22-årige Linus Östlund är framme vid ett av sina drömmars mål, att köra tungviktsklassen i rallycross.
– Att få göra det i Höljes är jättestort, säger han inför helgens debut i RallyX.
Det är verkligen hemmaplan. Linus Östlund bor bara några mil bort, i Sysslebäck, och är mer eller mindre uppväxt på banan, som son till VM-tävlingens general manager Morgan Östlund.
Han har tävlat många gånger, i crosskart, där han har sex SM-guld, och i supercar lites-klassen, där han bland annat kört till sig silver 2019 och brons 2021 i RallyX Nordic.
Nu ska Linus Östlund ratta en Ford Fiesta för Olsbergs MSE, med säte i Nynäshamn. Kevin Eriksson vann Tysklands VM-tävling med bilen 2016. Den har uppdaterats sedan dess och ägs numera av norrmannen Frank Valle.
– Vi gör det här med vårat eget team, tillsammans med Frank Valle och med stöd och hjälp från Olsbergs. Jag har egen mekaniker, berättar Linus Östlund.
Diskussioner har pågått en tid.
– Det har varit osäkert med ekonomi och allt på grund av världsbilden, men nu har vi kommit överens.
Supercar är väl en dröm för dig?
– Ja, det här är ett jävla steg i karriären tycker jag.
Första och enda testet skedde i Strängnäs under onsdagen.
– Den gick värre än jag hade föreställt mig, men ändå förvånansvärt lättkörd. Effektmässigt och acceleration är väldigt stor skillnad mot litesbilen, men det är ju dubbla effekten så det borde bli skillnad.
Han fick åka tills han kände sig nöjd, cirka 20 varv.
– Jag tycker att jag gjorde framsteg och känner mig bekväm med bilen. De sa att det såg rätt bra ut utifrån också.
Känner du dig väl förberedd inför helgen?
– Klart att man hade velat ha mer, men det är svårt när det var så sent påkommet allting. Tycker det blir bra med förutsättningarna vi har.
Det är också en träning på fredag i Höljes inför säsongens två första deltävlingar i RallyX på lördag och söndag.
– Jag får ta första som träning och ladda på hårdare på söndag.
Startfält är nästan som en VM-tävling, med bland andra fyrfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson.
– Det blir inte så lätt. Jag går in i det som att det är en kul grej och försöker göra så bra jag kan utifrån de förutsättningarna. Jag förväntar mig inte att vinna direkt, men det vore roligt att på något sätt kunna matcha de bästas tider.
Han får sällskap, som vi redan skrivit, av fjolårstvåan i lites, Nils Andersson, som också får chansen i värstingklassen.
Hur fortsättningen av säsongen ser ut för Linus Östlund är inte klart än.
– Något mer ska vi kunna åka, men vad får vi se efter Höljes.
Det blir troligen inget i den lättare klassen.
– Jag kände att jag var färdig med lightsen, jag vill testa något nytt.
Är du sugen på EM i Höljes också?
– Ja, det är jag verkligen. Om det blir i supercar eller RX2e, som jag körde i fjol, får vi se.
Pappa Morgan, familjeteamets chef, och är glad att sonens start är i hamn.
– Det är gôrfränt så klart, men han slår helt klart ur underläge, ingen kan förvänta sig något.
Morgan Östlund och övriga tävlingsledningen får också något att bita i under helgen.
– Vi fick ett jättestort startfält med 100 startande.
En deltävling avgörs i sin helhet på lördagen och en på söndagen.
– Det blir mastigt program när man klämmer ihop allt på en dag, men det har gått förr, konstaterar Morgan Östlund.
RallyX 2022
1 och 2: Höljes 14–15 maj.
3 och 4: Kouvola, Finland 28–29 maj.
5 och 6: Riga, Lettland 8–10 juli.
7: Strängnäs 23–24 juli.