I våra reaktorer i Sverige i dag är säkerhetskraven helt annorlunda än de som rådde i Sovjetunionen på 1980-talet. Kjell Larsson blandar äpplen med potatis och påstår att det är päron, skriver Nils Ronquist.
Svar till Kjell Larsson (NWT 9/5).
Få olyckor har blivit så grundligt genomlysta som olyckan i Tjernobyl april 1986. Vid den tiden var riskbedömningen i de sovjetiska reaktorerna en helt annan än i de europeiska. Reaktorn i Tjernobyl då skulle inte klara en säkerhetsanalys i en europeisk reaktor.
I våra reaktorer i Sverige i dag är säkerhetskraven helt annorlunda än de som rådde i Sovjetunionen på 1980-talet. Kjell Larsson blandar äpplen med potatis och påstår att det är päron. Frågan jag kan ställa mig är om inte allt verkar vara oärlighet från herr Larssons sida.
Människors oro skall respekteras, men att skriva debattartiklar som bygger på människors rädsla är oansvarigt. Oansvarigt menas att gamla olyckor skall användas som slagträ utan urskiljning. Tekniken lär av olyckor och förbättras. En kärnkraftsolycka lik den i Tjernobyl skulle i dag inte hända, inte ens i Ryssland. Så varför skriva en debattartikel och låta läsaren tro att teknikutvecklingen inom kärnkraftsområdet stått still?
Så skriver du en debattartikelDet senast byggda kärnkraftverket i Sverige är O3 i Oskarshamn. Byggtiden från planering av O3 tog något över fem år då reaktorn stod färdig att tas i drift. Kostnaderna då var cirka 5 miljarder kronor. I dag motsvarar den kostnaden omkring 60 miljarder kronor.
Att ta reda på vad en utbyggnad av vindkraften kostar är svår att hitta. En siffra som Sweco rapporterat i en konsultrapport ("100 % Förnybart") till Skellefteå Kraft år 2017 uppges bli investeringskostnaderna omkring 1 200 miljarder kronor under 30 år. Kanske skall påpekas att ett vindkraftverks hållbarhet är ungefär 15 år. Om framtiden vet vi inget så ekonomiska prognoser är vanskliga.
Jag har arbetat på AB Atomenergi i Studsvik mellan åren 1962 till 1972 med bland annat Mox-bränsle. (Mox är en blandning av plutonoxid och uranoxid.) Innan vi slutförvarar bränslet bör allt bränsle utnyttjas maximalt.
Nils Ronquist
85-plussare vid den åldern bör man vara tyst