Embracer Group AB köper tre spelutvecklings-studios – Crystal Dynamics, Eidos Montreal och Square Enix Montreal. Varumärkeskatalogen inkluderar spelen Tomb Raider, Deux Ex, Thief, Legacy of Kain och mer än 50 katalogspel från Square Enix Holdings.
Förvärvet inkluderar cirka 1 100 anställda fördelat på tre studios på åtta olika platser. Köpesumman uppgår till 300 miljoner USA-dollar.
– Vi är väldigt glada över att välkomna dessa studios till Embracer Group. De har fantastiska varumärken, kreativa talanger som håller världsklass och har dessutom visat en förmåga att konsekvent överträffa förväntningar under de senaste årtiondena. Det har varit ett sant nöje att träffa bolagets ledning för att diskutera hur de kan realisera sina ambitioner och bli en viktig del av Embracer, skriver Lars Wingefors, medgrundare och vd för Embracer Group, i ett pressmeddelande.
Spelutvecklings-studion Eidos Montréal är grundat 2007, med nära 500 anställda i Kanada och Kina. Crystal Dynamics är grundat 1992, med nära 300 anställda i USA. Spelstudion Square Enix Montréal, grundat 2011, med nära 150 anställda i Kanada och Storbritannien, fokuserar på att skapa mobilspel.
– Embracer är den bäst bevarade hemligheten inom gaming: en massiv och decentraliserad samling entreprenörer och vi är väldigt glada över att bli en del av denna grupp. De passar oss och våra ambitioner perfekt: skapa högkvalitativa spel med fantastiska människor på ett hållbart sätt, och göra det bästa vi kan med våra varumärken. Embracer låter oss skapa nya samarbeten genom olika media för att maximera potentialen i våra projekt och uppnå våra drömmar om att skapa fantastisk underhållning, skriver Phil Rogers, VD för Amerika och Europa, Square Enix, i ett pressmeddelande.
Efter köpet kommer USA vara det land där Embracer har flest spelutvecklare, följt av Kanada. Embracer kommer ha mer än 14 000 anställda varav 10 000 är spelutvecklare och 124 spelstudios. Spelföretaget kommer ha fler än 230 spel varav mer än 30 är AAA-spel.
Köpet av spelutveckling-studios är villkorad av vissa regulatoriska och andra externa godkännanden och väntas slutföras under andra kvartalet i Embracers räkenskapsår, juli-september 2022.
Fotnot: AAA-spel är videospel som för spelvärlden är vad blockbusters är för filmindustrin, det vill säga stora framgångsrika budgettitlar som är med och formar spelbranschen.