Flera vårdnadshavare till särskoleelever i åk 4-6 på Skäggebergs skola känner stor oro inför framtiden.
– Vi har med kort varsel fått veta att våra barn ska flyttas till annan skola efter sommarlovet. Våra barn behöver framförhållning och struktur. Vi vill att Sunne kommun tänker om, säger föräldrarna Ann-Sofie Gerebro och Raminta Garnyte.
Till grund för den föreslagna förändringen ligger ett politiskt beslut som togs 2019.
– Problemet är ju hur kommunen har förhållit sig till ärendet. Vi fick vetskap om det här för två-tre veckor sedan. Vi har nyligen pratat med berörda politiker och kommunchefen och de kan inte förstå att vi inte hört något om de här planerna förrän nu, säger Ann-Sofie Gerebro.
Raminta Garnyte förklarar att hon är väldigt nöjd med hur det fungerar idag.
– Det vi fått veta är att barnen som tillhör årskurs 4-6 kommer att flyttas över till Östra skolan efter sommarlovet, inte alla samtidigt utan en och en, vid olika tidpunkter. Totalt handlar det om sju elever. De har lektioner i befintliga klasser, men har kanske elevassistent och får stöd när saker blir svåra att klara av. Det här har fungerat jättebra på Skäggebergsskolan. Lärarna där är väldigt kompetenta. De har bred kunskap kring diagnoser och vet precis hur man ska få de här barnens skolgång att fungera. Men nu vet vi ju inte hur det blir, säger Raminta Garnyte.
– Sedan vet vi ju inte om de får med sig någon lärare som de känner till. Den trygga punkten de har nu följer ju inte alls med. Vi behöver ju ha så många svar för att känna att det kan fungera. Och på så här kort tid kan man inte få det, säger Ann-Sofie Gerebro som nyligen skrev en insändare i ämnet. I sitt svar skriver skolchefen Ylva Winther så här:
”Skäggebergsskolan tar emot elever i de yngre årskurserna i grundsärskolan. Yngre årskurser är främst årskurs 1 till 3, men kan även sträcka sig till årskurs 4 och 5. Elevens utveckling i stort avgör när skolbyte kan ske. För elever i de äldre årskurserna har Östra skolan och Fryxellska både gemensamma lokaler och lärare. Vi har alltså organiserat en grupp för yngre och en för äldre inom grundsärskolan, vilket säkrar både lärarkompetens och stabilitet. Alla elever i grundsärskolan har individuell planering vad gäller tillhörighet i klass och undervisning i liten grupp. Jag kommer att träffa de föräldrar som så önskar och har redan bokat samtal med några. Eftersom samtalen i dessa möten kretsar kring enskilda barn, träffas vi var familj för sig.”.
– Det känns ogenomtänkt. Hur det ska genomföras, hur det påverkar eleverna? De kommer att hamna i ny klass, i nya lokaler, med ny fritidsgrupp och nya lärare. Och vi pratar om barn som är i stort behov av struktur och rutiner, säger Raminta Garnyte.
– Mycket fungerar för barnen när vi föräldrar är med, men i skolan tar lärarna tar över vår roll. Det är därför vi lägger så stor vikt vid att den biten fungerar. Jag undrar bara hur min dotter ska orka börja från början med det hon har byggt upp under två år på Skäggeberg, säger Ann-Sofie Gerebro.
– Och det här som Ylva Winther skriver; att Skäggebergsskolan kan komma att fortsätta ta emot elever i de yngre årskurserna i grundsärskolans årskurser 4 och 5 är helt nytt för oss, säger Raminta Garnyte.
Kommunalrådet Kristina Lundberg (C) säger till Fryksdalsbygden att det i dagsläget inte är aktuellt att ändra på flytten av eleverna.
– Men vi får ta på oss att föräldrar känner att det har gått väldigt fort. Man ska känna att det är en trygg process och det viktigt att sådant här sker varsamt. Vi borde ha hållit föräldrar regelbundet informerade. Vår kommunikation har inte fungerat bra, fastslår hon.
Föräldrarna hoppas nu att kommunen lyssnar på deras synpunkter.
– Det känns inte som att det finns en plan, och finns den är den väldigt grovhuggen. Om politikerna erkänner att kommunikationen har brustit kanske man ska göra om och göra rätt, säger Ann-Sofie Gerebro och Raminta Garnyte som är uppriktigt förtvivlade och ledsna.
– Det man tyvärr ser framför sig är en krasch för barnet. Att få allt att fungera är en evig kamp och nu är det lätt att känna hopplöshet. Hur ska vi kunna bemöta allt som föreslås med så lite tid till vårt förfogande. Hur ska vi förhindra en katastrof för våra barn?, säger de.