Hoppa till huvudinnehållet

Oliver Solberg gör comeback i rallycross – kör EM i Höljes för Hedström

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Oliver Solberg gör ett inhopp i rallycross och kör sommarens EM-tävling i Höljes för Peter Hedströms team.
Oliver Solberg gör ett inhopp i rallycross och kör sommarens EM-tävling i Höljes för Peter Hedströms team. Foto: Olle Persson

Oliver Solberg gör comeback i rallycross och kör en Hyundai supercar för Hedström motorsport i Höljes EM-tävling.

– Väldigt kul att vara tillbaka, men inte så lätt, säger Solberg, som testkör på Höljesbanan torsdag–fredag.

Som NWT tidigare skrivit går Höljestävlingen första helgen i juli miste om den nya eldrivna VM-klassen eftersom alla team inte hinner bli klara i tid och satsar i stället på en utökad EM-klass, med inbjudna VM-förare.

Det lär bli riktigt drag.

Regerande världsmästaren Johan Kristoffersson har redan sagt att han är intresserad och nu är alltså Oliver Solberg, mästare i RallyX Nordic 2018, klar.

– Hedström ringde och behövde en chaufför till en av Hyundaierna, det är en bra bil så jag tänkte varför inte. Jag räknar med att Grönholm, Johan och alla kommer, säger Oliver Solberg.

Eftersom den 20-årige värmlänningen kör för Hyundais fabriksteam i rally-VM passar det ypperligt.

Efter de 15 första varven på Höljesbanan konstaterar dock Oliver Solberg att bara skalet är likt.

– Chassit är en gammal WRC-bil från 2016, men det är väldigt annorlunda. Jag har en del att jobb kvar.

Teamchefen i Hedström motorsport från Torsby, Peter Hedström, är förstås nöjd med värvningen. Från början var det meningen att Anton Marklund, Europamästare 2017, skulle köra den bilen, men valde till slut ett annat team.

– Han är mer inne på det med el och då passade det bättre att vara med Grönholm och dem. Samma dag jag såg att bilen blev ledig fick jag idén att fan, det passar ju egentligen Oliver perfekt. Jag slog en signal och det var klart redan på ett samtal, säger Peter Hedström.

En liten hake fanns dock.

– Han sa, bara så du vet så har jag inga pengar. Vi får försöka dra ihop sponsorer till det. 50 procent av de vi har var positiva direkt.

Oliver Solberg flyger fram under torsdagens testkörning i Höljes.
Oliver Solberg flyger fram under torsdagens testkörning i Höljes. Foto: Olle Persson

Oliver Solberg är en av de hetaste inom motorsporten just nu och ger naturligtvis utmärkt pr. Även om han inte kört rallycross på ett tag är han dokumenterat snabb.

Blott 15 år gammal, i pappa Petters Citroën, blev han tvåa i RallyX Nordic 2017 och tog titeln året efter. Senaste tävlingen var stjärnspäckade All-Star Magic Weekend i Höljes sommaren 2020, få han kom trea bakom Johan Kristoffersson och Robin Larsson.

Vad tror du om ditt inhopp?

– Jag vill ju vinna, så enkelt är det. Han ringde och frågade om jag ville åka för han ville vinna, sa han. Det är klart, sa jag.

Det kanske sitter i det du kört tidigare?

– Ja, och det hjälper med två dagars test, då kommer man fort igång.

Testet i Höljes torsdag–fredag sker precis innan träningsförbud för VM- och EM-förarna inträder på banan fram till tävlingen. Under torsdagen ser det nästan ut som när det är race, med många team på plats, bland andra Kristoffersson och bröderna Hansen, för att ta sista chansen. Men bara bensinbilar är igång, de elektriska är inte klara än.

Träningstiderna visar att Oliver Solberg är med direkt.

– Jag och Johan är snabbast, vi är lika, så det är bra. Han har redan varit här två dagar och kört.

Då borde du bli farlig i tävlingen?

– Jo, det räknar jag med också. Det är därför jag är här.

Solbergs PSRX har också ett finger med i spelet på bilen Oliver ska köra.

– Vi har haft bilen här över en vecka och gjort mycket jobb. Blir spännande att se, det är väldigt stor skillnad på bilen i förhållande till när de körde i fjol, en annan filosofi. Vi hjälper till med designen också, säger Petter Solberg.

Den kan gå riktigt bra?

– Ja, vi hoppas det. Motorn är ju den bästa, säger Oliver.

– Vi har skaffat en motoringenjör från Frankrike som vi haft när vi kört med Citroënen, så han känner till konceptet, upplyser Petter, som helrenoverat sin gamla mästar-Citroën.

Han tänker dock inte köra i Höljes.

– Jag försöker fokusera på Oliver, han är huvudgrejen. Jag har många erbjudanden i år på olika sporter. Jag kunde ha kört Extreme E och Nitro rallycross full säsong.

Oliver i diskussion med pappa Petter och Peter Hedström.
Oliver i diskussion med pappa Petter och Peter Hedström. Foto: Olle Persson

Oliver är tacksam för stöttningen i sin rallykarriär.

– Det är kul att ha med honom, om han har tips och grejer, speciellt när jag kommer till en ny tävling. Då har jag mer säkerhet bredvid.

Höljes-EM går i en lucka i rally-VM.

– Vi får se om det blir succé och om det passar något mer, säger Peter Hedström, som också kör vidare med Anders Michalak.

Upplänningen är klar för de första två dubbelhelgerna i RallyX Nordic, Höljes 14–15 maj och Kouvola 28–29 maj samt de inledande två EM-deltävlingarna, i Ungern 21–22 maj och Höljes.

Peter Hedström känner inget eget tillräckligt sug.

– Jag hade en idé att kanske köra en rallycrosstävling när vi har en bil ledig, sen skulle jag vilja åka en tävling i crosskart, för det har jag aldrig gjort, en i folkrace och lite rally.

Teamet backar även upp unga värmländska crosskartförarna Hampus Hagström, som gör inhopp i juniorklassen i RallyX Nordic och kör hela 85-kubikscupen, och Elias Nilsson, i SM.

Kanske gör Peter Hedström ett inhopp i SM-deltävlingen i Likenäs den 11-12 juni.

– Det är en bana som kan passa mig, för där går det inte så fort, det är mer krokigt.

Läs också

Artikeltaggar

Oliver SolbergPeter HedströmRallyRallycross

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.