I höstas fick Simon Olofsson en svår ryggskada i USA.
Nu är han tillbaka och ska köra RallyX, som startar med dubbeltävling i Höljes om drygt en vecka.
– Jag siktar på att vinna, säger han.
Storsatsningen på två serier i hamn: ”Räknat med åtta–tio miljoner”27-åringen från Charlottenberg gör en satsning i supercar lites i både RallyX och amerikanska Nitroserien och har storasystern Sandra Hultgren som teamchef.
Det var i fjolårets Nitro RX som olyckan var framme, under träning inför seriens tredje deltävling av tio på fem olika banor, i november i Phoenix, Arizona.
Bilen landade hårt och platt efter ett stort hopp och han kände stor smärta.
– Det är i princip att ett benfragment lossnade från ryggraden, berättar Simon Olofsson, som bara körde premiären i Utah och missade resten.
Han var tillbaka i bilen nästan sex månader senare, i förra veckans test i Höljes.
Hur känner du för att köra efter det som hände?
– Det tycker jag inte ska vara några problem. Det var nog bara att jag spände mig för att det var första gången, så det gjorde lite ont när jag landade. Jag visste att man hoppar mycket längre i Höljes än tidigare. Men läkaren har sagt att det inte ska kunna ske något mer. Om något händer är det längre upp eller ner.
För säkerhets skull tjockare ryggstöd.
– En extra kudde tror jag inte skadar.
Han skyddar sig också på andra sätt.
– Jag tränar och gör alla möjliga saker för att förhindra det. Jag gör mer övningar bara för rygg för att få extra muskler runt ryggraden.
Årets Nitro RX har utökats till tio olika banor och omfattar också deltävlingar i England, Sverige, Finland och Saudiarabien. Starten sker på Lydden Hill den 18-19 juni och drar över till Nordamerika i oktober. Finalen går i mars 2023.
– Lydden Hill och Kouvola är bra banor vanligtvis, men jag vet inte om de bygger om eller vi ska köra vanlig rallycross, om de bara har hoppen i USA, där är det nästan bara hopp och show.
Hoppen i USA är mycket värre än på andra håll.
– Du landar hårt. Alla förare som kör i USA har känningar efter tävlingarna. Landar du fel spelar det ingen roll hur tränad rygg du har. Tävlingarna i Europa är tekniskt sett en serie och vi måste samla poäng för att komma till finalen, men jag skulle tippa att de från USA flyger över och kör tävlingarna här också. Det ska bli roligt, jag tror det blir bra fight.
Närmast laddar han för RallyX med sju deltävlingar på fyra banor.
– Känslan i bilen är bra. Jag siktar så klart på att vinna. Både Oliver och Kevin (Eriksson) ska vara med och köra och där har vi att bita i. Men det är bara roligt, det drar upp tempot, och det gäller att slå de bästa.
Simon Olofsson har varit med i toppen länge.
– Jag vann, var tvåa, tvåa, trea och fyra och senast femma.
Han gillar inte den nedåtgående trenden.
– De som tagit sig förbi mig är de som tagit poäng i varje tävling. Jag har varit med i toppen, men gjort en tävling som blivit väldigt mycket skrot. I fjol avslutade vi med en smäll i semifinal och då tappade jag två placeringar, annars hade det varit pallen.
Amerikanske teamkamraten Kyle Schwartz är orutinerad.
– Han hade aldrig suttit i en tävlingsbil innan i fjol. Men förbättringen under de tre tävlingarna tyckte jag var väldigt bra. Han har bra fokus och är väldigt engagerad. Jag tror vi kan få bra fart på honom.
Den tredje i teamet är 20-årige norrmannen Eirik H Berget.
– Jag var väldigt imponerad av honom i testet i Höljes.
Syskonen bakom nytt team i USA – men Simon skadad: ”Strålade av smärta”