Potentiell trafikfara vid busstationen: ”Väldigt obehagligt för oss chaufförer”

Publicerad:
Busschauffören Carita Flod tycker att det har blivit en trafikfarlig situation sedan busstationen gjordes om i Arvika. Det saknar räcke hela vägen och skyltningen är bristfällig, menar hon. Foto: Oscar Walldén

För snart två år sedan invigdes den nya busstationen i Arvika.

Men trafiksituationen är inte optimal enligt busschauffören Carita Flod, som menar att det bara är en tidsfråga innan det går riktigt illa.

– Ska det behöva inträffa en olycka innan det sker någon förändring? frågar sig Carita.

När busstationen gjordes om 2020 sattes det bland annat upp räcken vid själva hållplatserna, med tillhörande skyltning.

Men staketet tar sedan slut och återupptas inte förrän hållplatsen vid Järnvägsgatan – vilket gör att många väljer att gå eller cykla bakom bussarna när de står parkerade i någon av fickorna.

Något som i värsta fall skulle kunna leda till olycka i samband med att en buss backar ut från sitt hållplatsläge, menar busschauffören Carita Flod.

– Flera busschaufförer med mig tycker att det här är dåligt. Skulle man backa på någon är det vi som får ett människoliv på samvetet, säger Carita och fortsätter:

– De kommer gärna med hörlurar på sig och cyklar, de har säkert ingen susning om att vi backar ut då. Det känns väldigt obehagligt för oss chaufförer. Jag tycker de borde förlänga räcket i kurvan.

Här behövs det ett räcke längs hela kurvan, tycker Carita.
Här behövs det ett räcke längs hela kurvan, tycker Carita. Foto: Oscar Walldén

”Ingen vidvinkel”

Det finns backkameror på bussarna, men det är svårt att upptäcka vad som sker på längre avstånd.

– Du ser ju precis bakom bussen bara, du har ju ingen vidvinkel och du ser inte långt bakom utan kanske drygt två meter. På sidorna får du ha koll med sidobackspeglarna, men du flyttar ju blicken en del.

En anledning till att inte ha staket hela vägen runt har varit att det finns en pumpstation belägen där som Arvika Tekniks bilar måste kunna ta sig till.

"Vill underlätta för bussarna”

– Man behöver kunna komma dit med en lastbil om något skulle inträffa, eller om det behöver göras någon form av underhållsarbete, säger Johan Eddeborn, mark- och gatuingenjör på Arvika kommun.

– En annan anledning till varför det ser ut på det sättet är för att man vill underlätta för bussarna att ta kurvan, fortsätter Eddeborn.

Det skulle inte kunna gå att bygga med någon form av grind eller liknande?

– Vi diskuterar lite olika lösningar där i kurvan, säger Johan Eddeborn.

Carita köper inte riktigt förklaringen kring framkomligheten från och till pumpstationen:

– Jag kan inte förstå hur de kan argumentera för att de måste åka bil dit från Arvika Teknik, över bussplan. Ingången på den buren är dessutom på andra sidan. Så om de måste ha en bil med sig kan de ju köra in på gångbanan, det gör de ju ändå när de är ute och arbetar med olika grejer, säger Carita.

– Och framkomligheten för bussarna blir inget problem om det sitter ett räcke i den kurvan. Om lastbilar måste kunna komma fram den vägen så går det ju att göra ett öppningsbart räcke, menar Carita.

Skylten som visar på förbud för gående vid busstationen sitter alldeles för högt upp, tycker Carita Flod.
Skylten som visar på förbud för gående vid busstationen sitter alldeles för högt upp, tycker Carita Flod. Foto: Oscar Walldén

”Under all kritik”

Vid öppningen där räcket slutar finns en skylt som visar att gående inte får vistas där, men det är för otydligt menar Carita.

– Det är under all kritik med skyltningen. Det finns ingenting om att cykeltrafik är förbjuden. Dessutom sitter den lilla skylten så högt upp att gående eller cyklister knappast lägger märke till den. Det är inte så många som går eller cyklar med blicken riktad upp mot skyn...

Som tur är har olyckan inte varit framme än – men det lär vara en tidsfråga, enligt Carita.

– Jag har själv råkat ur för att det har kommit någon helt plötsligt, de bara dyker upp. Då får man ju bara bromsa naturligtvis, om man hinner se dem. Ibland har vi fått säga till gående och cyklister att de inte ska vara där bussarna kör – det finns faktiskt en trottoar.

Ska se över skyltningen

Vad gäller skyltningen är det något man är medvetna om även på Arvika kommun.

– Vi kommer att börja med att se över skyltningen på plats. I dagsläget sitter det ett 10-tal skyltar där, vid bussfickorna, som ska hjälpa till att höja uppmärksamhet hos de som rör sig i nära anslutning till bussarna, säger Johan Eddeborn.

– Det är ju bra att de sitter där men vid öppningen där cyklister kommer in på bussplan är ju behovet av mycket tydligare skyltning stort, eftersom människorna då hamnar bakom bussarna, tycker Carita.

Angående synpunkten att skylten mot Järnvägsgatan sitter för högt upp svarar Eddeborn så här:

– Jag har en förståelse för att man kan uppleva att skylten sitter högt upp, men den sitter på den höjd som rekommenderas. Vi följer de senaste riktlinjerna. Vi vill göra gatumiljön så säker som möjligt och är tacksamma för synpunkterna som kommer in.

Artikeltaggar

ArvikaArvika kommunKollektivtrafikTrafikVärmlandstrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare