt sätt att arbeta som fotograf använder han sig av olika tekniker, det finns flera sidor av hans fotokonst, fortsätter han och förklarar att utställningen i indelad i fem olika avdelningar – Snowmen, Factories, Nude, Distorted Nudes och Potraits. Bilderna är tagna under 40 år i olika sammanhang, både analogt och digitalt. Det visas också en animerad film, gjord av David Lynch.
– Sammantaget visar utställningen hur han ser på livet, både som konstnär och människa. Det finns många kopplingar till hans filmer i bilderna, de olika konstformerna korsbefruktar hela tiden varandra. Allt ryms i samma värld.
För en bred publik är David Lynch främst bekant genom sina filmer och tv-serien "Twin Peak". Han rönte uppmärksamhet med sin debutfilm "Eraserhead" i slutet av 70-talet och har sedan dess gjort filmer som "Blue Velvet", "Lost Highway" och "Wild at Heart". Han har även gjort musik, bland annat med den brittiska 60-talsartisten Donovan och svenska Lykke Li.
– Utställningen i Karlstad är den största i sitt slag som visats i landet, säger utställningschef Karin Åberg Waern och berättar att David Lynch ser fotografiet som en konstnärlig fristad.
– Han arbetar på väldigt många olika sätt, en del bilder är spontant tagna i stunden, andra kan ta dagar, veckor innan han får det som han har tänkt sig.
Under torsdagens pressträff är utställningen under uppbyggnad. Den enda som Lynch själv varit med och styrt i uppförandet är valet av den grå färgen som pryder väggarna.
– Grått får konstverken att verkligen synas på väggarna, speciellt då de flesta fotografier är svartvita, fortsätter Karin Åberg Waern och fäster blicken på en serie bilder som porträtterar kvinnokroppen.
– David har alltid varit ärlig med att han tycker om kvinnor, säger Christian Nørgaard.
– Han fascineras av kvinnor och är förälskad i kvinnor. I sitt fotografi visar han en stor respekt för den erotiska värld han upplever tillsammans med kvinnor. I sina nakenbilder lyfter han fram det han tycker är vackert, ofta är det detaljer han väljer att fotografera, närbilder.
Christian Nørgaard ser ett släktskap mellan Lynch bilder och den tyske modefotografen Helmut Newtons, men konstaterar samtidigt att David Lynch först och främst är inspirerad av sig själv.
– I all ärlighet är det så, ler Christian Nørgaard.
– Men jag är faktiskt lite överraskad över att David valt nakenfotografi eftersom det är en väldigt vanlig genre, det är svårt att tillföra något nytt och David är alltid väldigt mån om att vara nyskapande. Jag tycker att han lyckas få fram ett nytt sätt att se på kvinnokroppen i sina bilder.
"Konstiga och fascinerande”
Under vinjetten Distorted Nudes har David Lynch tagit gamla pornografiska kort och bearbetat bilderna digitalt. Här umgås det bisarra med det overkliga och provokativa.
– Bilderna är tagna i Frankrike på 20-talet, säger Dan Spegel som är utställningsproducent.
– De är sedan scannade och David Lynch var tydligen väldigt exalterad över vilka möjligheter det digitala verktyget Photoshop gav honom. De här bilderna var hemliga, förbjudna, redan på 20-talet och efter att Lynch jobbat med dem är de hur knäppa som helst. Konstiga och fascinerande.
Den avslutande delen – Portraits – är mer mystisk och spöklik. Porträtten är som av andar, deras kroppar på väg att lösas upp i intet.
– I säsong 3 av "Twin Peaks" händer det samma sak i en av scenerna som det här fotot visar, tipsar Dan Spegel.
– Men om fotot inspirerade tv-serien eller tvärtom, det är okänt.
"David Lynch Infinite Deep" visas på Värmlands museum mellan den 4 juni och 11 september.
Värmländska konstprofessorn ställer ut: ”Vi lever i ett slags bild-bulimi”