Hjärtat säger pallplats, men hjärnan säger att topp fem är över förväntan.
Det handlar om Oliver Solbergs debut i Kroatiens VM-rally, som startar på fredagen.
Om torsdagens shakedown på 3,65 kilometer är en fingervisning, och det brukar det vara, även om de saktfärdiga alltid hävdar motsatsen, blir det delad sjätteplats med Gus Greensmith och Elfyn Evans. Trion var 2,3 sekunder efter VM-ledaren Kalle Rovanperä, som toppade med 0,1 sekunder före Thierry Neuville. Ott Tänak var trea, Esapekka Lappi fyra och Craig Breen femma.
Han är annars svårbedömd, den 20-årige supertalangen från Mitandersfors. Körmässiga kapaciteten är stor om allt klaffar, men den ack så viktiga rutinen på den högsta nivån är liten jämfört med konkurrenterna. Han har blott 19 VM-rallyn innanför västen, varav sex i WRC. Femteplatsen i fjolårets säsongsavslutning i Monza är hittills främsta i tungviktsklassen.
Kroatien har Oliver Solberg ingen tidigare erfarenhet av, första upplagan avgjordes i fjol, därtill är han ännu relativt ovan asfalt. Undantaget Monte Carlo, som stundtals även bjuder på snö och is, har det hittills bara blivit två VM-rallyn på det svarta underlaget.
Oliver Solberg är en sympatisk ung man som jag unnar framgång. Han må vara född med silversked i mun, men blev tidigt självständig och har på ett imponerande och målmedvetet sätt jobbat sig till fabrikskontraktet.
Risken finns att jag övervärderar hans förmåga, precis som vi svenskar av patriotism gärna utmålar nästan alla våra blågula till medaljkandidater i OS och VM.
Jag ska ändå försöka tippa utgången så objektivt som möjligt nu när säsongen fortsätter på luriga kroatiska vägar efter ett ovanligt långt uppehåll. Det har förflutit hela två månader sedan Svenska rallyt gick i mål i Umeå.
Skillnaden då var att Oliver Solberg, med kartläsaren Elliot Edmondson, förväntades blanda sig i toppstriden på det frusna väglaget i hemmatävlingen. Han gjorde det också stundtals, men framför allt materialet räckte inte hela vägen. Det blev en sjätteplats. Solberg var återhållsamt kritisk, men frustrationen lyste igenom.
Förhoppningsvis har Hyundaiteamet utnyttjat pausen till att äta in på Toyotas och Fords försprång när det fredag–söndag är dags för det första rena asfaltrallyt med de nya hybridbilarna. Neuvilles och Tänaks tider i fullfartsträningen indikerar måhända det. Men lite fattas förmodligen fortfarande.
Så här ser mitt topp fem-tips ut:
1. Kalle Rovanperä, Toyota.
Den unge finländaren, bara ett år äldre än Solberg, imponerade stort med sin kyla när han vann Svenska rallyt, och toppar VM med 14 poäng. I fjol var han i samma position, men tidernas yngste att leda rally-VM kraschade efter bara några kilometer på första sträckan. Nu ska dock erfarenheten han samlat på sig räcka för att hålla hela vägen. Rovanperä var dessutom snabbast på shakedown.
2. Elfyn Evans, Toyota.
Trots en värdelös säsongsstart tror jag att walesaren blir farlig. Evans var ytterst nära att vinna 2021. Han ledde ända till avslutande sträckans sista kurva, då han sladdade ut på gräset och teamkamraten Sébastien Ogier smet förbi med tidernas tredje minsta marginal, 0,6 sekunder. Regerande världsmästaren Ogier deltar inte den här gången.
3. Thierry Neuville, Hyundai.
Ska den ständige totaltvåan i VM (fem gånger) äntligen ta hem titeln till Belgien? Neuville sticker i alla fall ut bland Hyundaiförarna och är genom sjätteplats i Monte Carlo och andraplats i Sverige VM-tvåa. Han behärskar numera alla underlag, men betraktades i början som asfaltspecialist. Trea i fjol i Kroatien.
4. Gus Greensmith, Ford.
Sedan britten fick in värmlänningen Jonas Andersson, en av världens mest rutinerade kartläsare, i bilen har det gått fort framåt. ”Jonas-effekten” har bidragit till två raka femteplatser och en sammanlagt fjärdeplats. Greensmith var sjua 2021 med Chris Patterson i högerstolen.
5. Oliver Solberg, Hyundai.
Lite önsketänkande är det kanske, men inte helt orealistiskt. Han säger själv att "det hade varit kul att komma topp fem”, även om det i första hand handlar om att samla erfarenhet för framtida stordåd. Två av de 20 sträckorna är nya, så där är åtminstone förutsättningarna lika. En fördel är att Oliver Solberg testade i regn och den varan ska det enligt prognoserna bli gott om. Hal asfalt påminner mer om gruskörning, vilket han behärskar bättre.
Snart får vi veta.
8.33 på fredagsmorgonen inleds första sträckan och Oliver Solberg går ut som sjunde bil.
Solberg får stå över två VM-tävlingar efter Kroatien: ”Sordo vill köra”