Det var ett ovanligt starkt finalfält av startups som pitchade sina affärsidéer på årets A-match. Det säger arrangörerna bakom investerareventet på Nöjesfabriken i Karlstad under onsdagen.
Fyra av de pitchande bolagen kommer från Värmland.
Det var spänning i luften och mycket som stod på spel när de utvalda entreprenörerna mötte potentiella investerare i Karlstad.
Rekordmånga bolag, drygt 30, hade ansökt om att få pitcha inför den fullsatta salongen med investerare på Nöjesfabriken.
A-match
A-match är ett investerarevent i Värmland, där aktörernas syfte är att skapa en arena där både regionala och nationella bolag och investerare kan mötas.
Bakom eventet står Almi Värmland, Almi Invest, Nordea, Sting bioeconomy, Karlstads universitet, Paper province, Compare och Digital well ventures.
Företagen som deltog i år var Business board, Diri safety solutions, Fibu, Flow (Island), Navari, Oculaudio (Norge), Physact, Taigatech, Tubesprout och Zimify.
– Det höga söktrycket borgade för ett extra starkt finalfält, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland och projektägare för A-match, i ett pressmeddelande.
Fyra av tio bolag (Diri, Tubesprout, Physact och Zimify) kommer från Värmland. För första gången deltog också två utländska bolag, isländska Flow och norska Oculaudio.
De är laddade för årets A-matchMer jämställt näringsliv
Historiskt sett har cirka 60 procent som medverkat i A-match fått in kapital efter sin medverkan.
Arrangörerna säger att ett viktigt syfte med A-match är att inkludera ett brett fält av investerare och bidra till ett mer jämställt näringsliv. Anna Lundmark Lundbergh gladde sig därför åt att nästan en tredjedel av investerarna på plats var kvinnor.
– Vår målsättning är att bidra till att kvinnor både investerar och tar in riskkapital. A-match är ett verktyg som bidrar till både ökad tillväxt och ökad jämställdhet, säger Anna Lundmark Lundbergh.